Dåligt för miljön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt för miljön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ur artikeln:

    ”I en tid när forskningen slagit fast att tillverkningsindustrin bär ett stort ansvar för miljöförstöringen känns det som ett åtminstone litet fel att sportfisket inte bara framför dyra båtar med dyra bilar långa sträckor..”

    Ordet ”dyra” avslöjar med all önskvärd tydlighet var skon egentligen klämmer.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Ordet ”dyra” avslöjar med all önskvärd tydlighet var skon egentligen klämmer.
      Släkt med Greta?
      Vänsterpartist?
      Avundssjuk?

      :-)

      Som jag ser det ligger problemet till största del i att många hobbyfiskare går på lögnerna om att man får fler och större fiskar ju mer pengar man lägger på utrustningen.

      Det finns några få fisketävlingar med prispengar här i Sverige men det är ju ingen som kan leva på fisket utan att lura andra till att köpa fler produkter.

      Man säljer in en dröm hos lättlurade människor som hellre tar en genväg genom att köpa produkten som sägs ha fångat si och så mycket fisk på nolltid. Spara pengarna, det finns inga genvägar. För att bli bra på en sak ska man upprepa momentet 20000 ggr...

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Släkt med Greta?
        Vänsterpartist?
        Avundssjuk?

        :-)

        Som jag ser det ligger problemet till största del i att många hobbyfiskare går på lögnerna om att man får fler och större fiskar ju mer pengar man lägger på utrustningen.

        Det finns några få fisketävlingar med prispengar här i Sverige men det är ju ingen som kan leva på fisket utan att lura andra till att köpa fler produkter.

        Man säljer in en dröm hos lättlurade människor som hellre tar en genväg genom att köpa produkten som sägs ha fångat si och så mycket fisk på nolltid. Spara pengarna, det finns inga genvägar. För att bli bra på en sak ska man upprepa momentet 20000 ggr...
        Visst är det så, men den här typen av osakliga artiklar bidrar ju inte direkt till någon förbättring. Dyra bilar och båtar - omoraliskt! Se enskilda fiskar på ekolodet - fusk! För många beten i beteslådan - överdåd! Nä, silkelina mellan tänderna och en tillböjd sked i änden, sedan ro en läckande eka i motvind, så gör en riktig fiskare. Risken finns att torgförande av denna ideologi, illa förtäckt som miljömedvetenhet, gör att man framstår som en bakåtsträvare.
        Senast ändrad av holden; 2020-03-15, 10:51.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Som sagt... har tyvärr inte läst artikeln men frågan i sig måste ses ur ett helhetsperspektiv annars blir det fel enligt min mening... fast visst kan man ägna sig åt enskildheter om man vill känna sig god och redig...
          Begriper att det är enklare att bara se på FoxNews, men ibland kan det vara bra att läsa mer än bara rubrikerna!
          Åter fick vi användning av skämskudden!

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Så för att tala klartext, jag bör köpa en avsevärt mindre utombordare än tillverkaren rekommenderat till min båt medan finlandsfärjorna går i skytteltrafik bakom ryggen när jag ägnar mig åt sportfiske? Konsekvensanalys?
            Varför ska jag släppa tillbaks gäddorna jag fångar när det går trålare ute i havet?
            Det handlar om att föregå med gott exempel och inte göra det värsta bara för att andra gör det. Många bäckar små.

            Artikeln handlar om att vissa inte bryr sig ett skit och det stämmer det.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av markus66 Visa inlägg

              Begriper att det är enklare att bara se på FoxNews, men ibland kan det vara bra att läsa mer än bara rubrikerna!
              Åter fick vi användning av skämskudden!
              Du e roligt, komisk du! Läste faktiskt artikeln en stund senare och den sa ju inte speciellt mycket mer än ditt egna citat...jag fattade skribentens poäng gott nog ändå, du verkar fortfarande inte fatta min... eller menar du verkligen att livscykelperspektiv och totalt miljöavtryck är oväsentligt?

              Fox är verkligen inte min kopp te - om man läst mig och tror det så blir det ju snarast där skämskudden hör hemma... jag börjar osökt tänka på en oöppnad flaska vin...

              Att generellt i rubrik säga att sportfiskare skiter i miljön är faktiskt korkat... det stämmer inte men tanken var att provocera...
              Senast ändrad av anteman; 2020-03-15, 13:50.

              Kommentera


              • #27
                Äntligen en tråd med lite drag, och som separerar Ethos-Pathos-retoriker från Logos-tänkarna. Vad är rätt och vad är då fel ? Inte vet jag men man kan fundera lite över vad en sedan länge död filosof sade (glömt bort namnet) OBS! detta är inte ordagrant men innebörden är i stort sett som följer.

