Mer fisk för mer pengar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer fisk för mer pengar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mer fisk för mer pengar?

    Varje dag ser jag bilder på jättefina fiskar fångade av våra kända svenska fiskeprofiler poserande tillsammans med den ena produkten dyrare än den andra. Så här års inser man enkelt att fiskarna absolut inte är fångade så här års och vid lite närmare granskning kan man konstatera att det på flera bilder är samma väder, samma båt, samma kläder och i flera fall även samma fiskar som har visats tidigare men ingen tycks reagera på att så är fallet.

    Nu kanske det inte spelar någon större roll om det är samma fiskar som visats vid tidigare tillfälle men lite falskt känns det ändå. Jag vet att JanO på FishEcho la upp en artikel om fuskande tävlingsfiskare och även om fiskarna som nu visas flertalet gånger inte är några tävlingsfiskar så är det ändå ett bedrägeri som pågår framför näsan på "idolernas" följare. Jag vet ju att jag läste att en känd tävlingsfiskare i USA tappade alla sponsorer mer eller mindre över en dag eftersom dessa inte ville stå med skägget i brevlådan och skylta med sina namn i en stor lögn.

    Jag undrar lite hur sponsorer här i "landet lagom" skulle reagera om deras frontfigurer visade sig vrida på sanningen när fiskar som fångas inte ens är fiskade med deras rullar, spön, linor och beten... förutom då kameran kommer fram. Allt för att ha någonting att visa alla lättlurade följare.

    Oavsett vilket så kan jag enkelt konstatera att dagens spön, rullar, beten och en stor mängd andra produkter inte ger mer fisk än prylarna som såldes för tio år sedan. Det jag kan se som har blivit bättre med tiden är flätlinorna även om dom troligtvis långt ifrån är värda den summa vi tvingas betala för dessa. Var produkterna våra stora tillverkare sålde till oss för tio år sedan så dåliga så vi helt enkelt måste handla det senaste för att få fisk? Med alla nya produkter som hela tiden kommer där en serie inte ens säljs under en tvåårsperiod som våra kända profiler försöker få oss att tro att vi bara måste köpa innebär ju det i mina ögon att det jag köpte förra året i så fall är en så fasligt dåligt producerad produkt så den aldrig borde ha hamnat i en butik.

    Det finns undantag såklart. Ett av undantagen är ju Ambassadeur från Svängsta som ju inte har förändrats så enormt mycket de senaste åren och det kanske inte behövs när produkten har sålt i årtionden och fångar fisk lika bra som människan som hanterar rullen... vilket ju faktiskt varenda rulle för samma pengar eller långt mycket dyrare har gjort de senaste åren. Är det för övrigt någon som tror sig fiska med samma lågprofilrulle om tio år som används idag?

    Vissa spön på marknaden kostar i butik nån femhundring medans andra kostar tio gånger mer, men ger det tio gånger fler fiskar eller tio gånger större fiskar i håven? Är känslan av att kasta med ett tio gånger dyrare spö tio gånger mer tillfredsställande? Håller ett tio gånger dyrare spö tio gånger fler år?

    Beten som fungerade att fånga rekordstora fiskar med för 30 - 40 år sedan, fiskar dom sämre idag? Visst kastar man bort beten och fastnar i botten eller får linan plötsligt avsliten så nya beten behöver inhandlas men nog funkar ett tio år gammalt jerkbete exakt lika bra som dagens och vad är det som säger att man inte kan få fisk på en Swim Whizz än idag? Byter man krokar när dessa inte längre håller måttet finns det nog bara nostalgiska skäl till att lägga ett 40 år gammalt bete på hyllan. Jag skulle vilja se ett väl fiskat gummibete fylla 40 år och fortfarande fånga fisk.

    Jag känner att jag rent spontant kommer bojkotta mycket av det branschen har att erbjuda i väntan på att kvalitén på produkterna ökar. För övrigt har jag svårt att se hur flera av dagens butiker kommer överleva en börskrasch i spåren av coronaviruset när leveranser från Kina inte når fram till butikerna och när Kina kommer igång med produktionen och börjar leverera har vi en lågkonjunktur som friställer många köpstarka kunder som då helt slutar handla dyra produkter.

    Hädanefter kommer jag handla kvalité, begagnat av någon stackare som lurats till att köpa det senaste i tron att det kommer ge mer fisk i håven.

  • #2
    Fiskar jag i mina gamla insjövatten behöver jag egentligen inte ha märkvärdigare prylar än jag hade som barn, medan skärgårdsfisket är helt meningslöst utan skapligt ekolod och frontmonterad elmotor, det är till 99% dött hav. Spön och rullar är väl inte lika avgörande, det handlar mer om att uppnå den berömda känslan, inte att få fler eller större fiskar.

    Kommentera


    • #3
      Tror inte fiskeprofiler ljuger om mått och sånt, det handlar bara om att få det att låta så bra som möjligt när man skall göra reklam för sina produkter givetvis.
      Att även en anställd "pro-staff" på t.ex Westin har andra beten och rullar som sina favoriter än bara deras egna märken. Få personer som nämner hur mycket tid dom lägger ner och har lagt ner samt hur många timmar utan hugg det har varit för att få till dom där bilderna eller fantastiska passen man läser om.

