Dåligt för miljön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt för miljön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Jobbar man på ett vattenkraftverk eller ett kärnkraftverk som behöver kylvatten lär man väl också bli lite färgad gissar jag...

    Att freda en lekvik under våren kanske kan få sportfiskarna att hålla sig därifrån... men sälen lär få simma där helt ostört då. Att få gäddan till att hugga när hon är lekmogen är ju ändå ganska meningslöst.

    Dom lekvikar som finns där jag har båten besöks inte längre av någon som fiskar eftersom det ändå inte finns nån fisk kvar där. Jag var där för att kolla av läget och se om jag kunde finna abborre men det enda jag såg var två sälar som kom upp och frustade 25 meter från båten.

    Bäckarna som mynnar i dessa vikar är helt urdikade och strandängarna är nu aldrig översvämmade längre annat än när vattnet stiger i hela Östersjön på grund av lågtryck, regn och pålandsvind under flera dagar. Vattnet försvinner dock på bara ett dygn så snart vinden vänder vilket inte blir till någon nytta för lekande fisk. En återställning av bäckarna skulle lösa problemet och gäddan får tillbaka sina gamla lekplatser.

    Dessvärre finns det knappt nån gädda kvar som nu kan leka där längre. På 60 och 70-talet odlades gäddor som sattes ut utmed kusten i ganska stor omfattning. Det görs aldrig numera men det är troligtvis vad som skulle behövas för att vända trenderna.

    Många bäckar små heter det ju och var och en får väl göra det dom kan för att dra sitt strå till stacken.

    Kommentera


    • #92
      Det är samma här, folk har slutat fiska eftersom det inget finns någon fisk. Jag har inget principiellt emot att freda lekvikarna men då ska det ses som en eftergift för moralfilosofiska grubblerier utan praktiska resultat i form av förbättrade fiskbestånd.

      Kommentera


      • #93
        Fredning är effektivt om det finns fisk och man fredar på riktigt. Alltså förvaltar predatorer och som ett plus dessutom ökar fiskevården i området. Tex. Åtgärda kustmynnande bäckar m.m. Gäller att dundra på med allt för att det ska bli mer fisk.

        Situationen längs ostkusten är mycket olycklig med i princip fisktomma vikar på många håll. Det odlas lite gädda som är tänkt att sättas ut i "tomma" vikar för att få igång fisket. Utöver fredade områden bör fler våtmarker återskapas samt att fler flador som växt igen öppnas åter.

        Det är viktigt att vi är enade som grupp och inte sitter och tjafsar internt. Alla kommer behöver dra sitt strå till stacken.
        http://www.silverbums.com

        Kommentera


        • #94
          Exakt, finns det fortfarande fisk och samtidigt högt samlat fisketryck kan fredning vara en av de relevanta åtgärderna. I mina hemmavatten ser förutsättningarna dessvärre inte ut på det viset.

          Kommentera


          • #95
            Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
            Fredning är effektivt om det finns fisk och man fredar på riktigt. Alltså förvaltar predatorer och som ett plus dessutom ökar fiskevården i området. Tex. Åtgärda kustmynnande bäckar m.m. Gäller att dundra på med allt för att det ska bli mer fisk.

            Situationen längs ostkusten är mycket olycklig med i princip fisktomma vikar på många håll. Det odlas lite gädda som är tänkt att sättas ut i "tomma" vikar för att få igång fisket. Utöver fredade områden bör fler våtmarker återskapas samt att fler flador som växt igen öppnas åter.

            Det är viktigt att vi är enade som grupp och inte sitter och tjafsar internt. Alla kommer behöver dra sitt strå till stacken.
            Lst Östergötland planerar två fredningsområden i mellanskärgården... Tobbe och David provfiskade i två dagar. Dom kunde ha frågat nån lokal förmåga och sparat två dagar.

            Jag har ställt frågor och påståenden till sportfiskarna ang gäddfabriker i området men jag får noll respons så jag kommer dra det hela själv med markägarna... det kan ju bara gå åt helvete.

            Kommentera


            • #96
              Jag har ett par funderingar kring det som sägs i youtubeinslaget:

              1. På vilket sätt finns ett beroende mellan minskningen av strömming och ökningen av spigg? Dessa arter har ju helt olika ekologiska nischer och strömmingen är väl ingen predator varken på spiggyngel eller spiggrom?

              2. Gäddfisket i Stockholms skärgård kollapsade enligt min erfarenhet någon gång i början av 90-talet alltså snart 30 år sedan. Om detta hade ett direkt samband med en minskning av strömmingsbeståndet, och denna minskning i sin tur berodde på "supertrålare" som dammsuger Östersjön, så måste ju dessa ha börjat med sitt överuttag av strömming redan någon gång i mitten/slutet av 80-talet?

              Kommentera


              • #97
                Jag har inte svaren men en gissning är väl att det hängde ihop med torskens hädangång, som vi knappt ens minns att den en gång fanns. Även torsken var offer för överfisket.

