Dåligt för miljön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt för miljön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Visst, sportfisket har en miljöpåverkan precis som allt annat vi gör. Är man seriöst engagerad i miljöfrågor borde man kanske rikta sina insatser mot de största miljöbovarna först, utifrån en faktabaserad världsbild. Annars kan ju folk ta helt galna beslut i tron att de gör något bra för miljön när det i själva verket kan vara precis tvärtom. Som Anteman mfl redan påtalat så måste man räkna på livscykelhantering och inte enskildheter som hur många hästkrafter en båtmotor ska få ha.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Visst, sportfisket har en miljöpåverkan precis som allt annat vi gör. Är man seriöst engagerad i miljöfrågor borde man kanske rikta sina insatser mot de största miljöbovarna först, utifrån en faktabaserad världsbild. Annars kan ju folk ta helt galna beslut i tron att de gör något bra för miljön när det i själva verket kan vara precis tvärtom. Som Anteman mfl redan påtalat så måste man räkna på livscykelhantering och inte enskildheter som hur många hästkrafter en båtmotor ska få ha.
      Nä visst är det så. Men jag läste inte artikeln som att målet var antalet hästkrafter, mer som ett resultat av mindre genomtänkta sakfrågor.

      Men visst kan man bli galen på lilla Greta som trycks fram av samvetslösa vänstervridna mijöhycklare.

      Sverige har världens renaste el-produktion. Vatten och kärnkraft i det närmaste klimatneutral. Världen i övrigt står el-produktion för 40% av koldioxidutsläppen. Dessa 40% per kapita utgör nästan dubbelt så mycket som sveriges TOTALA utsläpp per kapita.

      Och vad gör miljöaktivisterna, jo driver igenom dyr vindkraft som kommer att kräva inport av gas, kol och olja för att täcka behovet när kärnkraften är borta. Vi driver Sverige mot högre utsläpp än vi har idag och det sker i det godas namn av vänstervridna miljöhycklare som har noll koll på fakta.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #33
        Vattenkraft må vara klimatneutralt, men miljövänligt är det f-n i mig inte.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Vattenkraft må vara klimatneutralt, men miljövänligt är det f-n i mig inte.
          Eldrift av bilar, fabriker med mera är miljövänligt men vi har redan elbrist i landet och stamnätet räcker inte till på långa vägar för att flytta elen dit där den behövs.

          Kommentera


          • #35
            ok, artikeln som länkades till innan orkar jag inte läsa. Skummade igenom den och tråden.
            Tycker det förenklas en del i tråden.

            Bästa alternativet är väl att inte åka ut alls. Men det kan vi väl glömma :-)

            Låt oss slå fast att en gammal tvåtaktare är en riktig miljöbov. Oavsett om man kör akylatbensin eller ej. 30 % av det oljeblandade bränslet går rätt ut i sjön. Det är bättre med akylatbensin än vanlig bensin men kom igen. Om du inte bor vid en sjömack som har akylatbensinpump så hur många köper 4 liter akylatbensin på macken för 120 kr när de kan köpa 5 liter bensin för 80 spänn. Funkar ju när en dunk räcker till min gräsklippare en hel säsong. Men fiskar du varje vecka så lär det inte hända såvida inte akylatbensinen är mer lättillgänglig. Och 5 liter är ganska lågt räknat såvida du inte kör väldigt korta sträckor .Och 1.5 liter av detta (inkl olja) åker rätt ut med avgaserna.

            Kolla gärna här

            Att större motor = sämre är inte heller sant. En undermotoriserad planande båt kan vara betydligt törstigare än samma båt med en större motor. De flesta jag känner kör också en "ekonomifart" i de allra flesta fall. Full gas används nästan bara i samband med tävlingar då man har lite bråttom. Min båt drar ca 0.7 liter bensin per distansminut i ekonomifart vilket är ca 26 knop. Vid full gas går det över litern. Så planar din båt vid full gas men inte om du drar ner 20 % så är den antagligen undermotoriserad. Planar den inte så behöver du inte försöka köra fortare än längden i knop (4 meters vattenlinje = max 4 knop).

            Att dra en båt på trailer innebär visserligen att bilen drar betydligt mer bränsle än vanligt. Men jämfört med att köra samma sträcka med båten är det betydligt bättre för miljön. Ett exempel för mig är att åka till Spillersboda brygga med bil (65 km) drar totalt 14 liter diesel bara i transport (ToR). Med båten tar det samma tid men är förstås kortare: 23 M enkel väg. Så 46 M totalt vilket motsvarar 32 liter bensin ToR. Bara i transport. Tar precis lika lång tid. Har jag båten på trailer så kan jag lika gärna köra bilen dit. Har jag båten i sjön så blir det lätt att man åker båt ändå.

