Frontmonterad elmotor från biltema! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmonterad elmotor från biltema!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frontmonterad elmotor från biltema!



    Hej
    Jag har noterat att biltema börjat sälja en frontmonterad elmotor, är det någon som har hunnit testa denna? Någon här som vet vem som tillverkar denna motor? Jag har tidigare haft en Motorguide Xi3 men denna såldes med förra båten och den fungerade mycket bra till en styrpulpet på 5m. Biltemas motor har ingen gps=ingen ankring mm . Sen till frågan om en sådan motor räcker till att trolla en HT-båt på 5m i ca 1-2knop för gösfiske. https://www.biltema.se/bat/batmotor/...tor-2000043414



    Vad har ni för åsikter om denna?

  • #2
    Jeg sendte en mail til BT i forrige uke og ba om å få teste den, foreløpig har jeg ikke fått svar.
    I utgangspunktet er denne motoren i underkant på en 5 meters båt, da vil du typisk se på 24V/ ca 80LBS ved mindre du bare fisker i pent vær.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Jeg sendte en mail til BT i forrige uke og ba om å få teste den, foreløpig har jeg ikke fått svar.
      I utgangspunktet er denne motoren i underkant på en 5 meters båt, da vil du typisk se på 24V/ ca 80LBS ved mindre du bare fisker i pent vær.
      Aldrig fel med mer kraft men jag skulle påstå att 55lbs 12V räcker, särskilt som jag antar att TS har en begränsad budget.

      Kommentera


      • #4
        Hej

        Ja jag skulle gärna köpa en Motorguide igen med det är ju så mycket pengar att lägga ut, är lite sugen på att testa Biltema motorn men det är lite grisen i säcken.

        //Christoffer

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av krille_79 Visa inlägg

          Hej
          Jag har noterat att biltema börjat sälja en frontmonterad elmotor, är det någon som har hunnit testa denna? Någon här som vet vem som tillverkar denna motor? Jag har tidigare haft en Motorguide Xi3 men denna såldes med förra båten och den fungerade mycket bra till en styrpulpet på 5m. Biltemas motor har ingen gps=ingen ankring mm . Sen till frågan om en sådan motor räcker till att trolla en HT-båt på 5m i ca 1-2knop för gösfiske. https://www.biltema.se/bat/batmotor/...tor-2000043414



          Vad har ni för åsikter om denna?

          Hej Krille 79;

          Att köpa en frontmonterad elmotor av ett uddamärke kan kosta mer än det smakar...

          Minn Kota och Motorguide började tillverka elektriska utombordsmotorer på 1930-talet.. Var du nöjd med din Motorguide Xi3 bör du köpa en elmotor av samma fabrikat igen...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Ps. Jag sålde Minn Kota under många år här i Sverige, vilket du kan se av tidigare info här..http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm .. Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-31, 09:36.

          Kommentera


          • #6
            Hej Leif har du någon synpunkt på om en motor med 55LBS skulle räcka till en HT-båt på ca 5m, båt med besättning kommer nog i bland ha en totalvikt på ca1ton.
            Mitt dilemma är att jag har två båtar som jag tänkte använda denna elmotor i. Jag har en styrpulpet på 4.3m och sedan ht-båt på 5m, om möjligheten finns vill jag köpa en motor som passar båda båtarna.

            En motor på 24V 70LBS och rigg på 150cm är jag rädd att den blir för klumpig för den lilla båten.

            Motorn som jag skulle vilja köpa igen är just denna Motorguide Xi3 med 12v 55LBS och rigg på 135cm
            frågan är om denna kommer klara av ht-båten??

            Jag ska inte vara ute i storm och fiska.

            MVH Christoffer



            Kommentera


            • #7
              Min båt fulltankad inklusive prylar och mig själv landar också på ca ett ton, inga problem med en Terrova BT55 12V. Jag trollingfiskar dock inte utan gör bara kortare förflyttningar och spotlockar, du kommer att dra mycket batteri med så tung belastning så räkna inte med några långpass, 1-2 timmar i gösfart beroende av batterikapacitet.

              Kommentera


              • #8
                På en båt på 1,5 ton? Krävs det starkare motor då antar jag?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gustaved Visa inlägg
                  På en båt på 1,5 ton? Krävs det starkare motor då antar jag?
                  Korrekt. Minimum 24V og helst 36V.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av krille_79 Visa inlägg

                    Hej
                    Jag har noterat att biltema börjat sälja en frontmonterad elmotor, är det någon som har hunnit testa denna? Någon här som vet vem som tillverkar denna motor? Jag har tidigare haft en Motorguide Xi3 men denna såldes med förra båten och den fungerade mycket bra till en styrpulpet på 5m. Biltemas motor har ingen gps=ingen ankring mm . Sen till frågan om en sådan motor räcker till att trolla en HT-båt på 5m i ca 1-2knop för gösfiske. https://www.biltema.se/bat/batmotor/...tor-2000043414



                    Vad har ni för åsikter om denna?
                    ------------------------------------------------------

                    Se mitt tidigare svar...



                    Med vänlig fiskehälsning..
                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-31, 09:57.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 556 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X