Dimension på lina till jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimension på lina till jerkbait

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dimension på lina till jerkbait

    Hej, vilken dimension av lina rekommenderar ni till jerkfiske. Ska läggas på en ambassadeur c4.
    Mvh Paulo

  • #2
    Sufix 832 i 0,38 har jag kört med i många år och den har funkat bra.

    Men från 0,32 och uppåt är väl att rekommendera, beroende på hur tungt du kör.

    Kommentera


    • #3
      Tycker från och uppåt 0,24 (kör oftast 0.28-0.32 Alternativt 30-40lb klassning) fungerar utmärkt till tyngre spinnfiske. 0,36 och uppåt slutade jag fiska med för flera år sedan då det inte ger mig några fördelar bar mindre mindre lina på spolen, har inte heller tappat fler drag eller dragit av mer lina vid bottennapp sedan jag slutade med grövre diameter.

      Ännu en åsikt

      /Apan

      Ps kom att jag tror jag har 0,36/0,38 på en rulle om jag orkar börja kasta 350-480 grammare vid enstak tillfällen igen.

      Kommentera


      • #4
        Vill man fiska riktigt grunt är en grövre flätlina att föredra... tvärtom ifall man vill komma lite djupare.

        Alternativet är ju flourcarbon också men där tappar man vissa fördelar som flätlina har.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av paulo Visa inlägg
          Hej, vilken dimension av lina rekommenderar ni till jerkfiske. Ska läggas på en ambassadeur c4.
          Mvh Paulo
          Hej Paulo;

          0,36 - 0,41 mm POWER PRO flätlina använder jag själv vid jerkbaitfiske....

          POWER PRO mossgrön och gul Spectra Fiber fiskelina (flätlina) har jag vid spinnfiske och vertikalfiske använt sedan Daniel Palush i Gävle intruducerade linan här i Sverige på 1990-talet..

          POWER PRO finns i dimensioner från 0,10 mm/dragstyrka 5 kilo till 0,41 mm/dragstyrka 40 kilo och i längder på 92 m, 135 m, 275 m och 1.370 meter...

          POWER PRO kan jag varmt rekommendera!

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-21, 18:38.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Tycker från och uppåt 0,24 (kör oftast 0.28-0.32 Alternativt 30-40lb klassning) fungerar utmärkt till tyngre spinnfiske. 0,36 och uppåt slutade jag fiska med för flera år sedan då det inte ger mig några fördelar bar mindre mindre lina på spolen, har inte heller tappat fler drag eller dragit av mer lina vid bottennapp sedan jag slutade med grövre diameter.

            Ännu en åsikt

            /Apan

            Ps kom att jag tror jag har 0,36/0,38 på en rulle om jag orkar börja kasta 350-480 grammare vid enstak tillfällen igen.
            Jag ser inte några fördelar med tunnare lina än 0,32 vid jerkfiske, Men skulle gärna vilja veta.
            Att man inte behöver lika mycket lina med en grövre lina är ännu en fördel tycker jag.
            Även med grunda trimspolar räcker linmängden gott och väl till jerkfisket.

            Kommentera


            • #7
              För mig är det så enkelt som att jag tycker tjocka linor kastar sämre, skär sämre i vattnet, tar mer vind när det blåser = sämre betes kontakt så jag klarar mig med lite klenare. Wobbler fiske tycker jag mår bättre av ännu ”tunnare” lina men nu var det ju jerkfiske.

              Att ha lite mer lina på rullen kan vara skönt när man tvingas kapa lina om gäddan i håven varit emot linan eller om man lyckas hitta vassa stenar.

              Till TS Kontentan för mig är att köp lina i en dimension du är bekväm med.

              /Apan

              Kommentera


              • #8
                Dom negativa effekterna håller jag helt och hållet med dig om.
                Men vid jerkfiske tycker jag inte det spelar någon roll, jag tillämpar jerkfisket på grunt vatten och gärna med mycket växtlighet, då det handl mer om precision i kasten spelar kastlängden inte någon roll alls.

                Vid pelagisk spinnfiske kör jag gärna en lina under 0,30 pga av samma skäl som ovanstående skribent.

                Kommentera


                • #9
                  Det skiljer "endast" 0,10 mellan era preferenser men nästan en hel ocean... Huvudsaken är dock att man kör så som man gillar bäst.
                  Senast ändrad av anteman; 2020-03-21, 00:30.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ibland nördar man in, men det är också dom små detaljerna som kan göra skillnaden.
                    Framförallt om man tror på dom!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X