            Elmotor då... Ja det finns ju en uppstickare med bärplan och elmotor men en 6 meters båt kostar ju då mer än 2 miljoner kronor. Så det glömmer vi. Men om du bara fiskar i din lilla sjö och aldrig åker speciellt långt så funkar ju en liten elmotor under förutsättning att du kan ladda batterierna enkelt eller är beredd att bära batteri.

            Men elmotor i fören har ju definitivt sparat många motortimmar för mig. Tidigare drev man och var tvungen att ha stora motorn igång för att kunna puffa ut eller in sig ibland eftersom vinden inte alltid samarbetade till 100 %.

            Kommentera


            • #36
              Håller inte med där. Själv har jag aldrig kört min 30:a 2t på annat än alkylat, trots att närmaste mack med pump ligger 6,5 mil bort, och ibland när man inte har hunnit bunkra upp så har jag köpt alkylaten i 5l dunk för att komma ut, men det tycker jag att jag är skyldig att göra för att kunna köra på 2t. Alternativet är att sluta med fisket för jag har inte råd att punga ut med 5-6000€ för en ny Etec. Särskilt om man ser till antalet fiskedagar som är max 20 per år.

              Kommentera


              • #37
                [HTML]Vattenkraft må vara klimatneutralt, men miljövänligt är det f-n i mig inte.[/HTML]

                Nä det sa jag inte heller. Klimatvänlig och miljövänlig är inte riktigt samma sak. Det har du rätt i vilket många har svårt att hålla isär.

                [HTML]Att större motor = sämre är inte heller sant. En undermotoriserad planande båt kan [/HTML]

                Jo det är sant. Klimatpåverkan är i princip den energibehov som tillverkning, hantering, transport och drift av en utrustning kräver. Att då blanda in en felaktigt hopsatt ekipage är lite ovidkommande

                [HTML]Eldrift av bilar, fabriker med mera är miljövänligt [/HTML]

                Inte nödvändigtvis helt sant. Batterifrågan som hela miljövänstern ser som den globala räddningen från jordens undergång är överdriven. INGEN vad jag hittat, har gjort en helhetsstudie på vilken klimatpåverkan brytning av ovanliga jordmetaller, tillverkning av batterier, laddning (produktionskälla av elen) samt slutligen destruktion av förbrukade batterier.

                Läste någonstans utan att veta hur seriös den artikeln var att när man kört en dieselbil i 20 000 mil så har den samma klimatpåverkan som elbilen. Hur man räknat på batteribyten mm är oklart. Men man i vilket fall konstatera att helt fri från påverkan ÄR INTE batterilösningen. Är vi dessutom av med kärnkraft en kall vinter och batterierna ska laddas med Polsk kol-el så är nog bensinbilen bättre.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #38
                  Finns många olika aspekter i det hela och alla kan vi göra något.
                  Det jag tycker är mer illa är att i princip alla fiskedrag är inplastade i en egen plastförpackning oftast överdimensionerad.
                  Det MÅSTE ju gå att kunna minska på det onödiga plastförbrukningen på något sätt...
                  Min fiskeblogg:
                  www.marcusfiske.blogspot.se

                  Kommentera


                  • #39
                    Jag säger som Eddie Meduza sa för över 30 år sedan! Mera Kärnkraft! Enda sättet att få bukt på våra miljö problem. Finns så säkra fissionskraftverk idag så att inte använda dom är att ren idioti. Vatten, vind och solkraft kan bara ta en liiiten del av vårat energibehov. Dax att vakna och inte gnälla över några plastpåsar se till helhelheten! Visst ska vi kasta skiten i soptunnan också men va faan ..... Görs lika lite åt miljön som massinvandringen i vårat land! Man tar ut en höjd avgift för en plastpåse samtidigt som globala företag vräker ut skit i luften som tar död på oss och fisken långsamt. Sila mygg och svälja kameler brukar det heta och det är den bistra sanningen när det handlar om att några få människor ska tjäna massor av pengar! Jobbar på ett internationellt företag så jag har sett skiten från insidan! Så rösta för Fissionskraft och inte döda älvar och hugga ner 1000 tals hektar skog för några snurror som knappt kan ladda en elbil!!!

                    Kommentera


                    • #40
                      Åror och paddlar av trä känns driftsäkert, tyst, miljövänligt och ger en skön motion. Man håller värmen och det stärker armar, axlar... man slipper tråkiga gym. Men det är klart att då ska man väl helst bara fiska i ett område på några få kvadratkilometer.

                      Några tips på bra fiskebåtsmaterial?

                      Glasfiber håller ju länge både på gott och ont. Trä kräver väl rätt mycket underhåll. Återvunnen PET?



                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 589 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X