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                  Jag har ett par funderingar kring det som sägs i youtubeinslaget:

                  1. På vilket sätt finns ett beroende mellan minskningen av strömming och ökningen av spigg? Dessa arter har ju helt olika ekologiska nischer och strömmingen är väl ingen predator varken på spiggyngel eller spiggrom?

                  ​​2. Gäddfisket i Stockholms skärgård kollapsade enligt min erfarenhet någon gång i början av 90-talet alltså snart 30 år sedan. Om detta hade ett direkt samband med en minskning av strömmingsbeståndet, och denna minskning i sin tur berodde på "supertrålare" som dammsuger Östersjön, så måste ju dessa ha börjat med sitt överuttag av strömming redan någon gång i mitten/slutet av 80-talet?
                  Hej.

                  1, strömmingen betar av bland annat spigg ute i pelagialen. Under sommaren kan man ibland se strömming gå loss på spigglarver. Båda arterna lever pelagiskt. En vanlig missuppfattning är att spiggen enbart lever vid stranden.

                  2, När jag pratade i inslaget menade jag från nutid och framåt, att om vi ska få tillbaka eller bevara starka bestånd av fisk i skärgårdarna är födotillskottet en viktigt nyckel och inget vi bör chansa med och fler och fler larmar om mindre strömming längs kusten.
                  Som alltid är det flera olika orsaker som gör att fiskbestånd en går ner eller upp och det är alltid komplext. Jag menar inte att supertrålarna är enda boven i detta fall.

                  Sitter på telefonen så blev kortfattat svar av en komplex fråga. Uttagen på havet är gigantiska och inte hållbart. Samma retorik körs idag som man gjorde när man fiskade bort torsken.
                  http://www.silverbums.com

                  Kommentera


                  • #99
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                    Jag har ett par funderingar kring det som sägs i youtubeinslaget:

                    1. På vilket sätt finns ett beroende mellan minskningen av strömming och ökningen av spigg? Dessa arter har ju helt olika ekologiska nischer och strömmingen är väl ingen predator varken på spiggyngel eller spiggrom?

                    2. Gäddfisket i Stockholms skärgård kollapsade enligt min erfarenhet någon gång i början av 90-talet alltså snart 30 år sedan. Om detta hade ett direkt samband med en minskning av strömmingsbeståndet, och denna minskning i sin tur berodde på "supertrålare" som dammsuger Östersjön, så måste ju dessa ha börjat med sitt överuttag av strömming redan någon gång i mitten/slutet av 80-talet?
                    Strömming yngel var förr i ett större antal och konkurrerade ut spigg yngel på föda. Mest troligt iaf.

                    Jag misstänker att light läsk och saft är en av dom stora bovarna. Vilket jag inte ser nån av er nämna.
                    Var inte det bevisat att det där sötningsmedlet försämrade fiskarnas potens?
                    Att problemet uppstår runt Stockholm och storstäderna så bör orsaken vara kopplad till folk mer än ett fiskesätt.

                    Här i Dellensjöarna. Som en gång sas var Sveriges 3:e bästa abborrsjö. Från båtplatsen till största ön. Den sträckan säger gubbarna att man inte kunde släpa drag förut utan att få en ca 30 gäddor. Nu ska dom vara glad om dom får nån. Det som hänt är fler sommarstugor.
                    Och på den tiden när dom fick så bra med gädda så nätfiskades det nåt kopiöst i sjöarna. Vid sikleken så var det så många nät i vikarna att dom som var lite sen fick inte plats. Och ändå så var det mycket gädda.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

                      Strömming yngel var förr i ett större antal och konkurrerade ut spigg yngel på föda. Mest troligt iaf.

                      Jag misstänker att light läsk och saft är en av dom stora bovarna. Vilket jag inte ser nån av er nämna.
                      Var inte det bevisat att det där sötningsmedlet försämrade fiskarnas potens?
                      Att problemet uppstår runt Stockholm och storstäderna så bör orsaken vara kopplad till folk mer än ett fiskesätt.

                      Här i Dellensjöarna. Som en gång sas var Sveriges 3:e bästa abborrsjö. Från båtplatsen till största ön. Den sträckan säger gubbarna att man inte kunde släpa drag förut utan att få en ca 30 gäddor. Nu ska dom vara glad om dom får nån. Det som hänt är fler sommarstugor.
                      Och på den tiden när dom fick så bra med gädda så nätfiskades det nåt kopiöst i sjöarna. Vid sikleken så var det så många nät i vikarna att dom som var lite sen fick inte plats. Och ändå så var det mycket gädda.
                      Hej Husbehovsfiskarn;

                      Vet du rent geografiskt var någonstans i Sverige som fisken Strömming byter namn till Sill??

                      Old Firehand
                      Leif En gström

                      http://www.trumman.com/fisketips.htm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 566 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X