Dåligt för miljön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt för miljön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

    Tex. så framställs vattenkraften som extremt bra för klimatet, men den är hemsk mot miljön när det fritt rinnande vattnet med all lekvandrande fisk, fåglar och insekter som lever därav slås ut. Kvar blir relativt livsfattiga stillastående insjöar. Och kvarnarna (turbinerna) mal sönder den smolt som ändå föds där.För att råda bot så föder man upp och sätter ut yngel. Yngel som är uppvuxna i en tank och lärd att maten kommer uppifrån och har dåliga överlevnadsinstinkter. Lax, ål, öring mfl flera fiskarter som behöver rinnande vatten för sin överlevnad är snart något vi får läsa om i boken om utrotade djurarter.
    Vattenkraftens påverkan på miljön är något som lätt glöms bort.
    Dom som kommer lyfta den frågan är ju främst vi som är intresserade utav det som lever i vattnet.
    Men det kan ju te sig aningens ihåligt att stå och prata om det samtidigt som vi gasar runt i båtar med så mycket motorer att man inte kan avgöra om båten kommer sjunka eller flyga fram ovanför vattenytan. För om vi själva inte gör mesta möjliga för den miljö vi påstår oss värna om varför ska någon då lyssna på oss?

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

      Vattenkraftens påverkan på miljön är något som lätt glöms bort.
      Dom som kommer lyfta den frågan är ju främst vi som är intresserade utav det som lever i vattnet.
      Men det kan ju te sig aningens ihåligt att stå och prata om det samtidigt som vi gasar runt i båtar med så mycket motorer att man inte kan avgöra om båten kommer sjunka eller flyga fram ovanför vattenytan. För om vi själva inte gör mesta möjliga för den miljö vi påstår oss värna om varför ska någon då lyssna på oss?
      Väldigt bra sammanfattat, precis så är det. Jag vet inte hur ofta jag hört människor helt utanför sportfiske garva åt, som dom uttrycker det, tokjönsarnas gnäll.

      Eller som det sägs i Bibeln, den som är utan skuld kastar första stenen.

      En sak som förbundet borde göra är att själva gå i brächen för att reglera sportfisket under lektider. Istället leker dom upp pengar på att anlägga gäddfabriker vilket ger större mediala avtryck i sken av att visa så vårdande dom är. Mycket väl medvetna om vilken liten för att inte säga marginell effekt det har på det sjunkande gädd, gös och abborrbestånden. Det är lika lönlöst med gäddfabriker som att försöka rädda serengettis djurliv med att anlägga en oas i kungsträdgården.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

        En sak som förbundet borde göra är att själva gå i brächen för att reglera sportfisket under lektider. Istället leker dom upp pengar på att anlägga gäddfabriker vilket ger större mediala avtryck i sken av att visa så vårdande dom är Det är lika lönlöst med gäddfabriker som att försöka rädda serengettis djurliv med att anlägga en oas i kungsträdgården.
        Forskningsresultat på det eller fria spekulationer? Jag vågar påstå att åtgärder skulle behöva se olika ut i olika delar av landet. Att ge sig på sportfisket som primär åtgärd är förmodligen det minst effektiva men då kan de som förespråkar detta känna sig duktiga och handlingskraftiga.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

          Att ge sig på sportfisket som primär åtgärd är förmodligen det minst effektiva.
          Forskningsresultat på det eller fria spekulationer?

          Tror du missar en punkt när du reagerar med ryggmärgen. Det handlar INTE om att ge sig på sportfisket. Det handlar om att värna fisken i havet att få leka och reproducera sig i lugn och ro FÖR ATT BERIKA SPORTFISKET. Det påverkar därmed ALLA och är inget hot mot sprotfiske, tvärtom är det att värna sportfisket. Se hur man gör i tyskland dit svenskar vallfärdar för att fiska grov gädda. Och vi har världens bästa gäddskärgård som tyvärr är sönderfiskad.

          Ett forskningsresultat visar att ryska gäddor lever i uppåt30- 40 år, finland 25 tyskland polen mfl liknande siffror i stort. Svenska gäddor har en levnadsålder på 11 år. Och hur stor tror en gädda hinner bli på 11 år, därav den ynka storleken här jämfört med andra länder. Antagligen beror levnadstiden på att det är dåliga gener som fortplantar sig här, nämligen isgäddorna, dom små som leker så fort isen släpper land och får därmed leka ifred. De stora starka generna leker långt senare, slutet maj och ibland in i juni då sportfisket maler sönder lekområde efter område. Något fel är det med svenskt gäddbestånd så att värna om gäddan är att värna om vår mest populära sportfisk och därmed sportfisket.

