Dåligt för miljön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt för miljön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg

    I så fall är det totalkorkat att ha motor när man kan ro , korkat att köra bil till fisket när man kan cykla . (Jag kör inta suv)
    Exakt, fiske är ingenting som man "måste" göra så alla utsläpp därifrån är undvikbara. Men det jag menade var att man kan tex köra med en tvåtaktare på akterspegeln utan att vara miljöbov(iaf så länge man kör på alkylat) om man minskar utsläppen i andra sammanhang där det man gör har större effekt. Själv tex bytte jag ner mig tre storlekar på bruksbilen och minskade förbrukningen och utsläppen från 0,85l/mil till 0,6l/mil, vilket säkert har större verkan med min årliga körsträcka på ca 4000mil än om jag istället hade bytt min tvåtaktare mot en fyrtaktare och kört upp ett par tankar mindre per år. Den gamla stora bilen finns kvar, men används bara till att dra båten och andra körningar med släp med en årlig körsträcka på ett par tre hundra mil.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg

      Exakt, fiske är ingenting som man "måste" göra så alla utsläpp därifrån är undvikbara. Men det jag menade var att man kan tex köra med en tvåtaktare på akterspegeln utan att vara miljöbov(iaf så länge man kör på alkylat) om man minskar utsläppen i andra sammanhang där det man gör har större effekt. Själv tex bytte jag ner mig tre storlekar på bruksbilen och minskade förbrukningen och utsläppen från 0,85l/mil till 0,6l/mil, vilket säkert har större verkan med min årliga körsträcka på ca 4000mil än om jag istället hade bytt min tvåtaktare mot en fyrtaktare och kört upp ett par tankar mindre per år. Den gamla stora bilen finns kvar, men används bara till att dra båten och andra körningar med släp med en årlig körsträcka på ett par tre hundra mil.
      Är väl också en fråga om vart utsläppen hamnar. Med bilen så kommer dom i himlen mest. Med båten rakt i sjön. En av motorerna spiller väl ut ca 30% av bränslet rakt i sjön?

      Jag kan ju mycket väl ha fel där. Är inte så insatt i motorer. Kör 100% el själv.

      Anser själv att det vanliga människan är nog en droppe i havet kontra företag och andra varianter av firmor. Och är nåt farligt/korkat att tillverka så är det upp till politikerna att förbjuda sånt. Inte vi som ska sluta.

      Kommentera


      • #13
        Vi lever i ett konsumtionsamhälle där vi ska konsumera mer och mer för att ekonomin ska bli bättre så vi kan konsumera ännu mera.
        Detta gäller inte bara sportfiskare utan hela samhället.
        Vi ska köpa nya miljövänliga bilar hela tiden, som egentligen inte är ett dugg miljövänliga om man räknar på all energi som går åt till tillverkning och alla transporter av allting.
        Nya miljövänliga båtmotorer snackas det om, skitsnack säger jag.

        Det finns inga miljövänliga motorer, bilar eller något.
        Även en elmotor är icke miljövänlig, ger inga utsläpp på sjön bara.

        Ska vi bli miljövänliga är det bara att sluta konsumera, och det som konsumeras bör vara av minst livslång kvalitet.
        Ett ännu miljövänligare alternativ är att börja leva som stenåldersmänniskan.

        Båda dessa alternativ är riktigt tråkiga, och jag lever absolut inte som jag lär.

        Men nog är min gamla askeladden från - 81 med en gammal 2-takt murkla mycket mer miljövänlig än dessa nya sportfiskebåtar.
        Skulle jag sedan börja traila den med en lika gammal som jag håller vid liv år efter år så är man nästan hedersmedlem i Greenpeace.

        Allt för många tror att miljön handlar om utsläppen som motorn släpper ut istället för dom totala utsläppen.

        Kommentera


        • #14
          Bra inlägg! Jag kör en bil, 2008 med diesel och partikelfilter (max ca 1000 mil per år) och frågade faktiskt en motorjournalist (på en kvällstidning) för ett par år sedan vad han egentligen menade när han "dissade" oss dieselbrukare kontra en ny, härligt testad elbil (tja, laddhybrid?) i en artikel... "ska jag byta ur miljösynpunkt" frågade jag.

          Då framkom att "analysen" i artikeln inte tog hänsyn till miljöförstöringen när batteriet tillverkades i Kina... eller ens miljöförstöringen av att köpa en nytillverkad å nytransporterad ny bil... typ markus66 argumentation... allt bör ses separat och fördömas som sådant?

          För mig handlar det dock om, tror jag, att se allt ur ett livscykelperspektiv som nån sa i en annan tråd.

          Kommentera


          • #15
            Livscykelperspektiv var ett väldigt bra ord och är precis vad det handlar om.

            Bosse bildoktorn sa att den miljövänligaste bilen är den som är så gammal som möjligt och man håller vid liv, speciellt bra om den har katalysator.

            Tyvärr pratas det inte om detta då vi som sagt lever i ett konsumtionsamhälle och ekonomin skulle krascha om vi slutade köpa nya så kallade miljövänliga bilar.

            Kommentera


            • #16
              Men bli det inte lite konstigt att säga att man bryr sig om miljö- och fiskvård samtidigt som man tycker det är lämpligt att hetsa runt på sjön med ett par hundra hästkrafter och bränna onödigt många liter bensin för en bild på en fisk?

              Någonstans där ljuger man. Antingen så är det viktigaste att visa upp bilden på en stor fisk eller att kunna fånga fisk och ha ett hållbart bestånd.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
                Men bli det inte lite konstigt att säga att man bryr sig om miljö- och fiskvård samtidigt som man tycker det är lämpligt att hetsa runt på sjön med ett par hundra hästkrafter och bränna onödigt många liter bensin för en bild på en fisk?

                Någonstans där ljuger man. Antingen så är det viktigaste att visa upp bilden på en stor fisk eller att kunna fånga fisk och ha ett hållbart bestånd.
                Om ingen gjorde det skulle ingen ens ha märkt av några miljöproblem. Problemet med ”folk med dyra båtar med stora motorer”, som artikelförfattaren verkar patologiskt avundsjuk på, kontra andra faktorer är relativt sett mycket litet.

                Kommentera


                • #18
                  Skönt med små sjöar där endast åror, segel och elmotorer är tillåtna... istället för att stirra på ett ekolod medans motorn puttrar i aktern ror jag några hundra meter och sen fiskar jag... :-)

                  Fast det är inte 100% sant såklart... idag sjösattes fritidsbåten med ny motor... båten delas dock med polaren så den nyttjas ganska flitigt... får väl se hur länge vi får behålla motorn innan nån klåfingrig kriminell aphjärna stjäl den...

                  Kommentera


                  • #19
                    Kan inte läsa in något om avundsjuka i artikeln, vare sig om motorer eller storlek på båtar.
                    Etik kontra teknik!
                    Överkonsumtion i jakten på nytt pb läser jag.
                    Visst är det kul att köpa nya fiskegrejer men behövs de i jakten på nästa stora fisk?!
                    De gamla grejerna duger nog minst lika bra.
                    Det som inte går att köpa är ju erfarenhet och tur (rätt plats, rätt tid).

                    Hur många sportfiskare från Sverige FLYGER!!! inte varje år till Spanien för att få en stor abborre på bild?!?
                    Finns det inga stora i Sverige kvar?

                    Kommentera


                    • #20
                      Som sagt... har tyvärr inte läst artikeln men frågan i sig måste ses ur ett helhetsperspektiv annars blir det fel enligt min mening... fast visst kan man ägna sig åt enskildheter om man vill känna sig god och redig...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 556 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X