Dåligt för miljön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt för miljön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Åror och paddlar av trä känns driftsäkert, tyst, miljövänligt och ger en skön motion. Man håller värmen och det stärker armar, axlar... man slipper tråkiga gym. Men det är klart att då ska man väl helst bara fiska i ett område på några få kvadratkilometer.

    Några tips på bra fiskebåtsmaterial?

    Glasfiber håller ju länge både på gott och ont. Trä kräver väl rätt mycket underhåll. Återvunnen PET?



    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
      Åror och paddlar av trä känns driftsäkert, tyst, miljövänligt och ger en skön motion. Man håller värmen och det stärker armar, axlar... man slipper tråkiga gym. Men det är klart att då ska man väl helst bara fiska i ett område på några få kvadratkilometer.

      Några tips på bra fiskebåtsmaterial?

      Glasfiber håller ju länge både på gott och ont. Trä kräver väl rätt mycket underhåll. Återvunnen PET?


      Kolla upp Scandica....de har återvunna petflaskor i en del båtmodeller har vi hört....
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg
        Sila mygg och svälja kameler brukar det heta
        Dagens miljöpolitik i ett nötskal.

        Industrin, livsmedel, transport, uppvärmning sektorerna etc etc GLOBALT fullkomligen vräker ut skit. Men ingen fokus på det inte... nä minsann, i Sverige ska vi minsann fokusera på Svenssons bensinbil som rullar 1500 mil per år och framställ honom som den största miljöidioten som inte går över till en nyproducerad Tesla för en miljon på direkten. Om vi skrotade alla våra fossildrivna fordon idag så skulle vi ändå inte göra ett skit för att förbättra klimatet, det är ett GLOBALT problem. Det Kina och Indien (m fl) gör och inte gör är det som påverkar hur vårt klimat i Sverige blir. Klart man kan känna sig miljöstolt över sin elbil men den gör noll och ingenting för vårt klimat.

        Kommentera


        • #44
          Tycker diskussionen är intressant. Jag håller inte alls med om rubriken, känns som vi sportfiskare idag bedriver en hel del milövård. Återställer lekplatser både i skärgården samt strömmande vatten. Försöker skapa opinion och värna om våra fiskar och deras livsmiljöer.

          Men samtidigt håller jag med om det mesta som skrivs i artikeln. Vi nöjer oss inte längre med fånga den största fisken i våra hemmavatten. Istället ska vi resa, ganska ofta utanför landets gränser till och med. Samt även vi lever i ett konsumtionssamhälle. Där stora båtar och mycket utrustning är något coolt! Jag är inte bättre själv, jag bilade nyss igenom halva Europa för uppfylla en barndomsdröm om en 2 kilos abborre. Jag har en båt med elmotor och ekolod. Jag bryr mig absolut om naturen men lever kanske inte som jag lär. Att rannsaka sig själv kan nog vara på plats. Men det gäller nog allt från solresor på andra sidan jorden till alla köp vi gör, absolut inte bara fisket. Tror vi kommer landa i utlands pb:n och hemma pb:n. Där är karpfisket sen säkert 10 år tillbaka. där anger man två olika pb:n på samma art och jag tror det i sin tur kan minska reslusten. Det är inte lika coolt att få en stor fisk någon annan stans.

          Teknikutvecklingen inom fisket är en annan sak som verkligen kan värt att prata etik kring. Jag tror det är oundvikligt med utvecklingen och jag själv har precis kapitulerat och till sist skaffat mig en si-ekolod. Samtidigt får man inte glömma att det bara är ett hjälpmedel, fortfarande du som fiskare som ska kunna läsa lodet och även kunna lura fisken. Det tråkiga är väl att många nya sportfiskare idag tror man måste ha stora båtar fulla med elektronik för att kunna fånga fisk. Många som belånar sig mer än vad ekonomin egentligen tillåter. Själv började jag mina dagar från land och sen med en enkel roddbåt. Och allt blev det många fina fiskar både utan ekolod och motor. Tror vi kommer se två läger i framtiden, de som välkomnar tekniken och de som går mer tillbaka till det enkla fisket. Själv står jag med en fot i vardera läger. Gillar det moderna predatorfisket men även enkelheten i flugfiske eller till och med flötmetet efter sutare och ruda.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
            ok, artikeln som länkades till innan orkar jag inte läsa. Skummade igenom den och tråden.
            Tycker det förenklas en del i tråden.

