Daiwas specifikationer missvisande...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwas specifikationer missvisande...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ha ha, jag menar att om det är mera fel än rätt så är det fel och det står faktiskt 200 meter... Förstår att du vill skoja lite men Daiwas "info" drog mig i fel riktning oavsett skäl....

    Det är puckat gjort i min bok även om du är beredd att köpa det. Byter rulle helt enkelt och det pga Daiwa. Nu färdignördad, synd dock att inte Buster kunde eller hann svara... men iof vad "Daiwas knivar var oslipade"...?
    Senast ändrad av anteman; 2020-02-15, 14:26.

    Kommentera


    • #12
      Det är linorna som inte går att lita på.
      I min tråd här kan du se min bild på en 0.08mm som är lika grov som en 0.24mm.
      Båda linorna var från Suffix köpt av svensk återförsäljare.

      https://www.fiskesnack.com/forum/fis...pecifikationer

      Hur mycket linorna håller är också bluff.
      Vissa klarar inte ens 25% av angiven vikt.

      Tillverkarna vet om att dom bluffar och ingen av dom tänker göra något åt det.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
        Det är linorna som inte går att lita på.
        I min tråd här kan du se min bild på en 0.08mm som är lika grov som en 0.24mm.
        Båda linorna var från Suffix köpt av svensk återförsäljare.

        https://www.fiskesnack.com/forum/fis...pecifikationer

        Hur mycket linorna håller är också bluff.
        Vissa klarar inte ens 25% av angiven vikt.

        Tillverkarna vet om att dom bluffar och ingen av dom tänker göra något åt det.
        Precis detta! Experimenterade med detta runt 2016 jag med då jag tyckte att någonting inte stämde. Man kan i princip dra av 1/3-2/4 av den angivna brottstyrkan på många linor och då hamnar de närmare vad dem klarar egentligen.

        Kommentera


        • #14
          Jag är medveten om att många linor är både klenare och tjockare än angivna uppgifter men ändå... Daiwa har ju egna linor, vilken lina använde de sig av när de enligt kartongens/spolens specifikationer, sa att LT 2500-(X)H rymmer PE # 1 (0,13 mm) 190m när jag fick på endast 120m 0,13mm Sufix 832??

          Vilken flätlina 0,13mm menar Daiwa att man får på 190m av? Vill gärna veta. Inte ens Morethan 12 0,13mm lär klara uppgiften om du frågar mig.

          Men som sagt, jag får köpa läget och byta denna rulle
          Click image for larger version  Name:	20200212_200357.jpg Views:	0 Size:	1,93 MB ID:	2538016

          mot denna:

          Click image for larger version  Name:	20200229_210605.jpg Views:	0 Size:	1,80 MB ID:	2538025

          Så där ja. Bytt och den närmast ovan känns riktigt bra att veva, inte riktigt i nivå med den förra men vad mer kan man förvänta sig med en prislapp söder om 1/3 av dem förra?! Borren 2020 väntar!

          varför jag bytte till en lika stor spole, vad är vinsten? Tja denna rulle blir nu en borrerulle, blir det HÖ fiske framöver så köper jag en LT 3000 med grund spole. Rymmer lite mer vilket jag hade hoppats på redan med 2500:an men....dessutom har 3000 spolen en större diameter vilket jag känner lirar lite bättre med för kustfiske slitagestarkare 0,15-0,17 flätlina och längsta möjliga kast från kust...

          Tittar man på bilder så ser nog den förra, dyra ut att ha lite mer "städad" linpåläggning även om skillnaden inte är jättestor - eller vad tycker ni?
          Senast ändrad av anteman; 2020-02-29, 22:35.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Köpte en haspelrulle härom veckan... jag vet att specifikationer sällan stämmer men... why?

            Köpte en Daiwa LT 2500-XH som har en "halvgrund" spole, ska ta 150m 0,20 nylon eller 200m PE #0.8 (=egendomligt nog varierande, 0,128-0,148 mm beroende på källa på Google) nästan perfekt för abborre med typ 0,10 mm å kanske drygt 120m 0,15 flätlina IRL till HÖ tänkte jag...

            Nå, tjena! ville kolla linpåläggningens kvalitet och la på en spole Sufix 832, 120m 0,13 mm (= PE # 0.8 enligt Google) och spolen blev full utan en meter nylon i botten!??

