Tips på Rulle till Nytt Spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Rulle till Nytt Spinnspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på Rulle till Nytt Spinnspö

    Hallå!
    Söker tips till rulle för detta spö jag planerar köpa: Westin W4, Light Spinn 3 - 15g. https://www.fiske.se/westin-w4-light...10-cm-7-3-15-g
    Jag tänker beställa antingen7ft eller 8ft, vad tycker ni?

    Riggen kommer vara till för nästan enbart fjällfiske, främst i tjärnar och åar, men även till mindre bäckar i snårskog och vide, varför jag inte vill ha ett för långt spö... Använder mest spinnare och mindre skeddrag. Skulle ni hålla er till 7ft, eller våga gå upp till 8ft? Kommer packas med i ryggan på långa vandringar tillsammans med ett reservspö (UL 5,7ft, vilket är det jag använt hittills).

    Vilken rulle skulle ni rekommendera och framför allt storlek? 1000? eller vågar man gå upp till 2500? Då mycket fisk man får uppe på fjället är mindre än 1 kg, har jag hellre en lite känsligare uppsättning är för "grov".

    Budget för rullen är rätt låg, under 1000-lappen, då dom tenderar att ta en del stryk på längre vandringar.
    • 7ft eller 8ft på spöt?
    • Rulle under tusen-lappen?
    • Storlek 1000 eller 2000/2500 på rullen?

  • #2
    Har hittills blivit rekommenderad:
    Shimano Sedona 1000 FI
    Daiwa Fuego LTXF 2000

    Åsikter?

    Kommentera


    • #3
      Blev lite förvirrad när jag läste "spinnspö" och sedan om hasplar i dina inlägg.
      Spinnspö är i Sverige ett spö med trigger för multirulle (eller spinnrulle då), i kontrast till engelskans "spinning reel" och "spinning rod" som är haspel.

      Nog om det.

      Tänk på att högutväxlade rullar i 1000-storlek kan kännas ganska trögvevade och kraftlösa om du använder tungrodda beten som vissa spinnare och djupgående wobbler.
      Har själv haft en uppsjö Shimano-hasplar i storlekar som 500, 750, 1000, C2000, 2500, C3000, 4000 med flera. Måste nog säga att till allt lätt till medellätt fiske föredrar jag 2500-storlek eller motsvarande.
      Men det handlar till stor del också om hur spöt är konstruerat.
      Shimanos 2500-storlek är ju standard för abborrfiske, för oss vanliga dödliga väger merparten av dessa under kilot, simmar inte i strömt vatten och är kanske också lite tröttare än ädelfiskar. Alltså ingen större risk att 2500 känns för grovt i det avseendet.

      Sedona 1000 är definitivt ett bra val, Fuegon har jag inte använt själv men måste säga att den känns bra och inger en käsla av kvalitet.
      Senast ändrad av JontaK; 2020-05-04, 22:04.

      Kommentera


      • #4
        För snårigt och trångt åfiske skulle jag välja max 7 fot, 8 blir bökigt. De rullarna du fått tips om har jag hört gott om i båda fallen och de har lika stor diameter på spolen...(42mm) så på en nätt å lätt 7 fotare hade jag nog valt den lättaste rullen om den balanserar. Har själv en annan lite större LT 2500 (45mm) som jag är nöjd med så här långt....en Shimano 2500 har en 47 mm spole och kan se lite "stor ut" på ett nätt spö (smaksak förstås) men en större spole brukar innebära att den kastar lite bättre (släpper färre varv... )
        Senast ändrad av anteman; 2020-05-04, 21:54.

        Kommentera


        • #5
          Japanerna använder främst spön från cirka 4'8"-5'6" till sitt fiske i bäckar och mindre åar.
          Fiskar du merparten av ditt fiske i större åar eller tjärnar kan 7 fot vara att tänka på, jag hade personligen valt max 6 fot om jag skulle bedriva fiske mestadels i mindre rinnande vatten.

          Har fiskat mängder med bäcköring i sådana vatten livet igenom och tycker även 6'6" är otympligt.
          Tillräckliga kastlängder får man ändå om man väljer ett bra spö och en rullmodell/storlek som passar bra ihop med spöt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Blev lite förvirrad när jag läste "spinnspö" och sedan om hasplar i dina inlägg.
            Spinnspö är i Sverige ett spö med trigger för multirulle (eller spinnrulle då), i kontrast till engelskans "spinning reel" och "spinning rod" som är haspel.

