Dåligt för miljön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt för miljön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Rotorsaken till problemen för fisken i Östersjön är industriellt överfiske. Symptom av sjukdomen är säl- och skarvinvasion i innerskärgården. Att lokalt begränsa sportfisket med fredningstider i ett läge där det, åtminstone i mina hemmavatten, redan är sterilt ger ingen som helst effekt.

    Kommentera


    • #72
      Håller absolut med om att sportfiske knappast är en av de primära bovarna... Det finns större skurkar men vi kan i vissa högbelastade vatten kanske göra viss skillnad...
      ​​​​​
      Sällan jag är ute på kusten men senast så blev jag nedslagen av det sterilt slemmiga i grunda vikar, det var inte en frisk miljö...

      Kommentera


      • #73
        Om man vill ha bättre fiske i sin lokala vassrugge är det säkert bra med fredning där, annars flyttar störd fisk till nästa vassrugge. Det löser dock inga långsiktiga problem.

        Kommentera


        • #74
          Ja... Nu var det länge sedan jag läste om vattnet men vad tror ni primärt gjorde Sibbofjärden till ett sånt fiskrikt vatten? C&R, fredning, fisketryck, eller få nät, skarv och säl...?

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja... Nu var det länge sedan jag läste om vattnet men vad tror ni primärt gjorde Sibbofjärden till ett sånt fiskrikt vatten? C&R, fredning, fisketryck, eller få nät, skarv och säl...?
            Fredning från yrkesfiske, tveklöst.

            Kommentera


            • #76
              Ja, kanske. Jag tänker att Sibbofjärden är som en riktigt stor mar eller t o m en sjö, skapad till en fjärd genom en kanal så fall borde den sällan haft ett stort tryck från yrkesfiske men möjligen omfattande "husbehovsfiske"

              Men kanske lika viktigt, bra fiskemiljö blev den först efter arrendering som tog bort ohämmat fiske generellt men vore intressant att få höra vad de som driver Sibbo tror på.

              Kommentera


              • #77
                Jag är egentligen för dåligt påläst för att ha några mer hållbara teorier i detta ämne. Men en sak som slog mig var den mycket korta tid det tog för gäddfisket att kollapsa i de vatten jag fiskade i på 70-, 80- och 90-talet (jag fiskade i princip bara gädda på den tiden).

                Det absolut bästa fisket jag hade i Stockholms skärgård var åren efter att handredskapsfisket släpptes fritt. Plötsligt öppnades ett otal jungfruliga vatten där det tidigare varit ett mycket lågt fisketryck. Samtidigt exploderade också antal sportfiskebåtar som susade över fjärdarna. Många stora lekvikar bankades sönder och samman, på helgerna kunde det ibland vara kö i vissa populära lekvikar. Och på vardagar fick inte fiskarna vila heller, för då kom alla professionella och semi-professionella fiskeguider som med 3-4-5 gäster ombord metodiskt brakade in i vik efter vik.

                Under den perioden såg jag personligen vid ett flertal tillfällen hur mindre nogräknade fiskare fyllde plastbackar med gäddor, bl a i fladerna på utsidan av Utö i Stockholms skärgård. En annan ruskig upplevelse jag hade var när jag en solig vårdag fiskade i Furusund och såg ett 10-tal smällfeta gäddor i 8-10 kilosklassen ligga uppradade i en slänt.

                Det fantastiska gäddfisket i Stockholms skärgård, från Furusund i norr till Trosa i söder, höll för min del i sig fram till ungefär 1991-92. Redan något år senare försvann plötsligt gäddorna från branter och djupgrynnor ute på fjärdarna och ytterligare något år senare var det i princip dött också i vikarna i de inre delarna av skärgården. Jag upplevde att allt detta hände på bara 2-3 år.

                Jag minns fortfarande min och fiskekompisens förundran när ett antal av de ”säkra" grynnorna på Ingarö- och Gränöfjärden plötsligt var helt döda. Vi trodde det var temporärt, men trots ihärdiga försök samma år och åren efter förblev de helt fisktomma. Naturligtvis kan inte alla gäddorna plötsligt dött, de måste ju ha flyttat sig till andra ställen, men vi lyckades aldrig riktigt lokalisera dem.

                I slutet av 80-talet började jag och kompisen fiska i ett område norr om Härnösand. Fisket bedrevs i huvudsak i en flera kvadratkilometer stor fjärd som är avsnörd av ett smalt sund. Fjärden innehåller både grundare vassvikar och stora öppna vattenytor med grundområden och grynnor omgivna av stora djup. Min gissning är att en stor del av gäddbeståndet i denna fjärd var stationärt. Under ett antal år hade vi ett gäddfiske där uppe som var helt sagolikt, både vad gäller vikt och antal. Också i de mer öppna fjärdarna utanför vår hemmafjärd hade vi extremt bra fiske.

                Fisketrycket efter gädda i de områden vi fiskade i där uppe var och är i princip obefintligt, men i början av 90-talet såg vi plötsligt ett par skarvar på en av öarna i hemmafjärden. Efter ytterligare ett par år var hela denna ö fylld av en stor skarvkoloni. Det goda fisket höll dock i sig fram till -96 ungefär, dvs ett par år efter att vårt fiske i Stockholms skärgård kollapsade, sedan tvärdog fisket också där uppe. Och inte bara i hemmafjärden, utan också samtidigt i fjärdarna utanför. Och det är fortfarande lika dött idag i dessa områden.

                Jag vet inte hur det såg ut för er andra skärgårdsfiskare under -80 och 90-talet, ni kanske har andra erfarenheter av hur försämringen skedde? Hur som helst så förelåg för min del några faktorer som sammanföll med det försämrade fisket, dels ett kraftigt ökat fisketryck i en stor del av Stockholms skärgård som tidigare varit stängd för sportfiske, dels en explosion av skarvkolonier. Men korrelation är ju inte nödvändigtvis samma sak som orsakssamband, särskilt som jag bara utgår från min erfarenhet. Det hände ju också andra saker som säkert påverkar, t ex ökad sälstam och ökat industrifiske ute på Östersjön.

                Kanske det är så att det är ett flertal olika omständigheter som olyckligtvis sammanfallit under en relativ kort period som knäckt balansen i det känsliga innanhav vi kallar Östersjön?
                Senast ändrad av TiSo; 2020-03-21, 11:26.

                Kommentera


                • #78
                  Jag var inte med i skärgården på den tiden det var bra fiske, men de senaste tre åren har det från en redan väldigt besvärlig situation gått till ren katastrof. Det är såklart inte en enskild orsak till det utan komplexa samband i hela ekosystemet, överfisket är utan tvekan katalysatorn.

                  Kommentera


                  • #79
                    Sportfiskare & fiske-entusiaster är de som bryr sig, ta bort dem så finns de ingen som kämpar för fisken alls... Förbjud allt med nät så är problemet löst! Allt annat är bara en jäkla rökridå av "kreativa insatser"..

                    Är ju som att förbjuda yxor i naturen men supporta skördare...
                    ​​​​​​
                    ​​​​​

                    Kommentera


                    • #80
                      Mina 2 bästa gäddställen som jag fiskat på sedan 1991 fördärvades på 2 år! Att fånga 30-40 gäddor per trollingtur var det normala förut. Senaste 2 åren har jag nog fått 5 gäddor totalt på ett antal försök. Och detta pga att en skarvkoloni slog sig ner på en ö precis där älven mynnar ut i en havsvik. Finns inget kommersiellt fiske, säl ser man väl 1 vart tredje år och fisketrycket är lågt om inte väldigt lågt. Så vad ska man skylla på???

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X