Dåligt för miljön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt för miljön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    Jag är egentligen för dåligt påläst för att ha några mer hållbara teorier i detta ämne. Men en sak som slog mig var den mycket korta tid det tog för gäddfisket att kollapsa i de vatten jag fiskade i på 70-, 80- och 90-talet (jag fiskade i princip bara gädda på den tiden).

    Det absolut bästa fisket jag hade i Stockholms skärgård var åren efter att handredskapsfisket släpptes fritt. Plötsligt öppnades ett otal jungfruliga vatten där det tidigare varit ett mycket lågt fisketryck. Samtidigt exploderade också antal sportfiskebåtar som susade över fjärdarna. Många stora lekvikar bankades sönder och samman, på helgerna kunde det ibland vara kö i vissa populära lekvikar. Och på vardagar fick inte fiskarna vila heller, för då kom alla professionella och semi-professionella fiskeguider som med 3-4-5 gäster ombord metodiskt brakade in i vik efter vik.

    Under den perioden såg jag personligen vid ett flertal tillfällen hur mindre nogräknade fiskare fyllde plastbackar med gäddor, bl a i fladerna på utsidan av Utö i Stockholms skärgård. En annan ruskig upplevelse jag hade var när jag en solig vårdag fiskade i Furusund och såg ett 10-tal smällfeta gäddor i 8-10 kilosklassen ligga uppradade i en slänt.

    Det fantastiska gäddfisket i Stockholms skärgård, från Furusund i norr till Trosa i söder, höll för min del i sig fram till ungefär 1991-92. Redan något år senare försvann plötsligt gäddorna från branter och djupgrynnor ute på fjärdarna och ytterligare något år senare var det i princip dött också i vikarna i de inre delarna av skärgården. Jag upplevde att allt detta hände på bara 2-3 år.

    Jag minns fortfarande min och fiskekompisens förundran när ett antal av de ”säkra" grynnorna på Ingarö- och Gränöfjärden plötsligt var helt döda. Vi trodde det var temporärt, men trots ihärdiga försök samma år och åren efter förblev de helt fisktomma. Naturligtvis kan inte alla gäddorna plötsligt dött, de måste ju ha flyttat sig till andra ställen, men vi lyckades aldrig riktigt lokalisera dem.

    I slutet av 80-talet började jag och kompisen fiska i ett område norr om Härnösand. Fisket bedrevs i huvudsak i en flera kvadratkilometer stor fjärd som är avsnörd av ett smalt sund. Fjärden innehåller både grundare vassvikar och stora öppna vattenytor med grundområden och grynnor omgivna av stora djup. Min gissning är att en stor del av gäddbeståndet i denna fjärd var stationärt. Under ett antal år hade vi ett gäddfiske där uppe som var helt sagolikt, både vad gäller vikt och antal. Också i de mer öppna fjärdarna utanför vår hemmafjärd hade vi extremt bra fiske.

    Fisketrycket efter gädda i de områden vi fiskade i där uppe var och är i princip obefintligt, men i början av 90-talet såg vi plötsligt ett par skarvar på en av öarna i hemmafjärden. Efter ytterligare ett par år var hela denna ö fylld av en stor skarvkoloni. Det goda fisket höll dock i sig fram till -96 ungefär, dvs ett par år efter att vårt fiske i Stockholms skärgård kollapsade, sedan tvärdog fisket också där uppe. Och inte bara i hemmafjärden, utan också samtidigt i fjärdarna utanför. Och det är fortfarande lika dött idag i dessa områden.

    Jag vet inte hur det såg ut för er andra skärgårdsfiskare under -80 och 90-talet, ni kanske har andra erfarenheter av hur försämringen skedde? Hur som helst så förelåg för min del några faktorer som sammanföll med det försämrade fisket, dels ett kraftigt ökat fisketryck i en stor del av Stockholms skärgård som tidigare varit stängd för sportfiske, dels en explosion av skarvkolonier. Men korrelation är ju inte nödvändigtvis samma sak som orsakssamband, särskilt som jag bara utgår från min erfarenhet. Det hände ju också andra saker som säkert påverkar, t ex ökad sälstam och ökat industrifiske ute på Östersjön.

