I år blev det ingen isfiske-säsong alls i söder - bara jag som är riktigt besviken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I år blev det ingen isfiske-säsong alls i söder - bara jag som är riktigt besviken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • I år blev det ingen isfiske-säsong alls i söder - bara jag som är riktigt besviken?

    Nu är det sista hoppet ute för att det ska bli någon is på sjöarna häromkring den här säsongen, vilket jag tycker är oerhört tråkigt.
    Pimpelfisket efter abborre är ju en höjdpunkt på året, just eftersom det oftast är så kort period som man har chansen, och dels eftersom det är väldigt effektivt och ofta ger bra med fisk (om än små).
    I år hade jag lite planer på att kanske prova på ismete efter gädda också, men därav blev det ju intet.
    Efter den väldigt korat is-säsongen 2018-2019 hade jag i år siktat in mig på att ta lite turer upp i Småland (som brukar ha betydligt bättre chans till is) om det skulle visa sig trögt med isen här i krokarna.
    Men inte ens det hjälpte, nu måste man hundratals mil upp till Norrland för att hitta is, och det är lite väl långt för min smak, så det blir till att sitta inne och sura istället!

    Men läser man på nätet verkar det som en majoritet tycker att det är mer eller mindre bra att det varit så milt - "Längre spinnfiskesäsong, suveränt" ungefär.
    Själv tycker jag att öppen-vatten-fiske efter gädda/abborre under vintern är i princip värdelöst, mycket mindre aktivitet, oerhört svårtrugade fiskar, kallt och jävligt om händerna när man ska stå och kasta etc.

    Hur känner ni andra?

  • #2
    Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
    Nu är det sista hoppet ute för att det ska bli någon is på sjöarna häromkring den här säsongen, vilket jag tycker är oerhört tråkigt.
    Pimpelfisket efter abborre är ju en höjdpunkt på året, just eftersom det oftast är så kort period som man har chansen, och dels eftersom det är väldigt effektivt och ofta ger bra med fisk (om än små).
    I år hade jag lite planer på att kanske prova på ismete efter gädda också, men därav blev det ju intet.
    Efter den väldigt korat is-säsongen 2018-2019 hade jag i år siktat in mig på att ta lite turer upp i Småland (som brukar ha betydligt bättre chans till is) om det skulle visa sig trögt med isen här i krokarna.
    Men inte ens det hjälpte, nu måste man hundratals mil upp till Norrland för att hitta is, och det är lite väl långt för min smak, så det blir till att sitta inne och sura istället!

    Men läser man på nätet verkar det som en majoritet tycker att det är mer eller mindre bra att det varit så milt - "Längre spinnfiskesäsong, suveränt" ungefär.
    Själv tycker jag att öppen-vatten-fiske efter gädda/abborre under vintern är i princip värdelöst, mycket mindre aktivitet, oerhört svårtrugade fiskar, kallt och jävligt om händerna när man ska stå och kasta etc.

    Hur känner ni andra?

    Då finns det bara en sak att göra och det är att förlägga 1 el. 2 semesterveckor i norr nu när vårsolen kommer fram!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Eller du får ladda inför premiären av " mina hatobjekt " de gröne jägarna.
      Jag är helnöjd - men vi har lite olika målbilder.
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Jag saknar med isfisket denna vinter. För första gången på flera år så har jag sett fram emot isfisket denna vinter, både för att min son 6år har visat stort intresse och därför fick han pimpelfiske utrustning i julklapp. Andra anledningen är att jag har flyttat till ett hus med strandtomt till en hyfsad fiskesjö. Jag laddade upp redan från November med att bygga en ismeteanpassad spark samt lade i mörtstuga med båten och hade ca 100 mört tills mitten av December. Dom är döda nu, sparken står oanvänd och sonen ledsen för han kan inte använda sina nya grejor....
        Surt är det, tycker det är kul med dom olika säsongerna under året annars.

        Kommentera


        • #5
          Besviken? Inte det minsta...

          Kommentera


          • #6
            Inte det minsta besviken. Elräkningarna hålls på en rimlig nivå, ingen j-la snö att skyffla undan, minimalt med trafikproblem. Bara plus i min värld och isfiske är jag inte intresserad av längre. Att sedan det vanliga spinnfisket är värdelöst är en annan historia...

            Kommentera


            • #7
              Lider väl inte så mycket av att isen lyser med sin frånvaro, däremot tycker jag det är tråkigare med all denna vind vi har. Tycker att varenda gång man har planerat in fiske så har det blåst och planerna grusats sönder. Brukar visserligen vara bra fiske vid blåst men fy vad kallt det blir.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av comer Visa inlägg
                Lider väl inte så mycket av att isen lyser med sin frånvaro, däremot tycker jag det är tråkigare med all denna vind vi har. Tycker att varenda gång man har planerat in fiske så har det blåst och planerna grusats sönder. Brukar visserligen vara bra fiske vid blåst men fy vad kallt det blir.
                Håller med, isfiske är ointressant för mig, det slutade jag med för över 30 år sedan. Men nu när man skulle haft möjlighet att spinnfiske också under vintermånaderna så lägger blåsten käppar i hjulet istället.

                Och när det väl är svaga vindar så kan man ge sig f-n på att det är några minusgrader under natten så att det nära nollgradiga ytvattnet direkt fryser till is :-(

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
                  Jag saknar med isfisket denna vinter. För första gången på flera år så har jag sett fram emot isfisket denna vinter, både för att min son 6år har visat stort intresse och därför fick han pimpelfiske utrustning i julklapp. Andra anledningen är att jag har flyttat till ett hus med strandtomt till en hyfsad fiskesjö. Jag laddade upp redan från November med att bygga en ismeteanpassad spark samt lade i mörtstuga med båten och hade ca 100 mört tills mitten av December. Dom är döda nu, sparken står oanvänd och sonen ledsen för han kan inte använda sina nya grejor....
                  Surt är det, tycker det är kul med dom olika säsongerna under året annars.
                  Klart grabben kan anvönda prylarna trots brist på is. Pimpel funkar ju även från båt typ året runt.
                  Har du havet inom rimligt avstånd är hamnar trevliga ställen att använda pimpelspöt på. Har alltid med ett när der ska fiskas krabba med kidsen. Dom blir lika glada var gång dom får en lite firre. Små krok, små bete typ mask eller fisk o kroken får inte va ifred från diverse bottenlevande småfisk

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag bor inte i södra Sverige, utan snarare i undre mellandelen utav landet men jag är grovt besviken faktiskt, även om jag tycker det är svinskönt att kunna fiska i öppet vatten och att man inte halvt fryser ihjäl varje dag. Bara det att slippa skrapa bilen.

                    Men men, redan förra året köpte jag ismetegrejer för gäddan, dock i allra senaste laget och dessutom så slarvade posten bort paketet i 2 veckors tid så det blev inget ismete då. Så nu under hösten har jag införskaffat mig allt jag inte hade råd med då och har laddat som fan och fixat pulka och grejer.. Och vafan händer?!
                    En gång hann jag ut på isen och då var det inte stabilt, höll mig i kanterna och pimplade lite abborre bara. Fick ingenting dessutom som pricken över I:et.

                    Det var inte bara ismetet jag längtade efter (första året jag skulle prövat detta) utan fick även smak för pimpling då jag drog en abborre på nästan 1,1 kg förra vintern.
                    Så jag är lite besviken!
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X