Ekolod= Drönare med värmekamera - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod= Drönare med värmekamera

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ekolod= Drönare med värmekamera

    Med risk för att bli bränd...
    Såg nyligen på Youtube att i princip "alla" som "sport"fiskar använder sig av ekolod för att dra upp fisk efter fisk inför kameran. Slår sig själv på bröstet som om dem uppnåt något spektakulärt...

    Jag vill påstå att ekolodet är fusk, känns som att fisket istället för att vara en kamp om vem som är smartast fisken eller du, blir lite mer som på FB där man söker direkt bekräftelse i att alltid få fisk.
    Skulle vilja jämföra ekolod som att jaga vilt med drönare med värmekamera.
    Och skulle man göra det så hade man ju själv blivit skjuten gissar jag...för det hade ju varit OSPORTSLIGT.

    Finns ju för övrigt få saker som gör en lyckligare än när det gått ett par fiskepass utan fisk och man till sist lyckas vara den smartaste i stunden.

    ja det var vad man satt och funderade över kaffet idag.


  • #2
    Då kan Stockholms skärgård göra dig lycklig med ett snitt på 290 fisketimmar per snipa och 1066 fisketimmar mellan varje gädda över 75 cm, MED ekolod. Utan kan du säkert öka på detta rejält.

    Kommentera


    • #3
      Lurig fråga! Etik och fiske är något som diskuteras väldigt lite. Själv använder jag ekolod, gjort det i säkert närmare 20 års tid. Dock mest för se djupet eller om det är växter men har precis skaffat en side scan så kanske kommer använda den mer för faktiskt spotta enskilda fiskar. Kör även ekolod när jag pimplar abborre. Kan inte påstå jag fångar mer fisk med ekolodet men gör det roligare. Kan absolut åka ut och fiska utan lod, men allt är det mycket enklare nu när man kan åka fram till kanten på grynnan och ankra med hjälp av den frontmonterade elmotorn via en knapptryckning. Som grabb rodde man istället och lodade djupet med jiggen, djupkartorna var handlodade som man kommit över via kontakter. Man kom ihåg lite landmärken för placera sig rätt. Men var ju ingen större skillnad i fångstresultat. I nya vatten är det självklart en fördel med ekolod, speciellt om det saknas djupkartor. Tycker inte det är fusk, är en del i det morderna sportfisket. Ett hjälpmedel precis som båt, motor, polaridglassögon eller bil för den delen. Men med tanke på hur snabbt utvecklingen går förstår jag att folk reagerar. Men förstår att visa tycker det är fusk att man har dessa hjälpmedel, själv tycker jag det är fusk att många kan fiska betydligt mer än mig, det är tiden i vattnet som gör den stora skillnaden. Och i slut ändan måste du ändå överlista fisken att hugga.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Dagdrömmaren Visa inlägg
        Med risk för att bli bränd...
        Finns ju för övrigt få saker som gör en lyckligare än när det gått ett par fiskepass utan fisk och man till sist lyckas vara den smartaste i stunden.
        "Gör en lyckligare" är något som känns lite bortglömt idag. Fiske liknar allt mer nån form av sport, där prestationen är viktigare än välbefinnandet. En tråkig utveckling. Jag hoppas aldrig att man själv glömmer bort det viktigaste. Ha roligt! Är ändå bara en hobby! Finns inga pengar att tjäna och vem bryr sig om du fått 0 gäddor eller 100 över tio kilo på dödsbädden. Tyvärr försakar många sportfiskare, barn, fruar, jobb med mera för att fånga den där drömfisken. Tyvärr är nog sociala medier och "fisketeam" en stark bidragande faktor i detta. Så oavsett om du har ekolod eller inte, glöm inte bort att du fiskar för din egen skull och ingen annans!

        Kommentera


        • #5
          Jag anväder ekolodet för att se botten, struktur och djup. Sen lägger jag upp mitt fiske efter det. Under jakten gör jag samma sak, men då med ögonen. Under tjäderjakten går jag gärna längst med kanterna på kalhyggen, under gäddtrollingen kör jag gärna längst med djupkanter. Samma sak men jag behöver teknisk hjälp för att se under vattnet.

          Sen finns det väl dom som kör runt i timmar för att hitta enskilda fiskar dom kan droppa ner sin jigg framför näsan på. Det är nåt annat men tycker man det är kul så varför inte...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Dagdrömmaren Visa inlägg
            Med risk för att bli bränd...
            Såg nyligen på Youtube att i princip "alla" som "sport"fiskar använder sig av ekolod för att dra upp fisk efter fisk inför kameran. Slår sig själv på bröstet som om dem uppnåt något spektakulärt...

            Jag vill påstå att ekolodet är fusk, känns som att fisket istället för att vara en kamp om vem som är smartast fisken eller du, blir lite mer som på FB där man söker direkt bekräftelse i att alltid få fisk.
            Skulle vilja jämföra ekolod som att jaga vilt med drönare med värmekamera.
            Och skulle man göra det så hade man ju själv blivit skjuten gissar jag...för det hade ju varit OSPORTSLIGT.