                "Om man man enbart använder ethos och pathos i sina argument som skäl för att göra gott så riskerar man att göra mindre gott än de som nyttjar logos."
                Detta är något som framgångsrika personer vet att förhålla sig till. Det är egentligen ganska självklart om man tänker efter lite. Att vara förnuftig, saklig och väga argumenten och skälen på ett vetenskapligt och faktabaserat sett har förutsättning att lyckas mycket bättre, än att bemöta allt man vill eller inte vill, genom sina känslor (ethos och pathos)

                Så visst finns det en poäng i den artikeln, precis som Anteman och Markus66 framför. Sedan behövar man inte gilla det. Men allas förnuft borde inse att om vi alla förbrukade lite mindre energi så skulle jorden må bättre. Att tillverka en båt kan man nyttja kubikfaktorn som jämförelse. Varit båtbyggare och konstruktör så det är inte bara svammel. Så en 5m båt ger 125 - en 6m båt ger 216. Denna siffra kan man använda på många sätt, kostnad, energi, kraft, tid, materialåtgång mm mm.

                En båt står still mellan 95-100% av tiden. Fiske varje lör. x 8 tim hela året ger nyttjande på knappt 5 %. Att den tiden belasta jorden med energikostsam tillverkning av en mängd prylar som nyttjas så kort tid ger en stor och man kan säga onödigt miljöpåverkan. En lite mindre båt, mindre motor och färre fiskeprylar innebär att vi kan fiska hela året, dygnet runt och ändå ha en lägre klimatpåverkan än den mycket större båten oanvänd.

                Detta är Logos, men mina känslor och vilja behöver inte gilla det. En bil med mer än 200 hk och en båt som gör mer än 40 knop och fiske med så mycket prylar att jag knappt orkar bära en bråkdel kommer jag alltid att ha så länge min ekonomi tillåter. Men mitt Logos säger mig att jag är person med ordentligt klimatavtryck. Men jag kompenserar genom att inte bottenmåla och inte använda speciellt mycket kemikalier, tvättmedel, polermedel mm. Tvättade bilen senast för 8 år sedan, med bara vatten.

                Men jag försöker inte prata omkull Logos retoriker med ethos och pathos argument, det är nämligen ganska så meningslöst och avslöjande. Jag väljer att lyssna, tänka och sedan ge blanka fan i vad min båt och motor betyder. Men kommer det styrande lagar eller skatter så förstår jag dessa och förhåller mig därtill. Men än så länge så FÅR vi ha hur stor båt och motor vi vill ha och har råd till, så kör på. Inget annat än eventuellt vårt samvete som hindrar oss.
                Senast ändrad av Exxet; 2020-03-15, 14:49.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #28
                  Riktigt så Exxet, jag som hamnar i Logos-facket skulle gärna se hårda data på vilken miljöpåverkan sportfisket kontra den mängd andra faktorer som påverkar miljön har. Det allmänna känslobaserade tyckandet leder inget vart. Särskilt inte om den underliggande tesen inte ens har med miljöfrågan att göra.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Riktigt så Exxet, jag som hamnar i Logos-facket skulle gärna se hårda data på vilken miljöpåverkan sportfisket kontra den mängd andra faktorer som påverkar miljön har. Det allmänna känslobaserade tyckandet leder inget vart. Särskilt inte om den underliggande tesen inte ens har med miljöfrågan att göra.
                    Egentligen behövs inget hård data. En större båt, mer hästkrafter, större släp och bil därtill ger större klimatpåverkan. Så enkelt är det 2 fiskespön ger dubbelt så stor påverkan som ett spö. Mina 40-50-60 spön (orkar inte räkna) ger lite mer.

                    Jag har inte för avsikt att peka på någon som känslobaserad eller förnuftig. Jag menar att vi alla har lite av allt inom oss i vår retorik. Klart man reagerar med känslor om man tex: vill förbjuda sportfiske av miljöskäl. Men ett förnuftigt resonerande person inser att detta inte kommer att ske. Däremot kan det bli skatt på båtar som då beskattas efter liknande principer som bilar. Ju större och mer bränsle desto högre skatt. Jag gillar det inte, men mitt förnuft säger mig att ska alla vara med och dra sitt strå till stacken när det kommer till västvärldens helt galna konsumtionshysteri vilket naturn får betala priset för, så är det kanske nått vi får se en morgondag.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av markus66 Visa inlägg

                      Från artikeln: ”I en tid när forskningen slagit fast att tillverkningsindustrin bär ett stort ansvar för miljöförstöringen känns det som ett åtminstone litet fel att sportfisket inte bara framför dyra båtar med dyra bilar långa sträckor. Mer ska till. Ekolod, gps, spöhållare och annat kombineras givetvis med en arsenal på minst 300 vobbler och flera kilo mjukbeten i olika utförande, detta alldeles oavsett om de någonsin blöts eller ej.

                      Om jag ser till mig själv så hade jag ungefär på -70 & -80-talet ungefär 20 wobblers i olika storlekar även om jag hade några likadana Rapala 18 cm org. som fiskade bra i dom sjöarna som jag rörde mig runt i. Jag hade också 2 förpackningar jiggar i olika färger men dom gav mig noll fisk men tog jag fram pimpelspöet och började båtpimpla efter abborre så fick jag fisk på pimpelgrejorna. Ja, jag hade ett ekolod då så att jag kunde se grund o djupkanter i andra sjöar. Ralången var som ett badkar så där körde jag med ekolodet ett par gånger bara.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X