            Bästa alternativet är väl att inte åka ut alls. Men det kan vi väl glömma :-)

            Elmotor då... Ja det finns ju en uppstickare med bärplan och elmotor men en 6 meters båt kostar ju då mer än 2 miljoner kronor. Så det glömmer vi. Men om du bara fiskar i din lilla sjö och aldrig åker speciellt långt så funkar ju en liten elmotor under förutsättning att du kan ladda batterierna enkelt eller är beredd att bära batteri.

            Men elmotor i fören har ju definitivt sparat många motortimmar för mig. Tidigare drev man och var tvungen att ha stora motorn igång för att kunna puffa ut eller in sig ibland eftersom vinden inte alltid samarbetade till 100 %.
            Hej Micke Dykare;

            Du har som vanligt helt rätt och får medhåll via min bild här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm ..

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #46
              Vi kan alla dra vårt eller något strå till stacken och tänka över vårt fiske men inte enbart eller huvudsakligen fastna där om vi diskuterar miljö enligt min uppfattning.

              Det blir alltför ensidigt och vi tappar bort att vårt totala miljöavtryck har större betydelse för miljön globalt.

              Hur och var vi bor och hur vi reser till jobbet och på semestrar påverkar generellt i högre grad (undantag finns!) eftersom det görs mer ofta även om jag är medveten om att många för att ta ett exempel, gamla och stora 2-taktare i liten sjö inte är bra ur lokal miljösynpunkt.

              Dock, hur ofta körs det på sånt vis i flertalet av Sveriges tusentals sjöar? Är det totalt sett bättre för miljön att slänga den gamla 2-taktaren med 8 hk som drar 15-30 liter på en säaong för att byta till en nytillverkad lite snålare 4-taktare?

              Är det rimligt att köra 50h per år med en 150hk modern utombordare om man åker kolkektivtrafik till jobbet? Tja är det värre än att köra en fossilbil några mil till jobbet varje dag, och hata båtåkare?

              Vi behöver diskutera sådant, söka "svar" på frågor av den typen så att inte all konsumtion fördöms enligt det förenklade markusevangeliet... för saken är mkt komplex, miljön mår nog aningen bättre under dessa coronatider men till priset av att många människor nu förlorar sin försörjning (långt färre sitt liv som tur är)... den knuten är bortom den gordiska och inte enkel att lösa om du frågar mig så jag, kallad fjanteman frågar den nu så fördömande men in spe (?) så konstruktive Markus66... hur gör vi?
              Senast ändrad av anteman; 2020-03-17, 01:50.

              Kommentera


              • #47
                Nu ser jag ju att tråden heter "dåligt för miljön" När jag läste artikeln fick jag ändå en känsla av att den avsåg klimatpåverkan. Kanske har blivit för klimat-Greta-indoktrinerad i dessa tider Dessa 2 ord KAN ibland innebära samma sak men ibland varandras motsattser.

                Tex. så framställs vattenkraften som extremt bra för klimatet, men den är hemsk mot miljön när det fritt rinnande vattnet med all lekvandrande fisk, fåglar och insekter som lever därav slås ut. Kvar blir relativt livsfattiga stillastående insjöar. Och kvarnarna (turbinerna) mal sönder den smolt som ändå föds där.För att råda bot så föder man upp och sätter ut yngel. Yngel som är uppvuxna i en tank och lärd att maten kommer uppifrån och har dåliga överlevnadsinstinkter. Lax, ål, öring mfl flera fiskarter som behöver rinnande vatten för sin överlevnad är snart något vi får läsa om i boken om utrotade djurarter.

                Håller med Anteman om att när vi pratar miljö så är foppatofflor, lättmargarin baserat på palmolja, impregneringssprayer för kläder och några hundratals andra HELT onödiga produkter otroligt mycket sämre för miljön än vad en utombordsmotor är anser jag. Varför målar man en giftig färg på sin båtbotten ? ? ? När det både är enklare och billigare att tvätta av den med jämna mellanrum. GIFT-färg lyssna på ordet och ingen bryr sig.

