Tips på öring fiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på öring fiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på öring fiske.

    Vill prova något nytt och börja fiska öring och eventuellt lax. Brukar trolla efter gös i mälaren för det mesta och vill gärna få lite tips på hur man bäst fiskar öring. Trolling eller kast?

    Har en del gös wobblers funkar de att använda för öring eller gillar de mer skeddrag? Om man ska väljer trolling ska man använda djuprigg såsom laxen? Eller duger viktdrag alternativ päronvikter och gummisnodd?

    Öring finns som jag förstår det i Östersjön men även i insjöar? Kan någon kanske tipsa mig på något hyffsat område via pm? Vet att detta är känsligt .

    Tack så länge


  • #2
    Havsöring kan du fiska här, långsmala drag eller fluga rekommenderas, trolling ej tillåtet:

    ..får inte Tonyex länken att funka..någon?

    Googla på Havsöring STHLM så kanske du kan hitta kartan.
    Senast ändrad av holden; 2020-03-15, 21:22.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Hasse_231 Visa inlägg
      Vill prova något nytt och börja fiska öring och eventuellt lax. Brukar trolla efter gös i mälaren för det mesta och vill gärna få lite tips på hur man bäst fiskar öring. Trolling eller kast?

      Har en del gös wobblers funkar de att använda för öring eller gillar de mer skeddrag? Om man ska väljer trolling ska man använda djuprigg såsom laxen? Eller duger viktdrag alternativ päronvikter och gummisnodd?

      Öring finns som jag förstår det i Östersjön men även i insjöar? Kan någon kanske tipsa mig på något hyffsat område via pm? Vet att detta är känsligt .

      Tack så länge
      Hej Hasse;

      På Bomber wobbler..http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm och Northern King trollingdrag..http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm kan du fånga både Öring och Lax i många av våra insjöar samt Lax och Havsöring i Östersjön.....

      Samma fyra krav gäller för att bli skicklig vid fiske efter både Lax och Öring...

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #4
        Tack för tipsen. Hittar dock inga platser när man söker på havsöring Sthlm.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Hasse_231 Visa inlägg
          Tack för tipsen. Hittar dock inga platser när man söker på havsöring Sthlm.
          Det är en kartlänk för Google maps, forumet verkar inte kunna hantera att man klistrar in en sån länk men jag hittar den om jag googlar på Havsöringskartan Stockholm.

          Kommentera


          • #6
            Ok. Nu hittade jag länken. tack så mycket. Får köpa några skeddrag och prova.

            Kommentera


            • #7
              Var och prov fiska vid Årsta havsbad från stranden idag. Väldigt grunt vatten. Trivs öringen vid så grunt vatten? Ska man gå i vadare när man fiskar efter öring? Kan det vara tidigt att fiska nu när det är 7-8 grader?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Hasse_231 Visa inlägg
                Var och prov fiska vid Årsta havsbad från stranden idag. Väldigt grunt vatten. Trivs öringen vid så grunt vatten? Ska man gå i vadare när man fiskar efter öring? Kan det vara tidigt att fiska nu när det är 7-8 grader?
                Hej Hasse;

                Kanske inte just Årsta havsbad men södra sidan av Gålö, Långbäling och utsidan av Utö har fångstsäkra platser när det gäller Havsöring från oktober till början av maj...

                Två otroligt fiskeskickliga personer jag fiskade Havsöring med förr var fiskeguiden Johan Abelsson.. https://www.abelfishing.com/ ... och Hasse Backman...

                Old Firehand
                Leif Engsröm

                Kommentera


                • #9
                  Fångstsäkra platser..kan man ju drömma om

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                    Hej Hasse;

                    Kanske inte just Årsta havsbad men södra sidan av Gålö, Långbäling och utsidan av Utö har fångstsäkra platser när det gäller Havsöring från oktober till början av maj...

                    Två otroligt fiskeskickliga personer jag fiskade Havsöring med förr var fiskeguiden Johan Abelsson.. https://www.abelfishing.com/ ... och Hasse Backman...

                    Old Firehand
                    Leif Engsröm
                    Tack så mycket för tipsen, får prova Gålö då det är lättare att nå . Var ute i djurgården men ingen lycka, däremot fint väder och utsikt .

                    Återkommer inom kort.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X