Lågprofil rulle till jerk fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil rulle till jerk fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lågprofil rulle till jerk fiske

    Hej skulle någon/några kunna rekommendera en lågprofils rulle för jerk fiske.
    jag har inte inte så stora händer därav söker jag en lågprofil rulle.
    priset kan ligga på upp till 3,5k

  • #2
    Gädda eller borre?

    Kommentera


    • #3
      Haha missade helt
      gädda å upp 150g

      Kommentera


      • #4
        Ok. Tranx eller Beast i högutväxlat utförande är väl standardsvaret.

        Kommentera


        • #5
          varför föredrar man högutväxlad rulle för gäddfiske, och vart går gränsen för låg vs högutväxlad. Passar det för all typ av fiske eller ska man ha en lägre utväxlad för exempelvis pelagiskt spinn med gummi vs högre utväxling för spinn med Westin swim etc?

          Kommentera


          • #6
            Vid jerk vill man kunna hämta slacklinan snabbt, därav högre utväxling på rullen. Nackdel blir då att man får veva långsammare om man använder rullen för annat än jerk. Kolla hur linintaget skiljer mellan olika rullar och utväxlingar, brukar anges i cm eller tum. Och känn på rullen i butik om den känns rätt i näven.

            Kommentera


            • #7
              Jag föredrar tvärtom en rulle med dagens mått låg utväxling för allt fiske inklusive jerkfisket.

              När jag fiskar med rena jerk-beten vill jag att dessa får ett bra häng under lite längre tid. Med låg utväxling tar det liiite längre tid för mig att "möta" betet med spötoppen vid invevningen vilket ger mig ett större fokus på långsamt fiske med längre vevstopp.

              Det här med utväxling hör även ihop med spölängd och hur stora rörelser betet gör i riktning mot den som fiskar. En svävande Pig rör sig helt olikt en Westins swim beroende på den som håller i utrustningen.

              Så utväxlingen är någonting man behöver prova sig fram till och är helt individuell för varje enskild fiskare.

              Kommentera


              • #8
                Även jag skulle välja en med dagens mått mätt lågutväxlad rulle om jag bara ska ha en enda kombo för allt fiske, hellre veva lite extra fort vid jerk än sjukt långsamt vid fiske med gummibeten etc. Men är det 100% jerkfiske som gäller skulle jag gå på högre utväxling eftersom det är enklare att variera spöjerk/vevjerk med lite mer linintag på rullen.

                Kommentera


                • #9
                  Köpte en Revo beast i höstas och är mycket nöjd. Genuin rulle.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av StoneHill Fishing Visa inlägg
                    varför föredrar man högutväxlad rulle för gäddfiske, och vart går gränsen för låg vs högutväxlad. Passar det för all typ av fiske eller ska man ha en lägre utväxlad för exempelvis pelagiskt spinn med gummi vs högre utväxling för spinn med Westin swim etc?
                    StoneHill Fishing du ska dock veta att det där med högutväxlad, lågutväxlad, 5,4:1, 7,3;1 osv är ord man slänger sig med trots att dom faktiskt inte betyder så mycket.

                    Vad som är hög utväxling för en tillverkare är inte samma för en annan.
                    Att spolen på min ABU Revo Toro NACL snurrar 5,4 varv för 1 varv med veven spelar ingen som helst roll eftersom att det som faktiskt betyder något är hur mycket lina rullen tar i varje vevtag.

                    5,4;1 för ett märke kanske tar in 65cm/vevtag medan samma utväxling tar in, låt säga för exemplets skull 80cm/vevtag. Då är utväxlingarna samma men det spelar stor skillnad eftersom det inte är samma.

                    Så titta på hur mycket lina rullen tar in, skippa utväxlingssnacket. Det är försäljningssnack och 9/10 är inne vet inte hur en utväxling fungerar (mig inkluderat)


                    Men för topic, Shimano Tranx, Daiwa Lexa (andra modeller med), ABUs BEAST-serier, 13 Fishing har någon.
                    Ta dig till en sportfiskebutik, kläm, känn, veva, testa, slicka på om butiken tillåter i Corona-tider.
                    Här inne får du lika många förslag som forumanvändare =)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X