                En sådan enkel sak som att palmolja skövlar marker med ökenspridning mm, utarmar djurlivet, förstör miljön och regnskogar på enorma arealer och kräver en kostsam industriprocess bara för att någon lurat folket att tro att denna processade massa är nyttigare än smör.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #48
                  I min bok är ALLT positivt vi gör skillnad, Håller med om många argument ovan, men köper inte alls "att det är okej att ha den feta motorn eftersom jag åker buss till jobbet" Öh va...? Hoppas verkligen att jag fått allt helt om bakfoten och väsentligt missat något. Resonemanget "Det lilla jag skitar ner spelar ingen roll eftersom det finns andra som skitar ner mycket mer" ekar väldigt ihåligt.

                  Visst, köp många nya prylar som helst ofta och gasa på med nya Hulksnurrorna om man känner sig lyckligare av det. Men man lurar bara sig själv om man tror att man gör miljön en tjänst med det beteendet.

                  Själv har jag varit i prylträsket och är på god väg ur det. Älskar att nöta och vårda mina gamla grejer och bygga egna lösningar. Jag blir inte lyckligare av fler prylar, får bara mindre plats för min hobby och måste flytta runt saker jag inte använder.



                  Kommentera


                  • #49
                    Så enligt dig är det aldrig OK att ha "ha den feta motorn" (relativt begrepp, vad är OK?) oavsett vad man gör i och med miljön övrigt?

                    Bara det faktum att man har en fetare motor (än du tycker är OK) är m a o fel i sig eller hur menar du?
                    Är väl för övrigt ingen som har påstått att man gör miljön en tjänst med en stor eller större motor, så varför lyfta det? Obegripligt, jag pratar om totalt miljöavtryck...

                    Om du eller annan som jag sa tidigare, enbart fiskar från land så finns det väl ingen anledning att slå sig för bröstet eller sätta sig på höga hästar om det samtidigt körs fossilbil fler mil till jobbet eller flygs långväga flera gånger om året i arbete eller på semester... eller hamnar sånt ett annat miljökonto ?

                    Vi kan nog ena oss om att de som bor trångt men cykelnära till fiskesjö och arbete, ror gammal båt, äter "klimatsmart", sällan konsumerar och aldrig åker långväga, i några avseenden är snällare mot miljön än de flesta av oss. Vi övriga får väl i någon mån skämmas eller i vart fall fördömas tills vi tar reson.

                    Jag kommer t ex tänka på att köpa än färre beten än förr, köpa begagnat när tillfälle ges och försöka hålla marschfart mer ofta men skäms inte och skiter inte i miljön för att jag ibland kör en 50hk 4-t motor och har ett beg HB 998...

                    Kommentera


                    • #50
                      Vi är helt eniga om att det är det totala avtrycket som är intressant. Därför spelar allt vi gör roll. Har man behov en stor motor, 50 hk är för mig stort, så ska man ha en sådan. Det är antagligen nödvändigt av flera orsaker, kanske i en stor båt på stora vatten. Vad vet jag? Jag vet egentligen inte ett skit. Det finns de som har behov av 250 hk också. Jag själv ror, eller lånar en båt med en 5-hästare, det går tillräckligt fort för att jag ska må bra.

                      Det jag är cynisk över är att behoven av relativt många nya och relativt stora prylar verkar vara en viktig ingrediens i mångas fiskeupplevelser. Nytt är per definition bra och behovet av dem är starkt. Den positiva fiskeupplevelser är tydligen svår (omöjlig?) att nå annars.

                      Jag vet inget om dina behov av utrustning, kan bara relatera till mig själv. Och jag vet att jag i många år lurat mig själv och trott att jag blir en bättre sportfiskare med många prylar. Men fångstökningen har uteblivit, det måste bero på annat. Antagligen brist på tid vid vattnet, tålamod och fantasi. Mina faktiska behov av fiskeutrustning är grunden ganska basala. Andra har säkert större behov, då är det väl värt den miljöbelastningen för dem. Dessvärre delar vi på samma klot. Synd att man inte har personliga miljöbudgetar satt i en kontext, det hade varit belysande.

                      ​​​​​
                      Senast ändrad av Nila; 2020-03-18, 08:30.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 302 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 314 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X