          Jag har bott i skärgården och sett hur lekvikar och gösgrynnor frekvent belamras av sportfiskare, och tro mig under några timmar var 11 båtar in i samma lekvik där jag bor/bodde och detta pågick i stort sett hela lekperioden. Jag har studerat lekgäddorn genom att glida in med en kajak och det blir soprent och tar timmar inan de kommer tillbaka och då är nästa båt där osv osv. Det sista stycket var inte fria spekulationer
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #55
            Man får nog skilja på lokala och nationella/internationella problem som i fallet med Östersjön. Det storskaliga industriella trålfisket som sopar rent på betesfisk för rovfisken och gör att säl och skarv flyttar inåt och käkar rent i lekvikarna torde vara prio att få stopp på. Att anlägga gäddfabriker är sedan ingen dum idé eftersom alla våtmarker och lekområden blir bortbyggda med sjötomter och utsätts för erosion av svall från finlandsfärjor. Ett för mig närliggande exempel på hur det ser ut, under Värtan cup häromåret spenderade de tävlande gemensamt ca 3200 fisketimmar och det fångades totalt 11 gäddor vara tre var över minimimått på 75 cm, samtliga c&r. Detta lackmustest på hur illa det är hade inte kunnat utföras med någon annan metod, är det då lackmuspappret som är problemet och ska förbjudas?

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Man får nog skilja på lokala och nationella/internationella problem som i fallet med Östersjön. Det storskaliga industriella trålfisket som sopar rent på betesfisk för rovfisken och gör att säl och skarv flyttar inåt och käkar rent i lekvikarna torde vara prio att få stopp på. Att anlägga gäddfabriker är sedan ingen dum idé eftersom alla våtmarker och lekområden blir bortbyggda med sjötomter och utsätts för erosion av svall från finlandsfärjor. Ett för mig närliggande exempel på hur det ser ut, under Värtan cup häromåret spenderade de tävlande gemensamt ca 3200 fisketimmar och det fångades totalt 11 gäddor vara tre var över minimimått på 75 cm, samtliga c&r. Detta lackmustest på hur illa det är hade inte kunnat utföras med någon annan metod, är det då lackmuspappret som är problemet och ska förbjudas?
              Du verkar totalt blockerad från vad jag säger. Har aldrig nämnt någon om att GE SIG PÅ SPORTFISKET, inte ett ord om att sportfisket ÄR PROBLEMET OCH SKA FÖRBJUDAS.

              Jag talar om att att vi människor har större möjligheter att hjälpa naturen genom att ge den villkor under tider på året då den är fredad där den är som mest känslig. Vi kan fortfarande fiska, över allt där fisken inte leker. Leken är en utdragen affär så det kommer alltid att finnas fisk som befinner sig före eller efter leken.

              Det finns i stockholm väldig goda exempel på att man stoppat allt sportfiske inom vissa områden vilken fått beståndet att mer eller mindre explodera. En eller några gäddfabriker löser inte ett storskaligt problem. Trålfiske inne i lekvikarna, nu vet jag inte vad du rökt på för något. Inne i skärgården finns det gott om betesfisk, till och med för mycket då den vuxit i avsaknad av preddatorer. I flera områden har man fått ta hjälp av yrkesfisket för att fiska rent på mört, bras, id mm för att hjälpa gädda, gös mm på traven. Det finns väldigt bra avhandlingar och forskningsrapporter att läsa om du vill bredda ditt synfält.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #57
                Nu får du nog läsa igenom det jag skriver bättre, jag har aldrig skrivit att det bedrivs trålfiske i lekvikarna. Att förbjuda ALLT fiske innebär ett metodproblem eftersom det inte säger något om sportfiskets specifika påverkan. Att det finns för mycket betesfisk var en nyhet för mig, när folknöjet att fiska strömming helt fått ställas in de senaste åren.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Istället leker dom upp pengar på att anlägga gäddfabriker vilket ger större mediala avtryck i sken av att visa så vårdande dom är. Mycket väl medvetna om vilken liten för att inte säga marginell effekt det har på det sjunkande gädd, gös och abborrbestånden. Det är lika lönlöst med gäddfabriker som att försöka rädda serengettis djurliv med att anlägga en oas i kungsträdgården.
                  Vart kan vi andra läsa den om det du påstår om att gäddfabriker skulle ha en marginell effekt på det sjunkande gäddbeståndet?