    Kanske det är så att det är ett flertal olika omständigheter som olyckligtvis sammanfallit under en relativ kort period som knäckt balansen i det känsliga innanhav vi kallar Östersjön?
    Kan det vara Nora fjärden du pratar om när du säger norr om Härnösand? Där har det totalt dött ut om man ser till gäddfisket.

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg

      Kan det vara Nora fjärden du pratar om när du säger norr om Härnösand? Där har det totalt dött ut om man ser till gäddfisket.
      Det stämmer. Även runt öarna söder om Hornö är det i princip helt dött.

      Kommentera


      • #83
        Tänk om alla la 10% av sin totala budget för fisket som stöd till sportfiskarna... inse hur starka vi hade varit.

        Dessvärre kan gemene man i Sverige inte se att dom får någonting för pengarna om man inte kan hålla i produkten ganska omgående... att se ett nytt PB i framtiden som en direkt verkan av en gåva nu är omöjlig för dom flesta att förstå.

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av markus66 Visa inlägg

          Nej! Han menar inte att miljön blir sämre för att man använder sidescan!

          Om man läser hela artikeln och även kopplar på lite, bara lite, tankeverksamhet,
          så kan man faktiskt inse att han trycker på det som ”sportfiskare” och framförallt ”fiskesnackare” har problem med:


          Från artikeln: ”I en tid när forskningen slagit fast att tillverkningsindustrin bär ett stort ansvar för miljöförstöringen känns det som ett åtminstone litet fel att sportfisket inte bara framför dyra båtar med dyra bilar långa sträckor. Mer ska till. Ekolod, gps, spöhållare och annat kombineras givetvis med en arsenal på minst 300 vobbler och flera kilo mjukbeten i olika utförande, detta alldeles oavsett om de någonsin blöts eller ej.

          Citat: ”Få diskussioner handlar om etiken kontra tekniken”, ” det är fattigt att det inte ens verkar diskuteras”.

          Här på ”fiskesnack” kan man bli bannad om man vill diskutera etik och diskuterar man motorers miljöpåverkan, då kommer "fjanteman" med följe och raljerar om att man är dryg….

          Håller med artikelförfattaren ”Sportfiskare ger blanka fan i miljön”.
          Hej Markus 66;

          Om det är Anteman du hänger upp dig på så anser jag att han är en av Fiskesnacks bästa och mest omtyckta skribenter...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm


          Kommentera


          • #85
            14 minuter in i detta klipp diskuteras just det vi tagit upp i denna tråd:

            https://youtu.be/3FKVWpDYIvQ

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              14 minuter in i detta klipp diskuteras just det vi tagit upp i denna tråd:

              https://youtu.be/3FKVWpDYIvQ
              Problemet är att du tror på detta inslag så som en religös tror på gud. Det är sportfiskarna som har egenintresse i att liksom yrkesfisket och alla andra att kasta skit på någon annan, ge andra skulden för att sjäva svära sig fria från skuld och därmed sanktionera den egna verksamheten.

              Jag jobbar på det där kraftverket som han nämnde måste stänga ibland. Så därför vet jag vilken lögn det är.

              Det är inte dig sportfiskarna värnar om, , om du nu trodde det.. Sportfiskeförbundet och speciellt dom i den där studion är en samling egenkära ryggdunkare som gör vad dom måste för att se om sitt eget hus, sitt intresse och sina sponsorer (sportfiskeindustrin) som håller dom med båtar, utrustning, resor och mutor.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #87
                Så hur ser ditt lösningsförslag ut?

