Åfiske på vårkvisten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åfiske på vårkvisten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Åfiske på vårkvisten?

    Kan man få lycka med att fiska i å såhär tidigt eller står all fisk ute i sjön, jag bor alldelens bredvid en sjö och å men sjön är lite svårtillänglig och jag har hört att fisken gärna inte är kvar i ån under vintern. Kan jag ut å fiska redan nu eller måste jag vänta ett tag?

  • #2
    Du har två alternativ:

    1. Lyssna på dom som säger att det inte finns någon fisk där.

    2. Ge dig ut och testa. Du kan inte förlora, antingen lyckas du eller så lär du dig.

    Här på forumet kommer du inte få något svar om hur det fungerar i ditt vatten, speciellt utan detaljer om vattnet eller vilken fiskart du är ute efter.

    Det här är lite som att fråga: Jag tänkte gå och fiska imorgon, kommer jag få fisk eller ska jag stanna hemma istället?

    Kommentera


    • #3
      Jag menade inte speciellt mitt vatten, tänkte mer hur det är generellt, simmar fisken oftast ut ur åar på hösten och isådanafall, när brukar dom återvända. Det är fortfarande ganska kallt och jag känner att jag inte vill frysa ihjäl om det ändå är en väldigt liten chans för fångst

      Kommentera


      • #4
        Jag tror att lejonparten av rovfiskar i mindre åar migrerar till sjöar om de kan eller snarare om det ligger inom räckhåll. Är ån, älven större, lugnare ström och djupare så kan dock säkert vissa hitta en tillräckligt varm biotop i älven som inkluderar bytesfisk. Misstänker att gäddan är i grunden mer stationär än t ex gösen.

        Så är ån liten, strid och grund med nära till sjön så finns nog få rovfiskar i ån, men pröva är bäst, lägg annars i en liten, billig roddbåt och ro ned till den svårtillgängliga sjön...

        Kommentera


        • #5
          Jo, generellt så finns det fisk i åar vintertid. Det finns till och med fiskar som leker på vintern som har sina lekplatser i åar och det är ofta då dom bästa platserna att fånga dessa fiskarna.

          Åar kan vara dom bästa, men även dom sämsta, fiskeplatserna på vintern. Eller nåt där emellan.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 565 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 334 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 454 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 318 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 557 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X