Mer fisk för mer pengar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer fisk för mer pengar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Vad tror ni om branschens framtid i spåren av coronaviruset då? Sportfiskemässan är inställd, ett evenemang där både stora och små har planerat för året under lång tid. Beten har byggts i parti och minut i källare och garage... mässbeten som nu inte alls längre är mässbeten. Produkter som skulle hypats av några få som någonting revolutionerande som nu bara kommer visas på Instagram av någon bokstavskombination...

    Kommer butiker och leverantörer höja eller sänka sina priser i coronas kölvatten? Vilka butiker kommer överleva och varför kommer just dom att överleva?
    Att utöva sportfiske borde i sig innebära att en mycket liten risk för spridning av viruset. Kanske blir det så att fler kommer att fiska under virustiderna. Man kan ju inte gå på konserter, hockey eller fotboll. Fler fiskare borde kunna öka försäljningen. Speciellt de som säljer över postorder med hemleverans. Då behöver man inte träffa någon.

    Jag känner för övrigt att mitt beredskapslager av fiskeutrustning är relativt välfyllt jämfört med övriga förnödenheter som inte hamstrats i samma utsträckning.

    Kommentera


    • #12
      Kulfisk
      Jag känner för övrigt att mitt beredskapslager av fiskeutrustning är relativt välfyllt jämfört med övriga förnödenheter som inte hamstrats i samma utsträckning.
      Instämmer helt och hållet, vilket också sammanfattar mitt svar på frågan i ämnet

      Kommentera


      • #13
        Det spelar ingen roll hur välfyllt fiskeredskapslagret är, hela tiden intalar man sig själv att man behöver fler prylar.
        Bara ett sista klick sen inget mer på länge tänker man, o så är man påt några dagar senare igen
        Fast betydligt trevligare beroende än droger och annat skit.

        Kommentera


        • #14
          jo, men om vi nu går den största börskraschen i mannaminne till mötes kommer en väldigt stor mängd människor bli utan arbete och dom lär nog inte föda butikerna så värst mycket under ganska lång tid...

          Kommentera


          • #15
            Ja vi får hoppas det vänder snart annars drabbas vi alla sjukdomsmässigt och/eller ekonomiskt, direkt eller indirekt.

            Kommentera


            • #16
              Ja, synd att man inte lyssnade på oss som ville stänga gränserna i januari och redan då sätta folk i karantän.

              Det lär drabba många företag nu när alla stänger gränserna, flygplatser och hamnar...

              Som tur är så är det för en gångs skull inte bankernas fel/orsak till det eländiga ekonomiska läget många nu kommer hamna i.

              Kommentera


              • #17
                "Beten fångar fiskaren, fiskaren fångar fisken!" Ett citat värt att tänka på. Absolut finns det bra beten och även mindre bra beten men en skicklig fiskare kan fånga fisk på det mesta. Är en hype med beten nu. Pike fight, fly vs jerk med mera syftar egentligen bara till att sälja. Själv börjar man bli så gammal att man inte går på de senaste betet, jag har mina favoriter jag mest håller mig till, och de ryms i en planolåda men ibland kan man ändå inte hålla sig. Att vara sponsrad fiskare är såklart en jäkla press, krav från sponsorn och många som ser upp till en dessutom många vill vara sponsrade som gör närmast allt för bli det. Såklart får det vissa att fara med osanning eller fiska på förbjudna vatten med mera. Har varit några kända fall och kommer säkert dyka upp fler. Himla tråkigt! Egentligen borde man bara bry sig om sig själv och sitt egna fiske men tyvärr är väl hela kulturen kring instagram och facebook lätt så att man jämför sig med alla andra och ännu värre, den bild många andra utger sig från. Är egentligen inget fel att lägga upp tio bilder från samma tur under lika många veckor men många tror att bilderna är från samma dag de läggs upp.

                Vi människor klarar inte riktigt av denna informationsflöde. Var lättare för 20 år sedan när man jämförde sig med kompiskretsen, man "tävlade" på lika villkor. För några år sedan blev jag själv stressad av att titta på alla andras fångster som dök upp på instagram när man själv satt fast med småbarn hemma. Nu för tiden blir jag inte alls stressad längre, kanske har man mognat. Man är ju ändå numera närmare 50 än 20...

                Kommentera


                • #18
                  Jag ska inte sticka under stol med att jag roas av vissa produktioner på Youtube med kända profiler även fast det till största del handlar om att sälja en produkt till mig som lättlurad vanlig människa.

                  Jag ger en tumme upp när jag anser att en produktion tillför mig och andra någonting bra. Avsnitten från FishEco's livefisken med Tobias Fränstam ser jag inte enbart som "säljande" eftersom han ju faktiskt sprider mycket saklig kunskap om allt under ytan. Lite synd för Sportfiskarna att han slutat jobba där.