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

                  Problemet är att du tror på detta inslag så som en religös tror på gud. Det är sportfiskarna som har egenintresse i att liksom yrkesfisket och alla andra att kasta skit på någon annan, ge andra skulden för att sjäva svära sig fria från skuld och därmed sanktionera den egna verksamheten.

                  Jag jobbar på det där kraftverket som han nämnde måste stänga ibland. Så därför vet jag vilken lögn det är.

                  Det är inte dig sportfiskarna värnar om, , om du nu trodde det.. Sportfiskeförbundet och speciellt dom i den där studion är en samling egenkära ryggdunkare som gör vad dom måste för att se om sitt eget hus, sitt intresse och sina sponsorer (sportfiskeindustrin) som håller dom med båtar, utrustning, resor och mutor.
                  Tja Exxet.

                  Det är jag som snackar om det du kallar lögn. Rätt där ska vara att man periodvis får dra ner eller stänga processen helt. Källan på det är från en av dina kollegor och Länsstyrelsen, så om det är lögn ber jag om ursäkt, ibland får man inte med allt i en livesändning när man pratar på.
                  Sen handlar det inte om att kasta skit på andra grupper. Det handlar om att vi vill ha en hållbar förvaltning i Östersjön. Precis som vi som fiskar som fredar vikar och vattendrag under lek. Att jag nämner det i sändningen är för att förtydliga bilden av hur mycket spigg det är i Östersjön.

                  Sen är det synd att du använder dom orden och väljer att se oss på det sättet. Självklart gynnas även jag som fiskar av att jag gör fiskevårdande åtgärder men det gör ju även alla andra. Så tror alla vinner på fiskevårdsåtgärder. Har ingen båt och har inga motorer heller. Fiskar med flytring och paddlar fram med simfenor.

                  Ha det fint.
                  Senast ändrad av karki; 2020-03-23, 16:00.
                  http://www.silverbums.com

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av karki Visa inlägg

                    Tja Exxet.

                    Det är jag som snackar om det du kallar lögn. Rätt där ska vara att man periodvis får dra ner eller stänga processen helt. Källan på det är från en av dina kollegor och Länsstyrelsen, så om det är lögn ber jag om ursäkt, ibland får man inte med allt i en livesändning när man pratar på.
                    Sen handlar det inte om att kasta skit på andra grupper. Det handlar om att vi vill ha en hållbar förvaltning i Östersjön. Precis som vi som fiskar som fredar vikar och vattendrag under lek. Att jag nämner det i sändningen är för att förtydliga bilden av hur mycket spigg det är i Östersjön.

                    Sen är det synd att du använder dom orden och väljer att se oss på det sättet. Självklart gynnas även jag som fiskar av att jag gör fiskevårdande åtgärder men det gör ju även alla andra. Så tror alla vinner på fiskevårdsåtgärder. Har ingen båt och har inga motorer heller. Fiskar med flytring och paddlar fram med simfenor.

                    Ha det fint.
                    "Rätt där ska vara att man periodvis får dra ner eller stänga processen helt." Jag vet inte vem som har sagt det, för det är inte heller sant.

                    Jag kan dock nämna eller hålla med om att storspiggen är ett av flera stora problem. storspiggen problemet har drabbat nämnda kraftverk en gång utan nerstängning, och därifrån till att säga att vi periodvis får stänga ner helt är EN ENORM SKILLNAD.

                    Ber om ursäkt för att jag orättmätigt pekade ut dig som en av de med egenintressen, men jag tror du förstår vad jag syftar på.

                    Jag är väl medveten om att miljögifter, överfiske, säl och skarv mm mm alla påverkar situationen. Och därav tycker jag att när alla dessa faktorer går hårt åt beståndet så är det självmord att inte göra något åt den del vi har kontroll över, nämligen att städa i eget bo och se till att den lilla skärva av predatorer som finns kvar får leka i fred. För jag utgår från att ni inom förbundet läst samma forskningsresultat och andra skrivelser om fisket i östersjön och även gjort jämförelser med andra länder runt samma innanhav som jag gjort.

