Prisvärd komplett utrustning för gäddmete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärd komplett utrustning för gäddmete?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Prisvärd komplett utrustning för gäddmete?

    Jag vill prova att meta gädda med levande/dött bete och ska köpa utrustning för detta. De befintliga trådar som tar upp ämnet är relativt gamla varför jag skapar en ny.

    Kan ni ge exempel på prisvärda (t.o.m. billiga) rullar, spön och lämpliga flöten samt sätt att tackla? Jag kommer främst meta gädda i åar från land och har inget större behov av att göra superlånga kast.

  • #2
    Jag köpte ett set Daiwa 10ft spö, Daiwa black widow baitrunner rulle och 0.40mm nylon från orsa fiskecenter för, tror jag, 1000kr.

    Det lilla jag metat har det funkat jättebra.
    Som flöte har jag ett 50gr flötestrollingflöte från Fox Rage, sen två st trekrokar i strl6 på stålwire.

    Kommentera


    • #3
      Tack! Bra tips. Det ska jag titta närmare på.

      Kommentera


      • #4
        Daiwa Black Widow 3.0lb 10ft - 400-500 spänn. 10 ft räcker om du ska fiska på kortare avstånd.
        Okuma Carbonite BF, Okuma Ceymar BF eller om du vill ha ännu billigare en Helius baitrunner från Ribatex eller Tandem Baits Enforcer från Karpfiskebutiken. Dessa ligger mellan 350- 500 spänn beroende på val (Helius ännu billigare)

        Jag har själv nästan uteslutande kört med deadbait pencil-flöte nu i höst och vinter då det är extremt känsligt för bett men det är ju om man bottenmetar.
        Ska du köra med levande så tycker jag du ska satsa på ett större flöte som dels klarar av vikten och sen syns ordentligt. Darts Big Pike, Spro Oval Pike osv.

        Köp t,ex Drennan 7-strand wire 28lb , wirelås som passar, en tång att crimpa låsen (eller linda och knyt wiren, mycket säkrare) och sen några blyvikter och krokar i t.ex storlek 2, 4 ,6 så har du allt du behöver i stort sett. Ska du fiska i strömmande vatten och vill hålla tacklet bottennära så behöver du köra med rätt stora blyn men jag har kastat tackel + 70g bly + en stor sill med mitt Daiwa Black Widow även fast det står att rek kastvikt är 80g bara.

        Jag använder 0.35 lina. (skulle använda 0.40 - 0,46 om det var nylon, när det t.ex är minusgrader)

        Vi borde ha en gäddmetestråd levande här tycker jag, har precis börjat utforskat detta sen i höstas och har fastnat rejält och snittvikten på gäddorna jag har fångat har ökat något löjligt faktiskt.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • #5
          Varför inte kika lite efter begagnade karpprylar? Som med så mycket annat inom fiske får man ofta så mycket mer för pengarna om man hittar begagnade saker.

          Kommentera


          • #6
            Här kan du läsa massor om gäddmete och prylar till det, en riktigt bra blogg!

            http://predatorfiske.blogspot.com/

            Kommentera


            • #7
              Tack allihop för matnyttiga svar. Jag ska åka förbi Söder sportfiske i dag och köpa spö (Daiwaspöet som Test005 och BrainDisorder tipsade om ligger bra till). Rulle löser jag troligen genom en kompis.

              Betesfisk - finns det längre att köpa i Stockholm? Förmodar att butikerna inte längre säljer.

              Kommentera


              • #8
                Först så använde jag mig utav 2 vanliga kastspön 10 o 11 ` till kastmete med haspel- o multiplikatorrulle efter gös o gädda.
                Sedan investerade jag i 2 st ABU teleskopspö för kastmete som hette Siesta och fanns i olika längder. Jag körde med 2 st 4 m.
                Dom var bra och alltid färdiga med rulle flöte och tackel. Det var bara att meta upp betesfisk först i Ralången el. var jag nu befann mig..
                Till slut så skaffade jag mig en mörtstuga som jag laddade med 2 feta mäskbollar innan jag åkte hem, men då fiskade jag var och varannan dag
                och var ute och jagade Ralångens feta gösar. Mörtstugan hade jag liggandes inne vid en vasskant med ett snöre knutit i några vasstrån så att jag visste var den var.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Ett tips till och det är att "Ta inte i för kung och fosterland när du kastar med en betesfisk på kroken för då flyger betesfisken åt ett håll och krok o flöte åt ett annat håll."

                  Jag har sett en känd fiskeskribent göra detta och han undrade vad han gjorde för fel. Haha!
                  Gör bara ett mjukt svepande kast och ha betesfisken hängandes ca 60-70 cm ut från spötoppen så att kastet hamnar mellan 17-20 m bort. Betesfisk/Mört på 40-60 g är en bra storlek!

                  Skitfiske!
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
                    Jag vill prova att meta gädda med levande/dött bete och ska köpa utrustning för detta. De befintliga trådar som tar upp ämnet är relativt gamla varför jag skapar en ny.

                    Kan ni ge exempel på prisvärda (t.o.m. billiga) rullar, spön och lämpliga flöten samt sätt att tackla? Jag kommer främst meta gädda i åar från land och har inget större behov av att göra superlånga kast.
                    Hej Mr Gäddfisk;n2537536;

                    En kvalitetsrulle i klass med ABU Ambassadeur 5000CDL och ett något längre spö för Gäddmete skulle kanske kunna passa dig ....

                    Lycka till vid ditt Gäddfiske och välkommen tillbaka med att visa upp några bilder på dina stora Gäddor för oss andra här på Fiskesnack!

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-26, 10:45.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X