      Beten är ju verkligen ett perfekt sånt där exempel på saker som kan leda till en outröttlig beroendeproblematik. Jag har själv varit där skulle jag vilja påstå.
      Det är allt ifrån hur dom målas upp att fungera ypperligt utav fisketillverkarna till att det blir samlarobjekt, något nytt att handla för belöningscentrumet i hjärnan, att någonting är förfinat och förbättrat hela tiden även om skillnaden är så marginell att det är inget man någonsin kommer uppleva skillnaden på. T.ex som att om man jagar rådjur med armborst som skjuter i 110km/h så måste man skaffa den nya armborsten som skjuter i 120km/h även om det inte spelar någon roll i slutändan då rådjuret dör lika hårt ändå.

      Det där är nog olika för alla vad det är man går igång på så att säga. Många vill ju ha fräscha och nya bilar och lägger och lånar ofantliga summor för att hela tiden skaffa sig något nytt. Själv vill jag ha en bil som tar mig från A till B men jag har gärna många beten i en beteshink, skulle gärna ha samtliga färger och modeller utav fina träbeten och gamla godingar. Dom kostar inte lika mycket styck men i långa loppet går det att lägga satans massa pengar på att förfina sitt fiske också.

      Jag håller dock lite med dig, jag ska försöka vara nöjd med den utrustningen jag har för tillfället och endast fortsätta fiska med gummi och hårdbeten som jag vet att jag använder mest och fiskar bäst med. Jag har märkt att tänket "Jag ska bara ha den här också så blir jag nöjd".... aldrig kommer att sluta.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Jaa du Xerup... jag upplever att "oväsentligheter" för fiskelycka ändå ger en del av oss en viss "pseudo"+tillfredställelse, t ex skön gång, känsla, lätthet, balans, fascination över tekniska förfiningar eller bara utseende... fenomenet är knappast begränsat till fisket utan gäller alla fritidsaktiviteter eller bilar, fordon, kläder, hus, resor och tillhörande utrustning...

        Jag sa en gång i tråden om gäddspön att i väntan på de stora huggen så byter vi spön i jakten på det optimala fastän det optimala alltid ligger i framtiden, iaf är vi nästan programmerade att tro så... om det alltid nappade oavsett utrustning så hade vi nog nöjt oss med långt mindre... tror jag iaf.

        Var och en får göra som man vill men vi lever i ett konsumtionssamhälle, så byggs vår välfärd, att lämna det på individnivå är ganska lätt men "en masse", på en samhällsnivå, är inte okomplicerat, känner ni till något bra exempel på nationell nivå...?
        Senast ändrad av anteman; 2020-02-28, 22:37.

        Kommentera


        • #5
          Det är inte utrustningen som blivit så magiskt bra att man måste köpa nytt hela tiden utan konsumeringskulturen i västvärlden som har blivit kraftigt inrotad.
          Och vi har gott om pengar att spendera!

          Vi blir matade med reklam från alla håll dagligen att vi ska konsumera. Spädbarn växer till och med upp framför läsplattan med youtube reklam idag.
          I takt med att vi konsumerar mer så börjar produkter att anpassas, allting blir av sämre kvalite över lag så att det ska gå sönder och slitas snabbare.
          Så att vi kan kasta och köpa nytt.
          Det är också mode trender som sprids som löpeldar som alla försöker följa. Medvetet och omedvetet.

          Nu har det gått så långt att vi byter ut saker som redan fungerar perfekt bara för att få köpa nytt.

          Dumma saker som att flytta ett drev några millimeter inne i rullen för "viktbalans" blir helt plötsligt en anledning för någon att köpa en ny rulle fast dom redan har en likadan.

          Tror det var Shimano eller Daiwa som gjorde just den "uppgraderingen" på en av sina dyraste rullar och kallade det för någon ny "teknologi" som alltid stod listad i specifikationerna.


          Den som vill ha mycket fisk kan alltid få det. Allt som behövs är några meter lina, en krok och mask från jorden.
          Det kan ge mer fisk vilken dag som helst än nyaste 25 000kr utrustningen med nyaste kastspöet med superrulle och nyaste dragen från en 250 000kr båt.

          Jag är själv svag för nya saker även fast jag vet att jag inte behöver nya saker och att det jag har är jättebra. Jag hejdar mig oftast men ibland köper jag sånt jag egentligen inte behöver.

          Vill sist tillägga att det finns ett stort nöje i ny utrustning även om det är mycket hype och dumheter. : ) För vissa är nog utrustningen roligare än själva fisket faktiskt.
          Senast ändrad av .art; 2020-02-28, 22:47.

          Kommentera


          • #6
            Man kan även lägga till de som vill vara sponsrade, vill vara med i ett företagsteam och som uppenbart skarvar sina fiskar så långt det bara går. Allt ackompanjeras med flashiga hashtagg där man utan att vara kopplad till företaget mer än att man köper deras beten marknadsför deras produkter.