            Inget yvas över "Så är det ofta" kan man ju säga då... Fast jag funderar hur Daiwa tänker - vad vinner de på att "slarva"? På spolen står det för övrigt att den rymmer 200 m PE # 0.8 (0.10 mm)...

            Daiwa, Buster - när blev PE #0.8 samma som 0,10 mm? PE # är ett i Japan ofta använt slags mått på diameter, ej styrka sägs det, hur kan då PE #0.8 bli allt tunnare med tiden och utvecklingen?

            Vilken PE # 0.8 använde Daiwa när de fick på 200m? Finns den ens eller är linkapaciteten en teoretisk beräkning? Varför när man har egna linor i "huset"? Vet du Buster? Får jag på säg 120 m av 0,15 mm på min rulle med någon flätlina? T ex Morethan 12 EX, PE #1.2 (0,14 mm)?

            Nä den här rullen kan jag ju knappast ha till havsöringsfiske, då vill jag ha lite grövre lina än den "0,13 mm" som finns där nu, ffa för ökad slitagestyrka men också lite snällare mot fingret när den släpper en 25 grammare från 9'6":an, minst "0,15 mm" lina och iaf 120m så nu blir det sannolikt ett rullbyte för att Daiwa, eeh slarvar...? Köpa en extra, djup spole kanske? Nä 120 USD + importkostnader... nej.

            Ja nu har jag fått ventilera iaf... som jag gärna gör när fisket lyser med sin frånvaro! Smiley
            Click image for larger version Name:	Screenshot_20200213-204138_Gallery.jpg Views:	0 Size:	1,01 MB ID:	2535911

            Se specifikationen, på den spolen ligger alltså 120m Sufix 832 0,13 mm (PE#0.8)...Ubertjock 0,13 mm? Nä känns inte så även om Sufix 832 sägs vara lite grövre än angivet...
            Jag kikade precis på en Daiwa LUVIAS FC LT 2500-XH

            Men efter ha läst din text så håller jag mig nog kvar vid min Shimano Stradic FB Ci4+ 2500 storlek.

            Bra inlägg så är kul för oss andra att ta del av.

            Kommentera


            • #16
              En 2500-XH spole räcker väl för mitt fiske efter abborre men inte havsöring... fast då väljer man förslagsvis den djupa spole som sitter på de LT rullar som heter 2500D... man behöver alltså inte köpa ett annat märke...

              Vill man ha ännu större spole så finns LT 3000 varianter (C modeller) som har större diameter på spolen (med olika djup) än 2500 men samma nätta kropp som LT 2500. Se här

              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200615-205856_Chrome.jpg Views:	0 Size:	515,3 KB ID:	2551828

              och där, som icke uttömmande exempel

              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200615-210050_Chrome.jpg Views:	0 Size:	559,1 KB ID:	2551829
              Senast ändrad av anteman; 2020-06-15, 20:12.

              Kommentera


              • #17
                Flera lintillverkare ändrar specarna på linorna som kommer till Europa.
                Exempel Daiwas J-braid kolla på specen på linorna som sälj i Europa mot specen mot dom som säljs i Australien det är inte en siffra som är samma.
                Samma sak är det med Spiderwire linorna här är nästan dubbelt så starka på pappret mot i USA.

                Då är frågan vad är det som inte stämmer är den angiva styrkan fel eller är det dimensionen eller är det lite av båda & varför hitta på andra sätt att speca, för rullarnas spec på lin-kapacitet är inte ändrad.

                Kommentera


                • #18
                  SW smooth 8 i den nya förpackningen säljs inte längre i 0.12, däremot som 0.11 med samma angivna brottstyrka som gamla 0.12, märkligt nog.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    SW smooth 8 i den nya förpackningen säljs inte längre i 0.12, däremot som 0.11 med samma angivna brottstyrka som gamla 0.12, märkligt nog.
                    0.12 är specad till 2,7 kg i USA och till 10.7 i Sverige
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                      0.12 är specad till 2,7 kg i USA och till 10.7 i Sverige
                      Sanningen är nog betydligt närmare den svenska specen än den amerikanska, jag har tagit i för kung och fosterland vid bottennapp utan att dra av linan.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 303 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X