                  En annan profil som ju syns lite nu och då i klipp om fiskevård som jag ser upp till är ju Henrik C. Andersson på länsstyrelsen i sthlm. Det är ju bara så synd att ingen bidrar med en slant för att finansiera ett livefiske med JanO och Kotten.

                  En av våra vardagshjältar i mina ögon är ju så klart Mårten Johansson med sin youtubesida Meta Mera... informativt om allt möjligt fiske helt fritt från reklam. https://youtube.com/c/metameraangling

                  Jag läste nånting om att börsen börjat svaja... fabriker i Kina står utan ström fem dagar i veckan. Ny cironavåg...

                  Tur att jag har allt jag behöver och lite till för att klara ett par år utan leverans från Kina...

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Jag ska inte sticka under stol med att jag roas av vissa produktioner på Youtube med kända profiler även fast det till största del handlar om att sälja en produkt till mig som lättlurad vanlig människa.

                    Jag ger en tumme upp när jag anser att en produktion tillför mig och andra någonting bra. Avsnitten från FishEco's livefisken med Tobias Fränstam ser jag inte enbart som "säljande" eftersom han ju faktiskt sprider mycket saklig kunskap om allt under ytan. Lite synd för Sportfiskarna att han slutat jobba där.

                    En annan profil som ju syns lite nu och då i klipp om fiskevård som jag ser upp till är ju Henrik C. Andersson på länsstyrelsen i sthlm. Det är ju bara så synd att ingen bidrar med en slant för att finansiera ett livefiske med JanO och Kotten.

                    En av våra vardagshjältar i mina ögon är ju så klart Mårten Johansson med sin youtubesida Meta Mera... informativt om allt möjligt fiske helt fritt från reklam. https://youtube.com/c/metameraangling

                    Jag läste nånting om att börsen börjat svaja... fabriker i Kina står utan ström fem dagar i veckan. Ny cironavåg...

                    Tur att jag har allt jag behöver och lite till för att klara ett par år utan leverans från Kina...

                    Förstår precis vad du menar och jag tycker att FishEcos livefisken är magiskt bra. Ofta väldigt matnyttiga, man kan plocka godbitar och idéer. Idag är det så enkelt att, som amärikanerna säger, "Pick someones brain"
                    Och människor delar ju ofta gärna med sig, bara man frågar snällt.

                    Och sen att Fränstam har en djup kunskap om ekosystemet, fisken och livet under ytan är ju bara en bonus.
                    Dock måste man också acceptera att även detta är reklam på ett eller annat sätt.

                    Man kan enkelt säga att det finns 4 personlighetstyper på oss människor som inte är psykiskt sjuka, jag räknar inte in fiske där då fisket räddat mig många ggr även om min sambo anser annat när hon ser beteslådorna och spöna...
                    Dessa 4 personlighetstyper säljer man in till på olika sätta.
                    Vissa vill ha detaljer medan andra bara vill ha det senaste nyaste hetaste.
                    En typ tar snabba beslut medan annan tar längre tid på sig.
                    Några behöver en trygghet med andra testar vind för våg...

                    Bara en tanke, allt är idag försäljning om man tar det tillräckligt långt. Antingen säljer man sitt eget varumärke (YT, TikTok, Insta osv) eller så säljer man produkter på något sätt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                      Jag ska inte sticka under stol med att jag roas av vissa produktioner på Youtube med kända profiler även fast det till största del handlar om att sälja en produkt till mig som lättlurad vanlig människa.
                      Är väl inget fel med att gilla youtube-produktionerna. Sitter själv som klistrad vid de flesta. För de som deltar handlar det nog om att vinna i första hand. Mycket prestige.

                      Från märkenas sida, handlar det såklart om marknadsföring. Kostar mycket att deltaga, med rätta. Kräver många man att filma och tar tid att klippa, såklart de som gör filmerna inte ska jobba gratis. Så är ju en marknadsföringsfilm, men samtidigt är det en ganska ärlig marknadsföring. Skulle vara genomskinligt om de bytte bete under exempelvis pike fight. Så vill de sälja ett bete bra måste de leverera fisk på det också. Sen är det väl upp till var och en att handla. Oftast klarar man sig bra med de beten man har men det dyker ju ändå upp nya metoder och tekniker och även beten som revolutionerar fisket. Ganska övertygad vi får mer fisk idag än om vi skulle bara fiska atom allihopa. Är ju även roligt att testa nytt även om jag är väldigt nöjd med min start 5:a både för gädda och borre. Värt att minnas är ändå, I slutändan är det tiden i vattnet som räknas.. Rätt tid och rätt plats är a och o. Ett bra bete kan inte trolla fram stora fiskar ur ett vatten de inte finns.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 463 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 328 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X