Dåligt för miljön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt för miljön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Och bristen på framförallt stor strömming gör att spigg beståndet exploderar. Och spigg äter romkorn och gäddyngel. Sen bidrar skarven genom att äta andra fiskar som äter spigg. Och brist på strömming och annan fisk tvingar sälen att leta mat i lekvikar. Så sportfiske i lekvikar är faktiskt inte problemet.

    Så tre åtgärdsförslag:
    1. Förbjud trålfiske efter strömming i svenska vatten.
    2. Se till att skarven får status som invasiv art (ja ornitologer håller inte med mig) eller se skjut bort 80%

    3. Skottpengar på säl. Stammen måste minskas drastiskt. Kanske skyddsjakt på säl i innerskärgården.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
      Och bristen på framförallt stor strömming gör att spigg beståndet exploderar. Och spigg äter romkorn och gäddyngel. Sen bidrar skarven genom att äta andra fiskar som äter spigg. Och brist på strömming och annan fisk tvingar sälen att leta mat i lekvikar. Så sportfiske i lekvikar är faktiskt inte problemet.

      Så tre åtgärdsförslag:
      1. Förbjud trålfiske efter strömming i svenska vatten.
      2. Se till att skarven får status som invasiv art (ja ornitologer håller inte med mig) eller se skjut bort 80%

      3. Skottpengar på säl. Stammen måste minskas drastiskt. Kanske skyddsjakt på säl i innerskärgården.
      Hej Micke Dykare;

      Ett steg i önskad riktning kan du läsa om nedan...

      https://www.havochvatten.se/hav/fisk...7-oktober.html...

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Livscykelperspektiv var ett väldigt bra ord och är precis vad det handlar om.

        Bosse bildoktorn sa att den miljövänligaste bilen är den som är så gammal som möjligt och man håller vid liv, speciellt bra om den har katalysator.

        Tyvärr pratas det inte om detta då vi som sagt lever i ett konsumtionsamhälle och ekonomin skulle krascha om vi slutade köpa nya så kallade miljövänliga bilar.
        Ja, fast många diskussioner är ju förenklade. Många gånger är de också kanske förenklade för att påvisa ens egna ståndpunkt.

        Missförstå mig rätt nu.

        Jämför två situationer.

        1. Jag köper en ny miljövänlig bil innan min nuvarande bil är uttjänt och skrotar den.
        2. Jag köper en ny miljövänlig bil innan min nuvarande bil är uttjänt och säljer den vidare.

        Situationer där vi aldrig köper nya bilar eller där vi alla köper nya bilar kommer förmodligen aldrig uppstå, vi kommer vad jag tror alltid ha en ruljans där en del köper nytt och en del köper begagnat.

        Men när man räknar in hela miljöavtrycket, produktion t.ex., så kan man inte liksom bara råka glömma att för det mesta så kommer den bilen man ersätter fortsätta användas av någon annan. (T.ex. jag kommer förmodligen inte köpa en elbil eller vad det kan vara förräns det finns en bra begagnatmarknad.)

        En till parameter är ju just "konsumptionen", man måste ju inte byta bil med för korta intervaller bara för att få köpa den senaste och mest miljövänliga bilen "bara för att" ... eller båtmotor. (Missförstå mig rätt.)
        Senast ändrad av Dabrovnjik; 2020-03-20, 13:59.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
          Och bristen på framförallt stor strömming gör att spigg beståndet exploderar. Och spigg äter romkorn och gäddyngel. Sen bidrar skarven genom att äta andra fiskar som äter spigg. Och brist på strömming och annan fisk tvingar sälen att leta mat i lekvikar. Så sportfiske i lekvikar är faktiskt inte problemet.

          Så tre åtgärdsförslag:
          1. Förbjud trålfiske efter strömming i svenska vatten.
          2. Se till att skarven får status som invasiv art (ja ornitologer håller inte med mig) eller se skjut bort 80%

          3. Skottpengar på säl. Stammen måste minskas drastiskt. Kanske skyddsjakt på säl i innerskärgården.
          Som inspel på punkt 3. Vi jobbar på det... men fler namn bland medlemmarna behövs från skärgården.

          https://jagareforbundet.se/jakt/Jakt...typer/saljakt/

          Kommentera


          • #65
            Abborre och gädda vill gärna leka i sötvatten. Sötvatten är det i en gäddfabrik. För att den kustlevande abborren ska kunna leka i sötvatten kanske även abborrefabriker med djupare vatten och en jäkla massa risvasar behövs.

            Med mer abborre och gädda i våra vikar utmed kusten skulle norsen minska i antal och fler gäddyngel skulle öka i antal.

            För att få ett vatten i balans behövs fler toppredatorer i bräckvattnet.

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Vart kan vi andra läsa den om det du påstår om att gäddfabriker skulle ha en marginell effekt på det sjunkande gäddbeståndet?

              Fram med faktiska bevis om du vill visa dig vara trovärdig.
              Exxet för ett resonemang att så länge det bedrivs ett okontrollerat , hutlöst och kontraproduktivt fiske efter MORMORgammelgädda i skärgårdar Under leken så spelar det inte någon roll ifall volontärer och markägare spottar ut gäddfabriker. Problemet kommer kvarstå.


              Ut och flugfiska brax vettja och släpp tvn

              Kommentera


              • #67
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Abborre och gädda vill gärna leka i sötvatten. Sötvatten är det i en gäddfabrik. För att den kustlevande abborren ska kunna leka i sötvatten kanske även abborrefabriker med djupare vatten och en jäkla massa risvasar behövs.

                Med mer abborre och gädda i våra vikar utmed kusten skulle norsen minska i antal och fler gäddyngel skulle öka i antal.

                För att få ett vatten i balans behövs fler toppredatorer i bräckvattnet.
                Faktum är att det inte är nödvändigt med sötvatten gör gäddan att leka. I Blekinge skärgård är både gädda och abborre havslekande

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av mrheyjoe Visa inlägg

                  Exxet för ett resonemang att så länge det bedrivs ett okontrollerat , hutlöst och kontraproduktivt fiske efter MORMORgammelgädda i skärgårdar Under leken så spelar det inte någon roll ifall volontärer och markägare spottar ut gäddfabriker. Problemet kommer kvarstå.


                  Ut och flugfiska brax vettja och släpp tvn
                  Som sagt läs mitt tidigare inlägg om yrkesfisket efter strömming och hur det påverkar spiggen. Skarv och säl. Återigen är sportfisket inte problemet...

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg

                    Faktum är att det inte är nödvändigt med sötvatten gör gäddan att leka. I Blekinge skärgård är både gädda och abborre havslekande
                    Visst är det så, och inte bara i Blekinge men det vet nog dom flesta redan.

                    Och om norsen minskar i antal ökar antalet smådjur som livnär sig på alger och då minskar mängden grönt slem och annat elände som frodas utmed kusten nu.

                    Kommentera


                    • #70
                      Mickedykare, du har viktiga primära poänger men nog sjutton borde 5 eller 17 båtar per dag i en vårlekvik också ha betydelse, ffa om gäddan är trängd av allt det andra du (och jag) tidigare framfört i tråden... Att säga att det bara skulle ha en marginell betydelse för lekens genomförande tror jag är svårt att hävda....

                      Om gäddan aldrig får pöka och helst ofta i fina, otaliga lekvatten så spelar ju det andra möjligen en mindre roll. Men visst, när de allt färre gäddynglen väl lever så har mat, livsbetingelser och predatorer också betydelse... Komplext som Bull sa...
                      Senast ändrad av anteman; 2020-03-20, 23:40.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X