            Finns ju för övrigt få saker som gör en lyckligare än när det gått ett par fiskepass utan fisk och man till sist lyckas vara den smartaste i stunden.

            ja det var vad man satt och funderade över kaffet idag.
            ---------------------------------------

            Vakna nu Dagdrömmaren!

            Det där om ekolod vid sportfiske debatterades i sportfiskarens tidning Svenskt Fiske redan i början på 1960-talet och i Fiskejournalen på 1970-talet...

            Med hjälp av ekolodet drar du aldrig upp någon fisk! Ekolodet visar dig bara hur sjöbotten ser ut och vad som finns mellan ytan och botten...

            År 1965 köpte jag mitt allra första ekolod av Carl Lowrance i Oklahoma. Ekolodet har jag fortfarande kvar och det heter Lowrance "Little Green Box" LFP-300 och du kan se det på bild om du klickar på texten här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Vill du läsa mer och se fler fina Lowrance-bilder kan du klicka på texten nedan...
            https://www.google.se/search?sxsrf=A...iw=960&bih=480
            Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-29, 10:35.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              ---------------------------------------

              Vakna nu Dagdrömmaren!
              Du är cirka sextio år efter din tid!
              Det där om ekolod vid sportfiske debatterades i sportfiskarens tidning Svenskt Fiske redan i början på 1960-talet och i Fiskejournalen på 1970-talet...

              Med hjälp av ekolodet drar du aldrig upp någon fisk! Ekolodet visar dig bara hur sjöbotten ser ut och vad som finns mellan ytan och botten...

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Tycker ändå sista 5-10 åren har det hänt väldigt mycket. Är inte riktigt bara djup längre, Dagens lod kan se långt ut åt sidorna samt med fotografisk detalj visa vad som finns där nere. Inga problem att urskilja enstaka fiskar samt även bedöma deras storlek. Pelagiskt vertikalfiske skulle aldrig gå att bedriva utan ett ekolod och desto bättre desto lättare, sen behöver du fortfarande vara skicklig på läsa lodet samt manövra båten.

              Se bara dessa klipp:

              Livescope, går tydligt utskilja att det är en stor gös.

              https://www.youtube.com/watch?v=S17E_vOSVxc

              eller 360 graders.
              https://www.youtube.com/watch?v=SW_Qlk5D6EA

              Är väl en tidsfråga innan det kommer glasögon som via bluetooth är kopplade via 360 lod som ser till att det dyker upp flaggor på vattnet var fisken står, art, vikt samt djup. Precis som på sega bass när man var grabb och gick på Grönan. Är det fusk?

              Men flygfoton över kuststräckor underlättar ju väldigt mycket för havsöringsfiskaren. Snart kommer nog folk ta med sig drönare ut för se om det är några öringar på revet. Börjar bli gränsfall...

              Kommentera


              • #8
                Jag använder lod för att göra djupkartor över sjöarna jag fiskar i främst för egen del men delar även alla lodningar via socialmap med resten av världen.

                Det skulle aldrig falla mig in att använda lodet för att lokalisera enskilda fiskar som man gjorde i första avsnittet på predatorfight... snacka om osportsligt "fiske".

                Det är väl kanske inte så underligt att en annan har många bompass och få gäddor över metern när man jämför med dom som kan "se" vart kasten ska läggas för att öka chansen till hugg från stora individer.

                Men... lever man av att sälja reklam så tar man till alla till buds stående medel och man kan alltid fortsätta tjata om att det inte är lodet som fångar fisken...

                Jag är dock 100% säker på att jag skulle få upp samma mängd fisk som ett av reklamproffsen om dom fick fiska från min båt i mina vatten under mina amatörmässiga förhållanden som mycket av tjusningen med fisket enligt mig består av.

                Kommentera


                • #9
                  Visst kan man fundera på hur andra gillar att fiska. Vet inte men det verkar vara många som gör det i nuläget.

                  Själv fokuserar jag på min upplevelse och strävar efter att trivas i mitt eget fiske med eller utan ekolod.

                  Parallelen till jakt med värmekamera så styrs jakten av tider då man får jaga med solen som styrande faktor. Kikare med värmekamera finns säkert och skulle absolut användas om jakt var tillåtet i mörker.

                  Kommentera


                  • #10
                    Min fundering rörde sig mer att det börjar bli som Niklar skriver allt, mer som en prestationssport och allt mer av det fina med fiske tycks hamna i skymundan, viktigare är vilket märke på spö man använder. Sen så förstår jag att många har det som vettigt hjälpmedel jag är ju inte dum
                    Men ställa båten över ett fiskstim och hiva den ena fisken efter den andra framför den viktiga kameran... känns ju rätt meningslöst.
                    Får väl prova att sätta en värmekamera på en drönare nästa gång det är dags för grisjakt ...

                    Men var och en är ju fri att göra som man kan eller vill jag. Ville var mer intresserad av att få reda på om det var bara jag som tyckte det börjar bli lite märklig inriktning på "sportfisket".

                    ha det

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X