                  Fram med faktiska bevis om du vill visa dig vara trovärdig.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Nu får du nog läsa igenom det jag skriver bättre, jag har aldrig skrivit att det bedrivs trålfiske i lekvikarna. Att förbjuda ALLT fiske innebär ett metodproblem eftersom det inte säger något om sportfiskets specifika påverkan. Att det finns för mycket betesfisk var en nyhet för mig, när folknöjet att fiska strömming helt fått ställas in de senaste åren.
                    Fortfarande har ingen här nämnt något om att FÖRBJUDA allt fiske. Jag säger freda lekvikarna, Det är en ytterst begränsad del, om ens promilla av de vatten vi får fiska på. Så ge dig med dina osmakliga inlägg av dina ord i det jag säger. Strömming är en art som vissa gäddor äter under en begränsad tid. Vitfisk, mört, brax id mfl som äter gäddrom har varit ett stort problem inomskärs i många svenska vatten. Och fiskade upp i stora mängder och dumpades. Detta gav en rejäl sjuts åt gäddbeståndet i många vatten, men fortfarande är levnadsålder och storlek ett problem med svensk gädda.

                    En stor gädda kan bära över en halv miljon romkorn, Stora gäddor leker senare och har mycket större överlevnad på sin avkomma. Det är dom som jagas och jag har sett och själv upplevt hur rommen rinner ur en gädda som fångas när den är lekmogen. Hur många stora gäddor tror du inte det är som tömmer sin rom obefruktad pga. sportfisket ? En halv miljon gäddyngel från en stor gädda håller nere mört å brax beståndet då dom äter yngel av dessa arter, tänk vad 10 eller 100 stora gäddor som får leka ifred betyder. Gäddan är kanibal så den mängden yngel ger gäddan gott om bete dessutom.

                    Att freda lekvatten, likt politikerna i stockhom gjort för ett antal lekvikar är en väldigt bra insatts vare sig du vill inse det eller inte. Dessa vikar är redan stängda av politiker, vilket jag tycker är skamligt att de som har störst intresse av sportfisket inte kan ta tag i sina egna problem. Nya förbud är redan beslutade i andra vatten också det av politiker.

                    Angående bevis på gäddfabrikernas påverkan så kan jag bara säga att det behövs inte. Problemet är av annan art. Det finns ca 270 000 öar i sveriges östersjöskärgård mer än något annat land ändå har vi den sämsta gäddbeståndet trotts att vi delar det söndertrålade östersjön med de andra länderna. Tyskland har inga gäddfabriker, dom har dessutom en stor yrkesfiske på gädda, och dom har ett enormt bestånd jämfört med svenska mått. Dom har en sak vi inte har och det är totalfredade lekområden där du inte ens får åka båt. Men var och en av de svenska öarna hyser en eller flera lekvikar, därtill kommer antagligen lika stor mängd lekvikar mot fastlandet. Vi pratar nu om en halv miljon så vad tror du själv att en eller två anlagda gäddfabriker gör för skillnad när de naturliga lekvikarna inte klarar att producera gädda.

                    Tror du verkligen att en gäddfabrik gör så stor skillnad ? Noll och inget säger jag, enbart en lek utförd av människor som vill framstå som så vårdande men inte är beredda att lägga så mycket som en veckas begränsning på sin egen hobby i känsliga områden.

                    Ett stort svek mot sportfisket där man bedrar okunniga i en falsk tro på en verkningslös insats.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                    Kommentera


                    • #60
                      Obscurum per obscurius, kan du slå opp i ditt latinlexikon. Vill du göra nåt relevant för Östersjön så köp inte norsk odlad lax som matas med fiskmjöl av strömming från Östersjön vilket gör att hela ekosystemet kollapsar med mängder med säl i lekvikarna som konsekvens. Så vitt jag vet följer inte sälen fredningsregler. Det jobbiga är ju att laxindustrin är så ekonomiskt stark att den inte går att rå på, då är det bättre att plocka lågt hängande frukt och skylla på att ”elmotorer grumlar vattnet” och andra fantasier.
                      Senast ändrad av holden; 2020-03-19, 19:03.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X