                    Du borde veta hur väl de försök med fredade vatten har slagit ut.

                    Jag blir uppriktigt bestört av att höra hur alla vräker skuld till höger och vänster även ni i förbundet, säl, skarv, yrkesfisket, miljön, industrin, bönderna, nätfisket mm mm men inte ett ORD om den skuld vi själva står för. Att som många här totalt förkasta tanken på att totalt okontrollerat sportfiske inne i lekvikar mitt under pågående lek inte har någon påverkan är i mina ögon mer än lovligt korkat

                    Detta resonemang rymmer väldigt illavarslande undertoner där sko dig själv så länge det går och skyll på någon annan tycks råda.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

                      "Rätt där ska vara att man periodvis får dra ner eller stänga processen helt." Jag vet inte vem som har sagt det, för det är inte heller sant.

                      Jag kan dock nämna eller hålla med om att storspiggen är ett av flera stora problem. storspiggen problemet har drabbat nämnda kraftverk en gång utan nerstängning, och därifrån till att säga att vi periodvis får stänga ner helt är EN ENORM SKILLNAD.

                      Ber om ursäkt för att jag orättmätigt pekade ut dig som en av de med egenintressen, men jag tror du förstår vad jag syftar på.

                      Jag är väl medveten om att miljögifter, överfiske, säl och skarv mm mm alla påverkar situationen. Och därav tycker jag att när alla dessa faktorer går hårt åt beståndet så är det självmord att inte göra något åt den del vi har kontroll över, nämligen att städa i eget bo och se till att den lilla skärva av predatorer som finns kvar får leka i fred. För jag utgår från att ni inom förbundet läst samma forskningsresultat och andra skrivelser om fisket i östersjön och även gjort jämförelser med andra länder runt samma innanhav som jag gjort.

                      Du borde veta hur väl de försök med fredade vatten har slagit ut.

                      Jag blir uppriktigt bestört av att höra hur alla vräker skuld till höger och vänster även ni i förbundet, säl, skarv, yrkesfisket, miljön, industrin, bönderna, nätfisket mm mm men inte ett ORD om den skuld vi själva står för. Att som många här totalt förkasta tanken på att totalt okontrollerat sportfiske inne i lekvikar mitt under pågående lek inte har någon påverkan är i mina ögon mer än lovligt korkat

                      Detta resonemang rymmer väldigt illavarslande undertoner där sko dig själv så länge det går och skyll på någon annan tycks råda.
                      Hej! Tack för svar Exxet.

                      Alltså, jag tror du och jag tycker precis samma sak och jag förstår vad du menar. Förbundet (jag bland annat) har ju varit med i processen med att peka ut fredningsområden för gädda och abborre längs delar av ostkusten. Alltså områden där vi, som fiskar, inte får fiska, när fisken leker. Det om något är väl att städa i eget bo? Förbundet (jag) var med och pekade ut förbättringar på fredningszoner för öring i Stockholms skärgård så det ska bli lättare att förstå vart man får fiska och inte fiska. Istället för ett område satsar vi framöver på gränser som "udde till udde" så det inte ska gå att missförstå. Sen värnar jag ett bra sportfiske i skärgården och vill att havsförvaltningen av trålare ska skärpas avsevärt samtidigt som förvaltningen av kustzonen och predatorer som skarv och säl ska förbättras. Det står jag för, verkligen.

                      Bifogar även en bild på den räkningen som SLU har gjort kring spigg i stationerna där du jobbar. OBS, ska inte misstolkas med den totala siffran av spigg i Östersjön. Jag ska även prata med mina källor om det som jag sade som enligt dig blev väldigt fel. Ber om ursäkt för det, jag skulle aldrig med flit sitta och hitta på saker. Oavsett vad, ser trenden kring spigg explosionsartad ut i Östersjön.

                      Ha det fint och hoppas fiskeåret blir bra!
                      Bifogade filer
                      http://www.silverbums.com

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X