            Nog om det.

            Tänk på att högutväxlade rullar i 1000-storlek kan kännas ganska trögvevade och kraftlösa om du använder tungrodda beten som vissa spinnare och djupgående wobbler.
            Har själv haft en uppsjö Shimano-hasplar i storlekar som 500, 750, 1000, C2000, 2500, C3000, 4000 med flera. Måste nog säga att till allt lätt till medellätt fiske föredrar jag 2500-storlek eller motsvarande.
            Men det handlar till stor del också om hur spöt är konstruerat.
            Shimanos 2500-storlek är ju standard för abborrfiske, för oss vanliga dödliga väger merparten av dessa under kilot, simmar inte i strömt vatten och är kanske också lite tröttare än ädelfiskar. Alltså ingen större risk att 2500 känns för grovt i det avseendet.

            Sedona 1000 är definitivt ett bra val, Fuegon har jag inte använt själv men måste säga att den känns bra och inger en käsla av kvalitet.
            Det låter klokt. Vet du ifall det stämmer att Daiwas storlekar är något större än Shimanos? Dvs att en 2500 Daiwa är ungefär samma size som en 3000 Shimano?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Japanerna använder främst spön från cirka 4'8"-5'6" till sitt fiske i bäckar och mindre åar.
              Fiskar du merparten av ditt fiske i större åar eller tjärnar kan 7 fot vara att tänka på, jag hade personligen valt max 6 fot om jag skulle bedriva fiske mestadels i mindre rinnande vatten.

              Har fiskat mängder med bäcköring i sådana vatten livet igenom och tycker även 6'6" är otympligt.
              Tillräckliga kastlängder får man ändå om man väljer ett bra spö och en rullmodell/storlek som passar bra ihop med spöt.
              Jag skulle säga att merparten kommer vara i fjälltjärnar och sjöar, med en del avstickare till bäckar och åar i närheten, som ibland kan ligga i både vide och fjällbjörkskog såklart. Till det snåriga bäck/å-fisket fortsätter jag köra på mitt ultralätta 5'6 fot!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                För snårigt och trångt åfiske skulle jag välja max 7 fot, 8 blir bökigt. De rullarna du fått tips om har jag hört gott om i båda fallen och de har lika stor diameter på spolen...(42mm) så på en nätt å lätt 7 fotare hade jag nog valt den lättaste rullen om den balanserar. Har själv en annan lite större LT 2500 (45mm) som jag är nöjd med så här långt....en Shimano 2500 har en 47 mm spole och kan se lite "stor ut" på ett nätt spö (smaksak förstås) men en större spole brukar innebära att den kastar lite bättre (släpper färre varv... )
                Det mesta fisket kommer ske i tjärnar och sjöar på fjället, ofta kalfjället, men det blir såklart avstickare ibland till in-och utlopp, där det kan vara lite snårigare och fjällbjörkskog. Men som jag skrev ovan så kommer jag fortsätta ta med mitt ultralätta 5'6 fot till det snåriga bäckfisket : )

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av awikner Visa inlägg

                  Det låter klokt. Vet du ifall det stämmer att Daiwas storlekar är något större än Shimanos? Dvs att en 2500 Daiwa är ungefär samma size som en 3000 Shimano?
                  Stämmer inte längre. Förr var det så men de nya rullarna daiwa producerar är lika stora som shimanos i samma storlek om inte lite mindre i vissa fall. Storlek på spole ska vara ganska lika oavsett.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av awikner Visa inlägg

                    Det låter klokt. Vet du ifall det stämmer att Daiwas storlekar är något större än Shimanos? Dvs att en 2500 Daiwa är ungefär samma size som en 3000 Shimano?
                    Nej, aningen tvärtom det står delvis i mitt svar, spolen på D 2500 är lite mindre i diameter än shimanos motsvarighet, sedan finns det vissa D 2500 med tre olika djup på spolen. Shimanos 3000 är så vitt jag förstår en "djup S 2500" rulle.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X