Stilla min nyfikenhet på er! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stilla min nyfikenhet på er!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stilla min nyfikenhet på er!

    Nu grundar jag detta på förra årets abborrfemma. Tror vi var 2-3 st norr om Dalälven. Resten är placerade i söder.
    Men jag är nyfiken på hur ni bemöter frågor från främlingar. Ser ju också att det är spridda fiskemetoder. Därför blir jag nyfiken.

    Hur bemöter ni frågor från främlingar?
    När ni då är ute och fiskar.

    Mitt scenario är då oftast på isen på en P&T sjö. Men det händer varje vinter. Nån kommer fram lite försiktigt och knackar mig på axeln. Kan vara en 10 årig pojke eller en pensionär. Vanligaste är att det inte nappar och dom undrar hur jag gör.
    Roligaste var såklart en vinter då en ung grabb satt i närheten och fick en mört. Han var så glad över nappet. Jag sa helt ärligt " är nog bäst du håller i spöet nu för snart kommer en öring". Nåt som kommer från min egen teori. Öringen följer mörten och regnbågen följer abborren. Men 10 minuter senare fick grabben en öring. Nu var det ju mycket som spelade in för att jag sa så till han. Många mäskar vilket lockar till sig öringen i den sjön. Och att rödingen höll sig undan. Tidpunkten på dagen etc.
    Det var ju nästan lite off topic.

    Men hur beter ni er när en främling frågar er på plats?
    Är ni öppen och hjälpsam? Tyst och muttrar? Ljuger och hittar på?

    Själv är jag den hjälpsamma typen. Följer med och visar.
    Nu i vinter var första vintern med ekolod för mig. Det i sig lockar till sig folk. Vid ett tillfälle så var det en äldre herre i närheten som också hade med sig ett ekolod. Samma märke också. Men han vågade inte fråga om hjälp. Han frågade istället mina fiskekamrater. Men det hindrade inte mig från att raskt gå över och titta till inställningarna.


    Tycker ni pratar lite för mycket spön och rullar. Tänkte nåt sånt här kan få er att öppna upp.

  • #2
    Jag är nog den som motsvaras av den 10 åriga pojken i så fall.
    Har "sommarstugefiskat" fram till förra året då jag trillade dit rejält.
    Nu står jag storögt bredvid de mer rutinerade jag följt med ut och kan inte begripa vad det är som gör att de får fisk och inte jag.

    Kommentera


    • #3
      Jag försöker nog vara hjälpsam men det beror ju lite på hur personen som frågar beter sig. Kommer den fram lite försynt o ställer frågor så hjälper jag mer än gärna Men är det en massa attityd och försök att göra sig lustig då kan jag bli den som muttrar.
      Sen tycker jag att är det barn så ska man alltid försöka hjälpa till!!

      //Sadda

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
        Jag försöker nog vara hjälpsam men det beror ju lite på hur personen som frågar beter sig. Kommer den fram lite försynt o ställer frågor så hjälper jag mer än gärna Men är det en massa attityd och försök att göra sig lustig då kan jag bli den som muttrar.
        Sen tycker jag att är det barn så ska man alltid försöka hjälpa till!!

        //Sadda
        Exakt så gör också jag! Men jag får oftast frågor om min uppblåsbara kajak, mera sällan om fiske.

        Kommentera


        • #5
          Medan jag bodde i Huskvarna resp. Aneby så hade jag en kompis som bodde i Falkenberg och vi fiskade mycket ihop.
          Både till havs och han var upp till mig och insjöfiske. Då kläckte vi idén att ta med ungdomar från Falkenberg upp över en helg och prova på gös- och gäddfiske.
          Alla har fått fisk och detta initiativ var uppskattat hos både ungdomar och deras föräldrar. Dom tältade vid Ralången n Aneby medan jag sov i stugan och tog med mig deras fileade fisk till stugan och frös ner den till dom skulle åka hem. Jag ordande med fiskekort och att vi hade båtar så att vi klarade oss.
          Jag fick även personliga tackbrev från några av föräldrarna där dom visade sin tacksamhet.
          Jag har även haft med mig bondens pojke o någon kompis från granngården där jag hade stugan samt killar med farsan från Huskvarna. Lika uppskattat där.
          Den enda gången som några av dom backade ur var på senhösten när det började ligga runt nollan i luften och lite små rått ute med blåst.

          Med andra ord så har jag aldrig haft några problem att ha med varken jobbarkompisar eller ungdomar. Jag har lärt dom att göra mina gös- o gäddmeteflöten, stoppknutar, m. m. Jag hade en tysk fam. som granne vid stugan och där var dom med mig ute också. I Tyskland kan man köpa stoppknutar. Ingen som har lärt sig att göra dom och inte funnits med i någon fisketidning. Det var uppskattat att jag visade hur man gjorde en sådan knut. Sedan blev man bjuden på grillat, öl och övrigt i dryckesväg. Tur att jag inte hade mer än ca 400 m till stugan att gå hem men uppförsbacke hela vägen.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Har tidigare varit snabb på ha förutfattade meningar om människor , vilket är rätt dumt.
            För ca 5 år sedan kom det upp en Indier och börja prata fiske när jag stod vid en brygga. Min första korkade tanke var att han var en sån som står och metar mört, men kom på mig själv att det var inte snällt tänkt.
            Började prata med honom och det visa sig vara en riktig fiskare på besök i Sverige.
            Sluta med att vi åkte ut med båt och fiska gädda, hans första gädda vägde 9.6kg.
            Efter det har jag varit till Indiska ambassaden på fika och fått gåvor som han har skickat. Hoppas kunna besöka honom i Indien för då ska vi till Himalaya och fiska golden masher (stavning), har sett bilder på hans resor dit och det är magiskt vackert.

            Life is like a box of chocolate

            Kommentera


            • #7
              Brukar försöka vara hjälpsam oavsett vem eller vilka som undrar nåt, gentemot barn och seriösa ungdomar är man ju självklart extra vänlig och hjälpsam.
              Men så finns kategorin ”stalkers”, dvs de som är i vägen, och uppenbarligen anser sig ha rätten att hänga på nonstop när man byter ställen och hela tiden snattrar på som om livet hängde på det. Är som tur är inte ofta det händer, icke desto mindre finns de och dyker oftast upp helt utan fiskeprylar.... Att respektera tillsägelser om att man nu vill vara ifred verkar mycket svårt.
              Jo det har kokt i hårrötterna en och annan gång i ”sällskap” med dylika individer, för det som till slut händer är ju att man helt tappar fokuset på sitt fiske och drar hem.

              Kommentera


              • #8
                Arbetar själv inom handels och då mer inriktat på friluft/vandring, därbland en stor del av företaget jag jobbar på har en stor fiskeavdelning. Allt från totala nybörjare såsom vana gammelfiskare besöker oss dagligen. Jag är mer än gärna öppen på vilka fiskemetoder som bör funka bra för X väder och Y sjö, vilka beten som är bra att börja med. Även när folk vill ha tips på ställen delar jag gärna med mig (förutom den där särskila och åh så speciella lilla hemmasjön som man aldrig vill att någon annan doppar ett bete i.). Folk man träffar på ute på fiske tjötar man gladeligen med, inte är man en gammal farfar här inte ;=)

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 587 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 604 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 336 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 577 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X