            Det har blivit viktigt att synas med rätt grejer och för att få uppmärksamhet sätter man etik och moral i andra hand.


            ​​​​​​

            Kommentera


            • #7
              QUOTE=Xerup;n2537891).

              Det finns undantag såklart. Ett av undantagen är ju Ambassadeur från Svängsta som ju inte har förändrats så enormt mycket de senaste åren och det kanske inte behövs när produkten har sålt i årtionden och fångar fisk lika bra som människan som hanterar rullen... vilket ju faktiskt varenda rulle för samma pengar eller långt mycket dyrare har gjort de senaste åren. Är det för övrigt någon som tror sig fiska med samma lågprofilrulle om tio år som används idag?

              Beten som fungerade att fånga rekordstora fiskar med för 30 - 40 år sedan, fiskar dom sämre idag? Visst kastar man bort beten och fastnar i botten eller får linan plötsligt avsliten så nya beten behöver inhandlas men nog funkar ett tio år gammalt jerkbete exakt lika bra som dagens och vad är det som säger att man inte kan få fisk på en Swim Whizz än idag? Byter man krokar när dessa inte längre håller måttet finns det nog bara nostalgiska skäl till att lägga ett 40 år gammalt bete på hyllan. Jag skulle vilja se ett väl fiskat gummibete fylla 40 år och fortfarande fånga fisk.

              Hädanefter kommer jag handla kvalité, begagnat av någon stackare som lurats till att köpa det senaste i tron att det kommer ge mer fisk i håven.[/QUOTE]

              ---------------------------------------------------------------------------------

              Hej Xerup;

              Du har som vanligt helt rätt! Man kan få fisk på en SWIM WHIZZ än idag!
              Vid fiske behöver du bara Fyra Rätt för att alltid vara en vinnare både vid fisketävlingar världen över och vid fiske i dina egna hemmavatten....
              Rätt Plats, Rätt Tid, Rätt Teknik och Rätt Bete . . . .

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              https://www.google.se/search?q=leif+...iw=960&bih=480
              Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-29, 12:04.

              Kommentera


              • #8
                Been there, done that…….
                När vertikalfisket på gös drog igång på allvar så var vi tre kompisar som blev värvade av den lokala fiskebutiken. Meningen var att vi mot en årlig sponsorsumma samt att vi fick handla till inköpspris skulle fiska så mycket som möjligt och göra reklam för butiken samt skriva på deras egna Facebooksida.
                Jättekul tyckte jag i början och köpte grejor som aldrig förr, efter ca 1 år fick vi våran första son och det började bli svårt att komma ut på fiske och när man väl kom ut så kände man hela tiden stressen att vara tvungen att få nått som var tillräckligt stort för att kunna lägga upp på deras sida.
                Dom två andra vertikalfiskarna i teamet hade inga småbarn och således fiskade 2-4 dagar i veckan, så jag hade ju ingen chans att hänga med.
                Detta blev ett så pass stort påhäng så att jag tillslut inte kände någon glädje i att fiska mer trotts att jag hade fiskegrejor i överflöd.
                Så för att inte tappa fisket helt så gick jag ur Teamet och sponsringen, stängde ner mitt FB och Instagramkonto för att helt slippa se cirkusen mer.
                Nu några år senare känns det som jag har kommit tillbaka igen, har börjat tillverka mina egna beten vilket ger en helt ny dimension till fisket samt så är min äldsta son nu 7år och gillar att följa med ut!
                Visst känner man suget efter att köpa nya grejor hela tiden fortfarande, marknaden är ju så men iom att jag gör mina egna beten så kan jag oftast släppa det.
                Så frågar ni mig om man får mer och fiskar bättre med nya prylar och sponsring så är svaret nej, jag både mår bättre och fiskar bättre nu

                Kommentera


                • #9
                  Jag tror inte att så många lever i villfarelsen att "flera beten = större och flera fiskar". För egen del handlar det om att det är roligt med prylar. Det är som vilket annat intresse som helst och jag är beredd att spendera en hel del pengar på det som roar mig. Det må handla om kläder, mat, resor eller som i det här fallet fiske.

                  När det gäller branschen är det förstås så att en del säljtrick snuddar vid att bli löjeväckande. Något jag reflekterat själv över är alla små abborrjiggar som påstås trumfa varandra på olika sätt. De "flyttar mycket vatten" och har en "oemotståndlig gång" trots att de är i det närmaste identiska.
                  Senast ändrad av Gäddfisk; 2020-02-29, 14:52.

                  Kommentera


                  • #10
                    Vad tror ni om branschens framtid i spåren av coronaviruset då? Sportfiskemässan är inställd, ett evenemang där både stora och små har planerat för året under lång tid. Beten har byggts i parti och minut i källare och garage... mässbeten som nu inte alls längre är mässbeten. Produkter som skulle hypats av några få som någonting revolutionerande som nu bara kommer visas på Instagram av någon bokstavskombination...

                    Kommer butiker och leverantörer höja eller sänka sina priser i coronas kölvatten? Vilka butiker kommer överleva och varför kommer just dom att överleva?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X