När man börjar ifrågasätta vad man håller på med som sportfiskare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När man börjar ifrågasätta vad man håller på med som sportfiskare...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • När man börjar ifrågasätta vad man håller på med som sportfiskare...

    Jag har älskat att fiska sedan jag var liten grabb. Att äta fisk har dock aldrig varit någon favorit, och att laga mat överhuvudtaget är inte något jag finner nöje i.
    Men med C&R-andan som genomsyrar mycket av sportfisket nu, så funkar det bra ändå, ofta fiskar jag abborre och gädda, arter som forskning visat klarar av återsättningen fint.

    Havsfiske är ju roligt det också, dock så är många av arterna inte lika bra på att klara C&R, så ska jag fiska något sådant så försöker jag alltid försäkra mig om att det finns någon i bekantskapskretsen som vill ha fisken man siktar in sig på. I höstas så blev det lite sill till några + lite som sparades till bete, på sommaren brukar makrill ofta vara uppskattat hos många etc.

    De senaste veckorna har jag fiskat mycket näbbgädda, kör med silkeskroken (dvs. i princip en garnstump utan krok) som fastnar i näbbgäddans små tänder men sedan går fint att pilla bort och sätta tillbaka fisken.

    Idag så tänkte jag för första gången prova efter makrill, hade köpt ett flötmete-set samt tinat upp lite sill att agna med. Inte mycket som hände överhuvudtaget den första tiden, men så äntligen dök flötet! Fisk på - yes!
    När jag så fick in den såg jag att det var en näbbgädda, vilket för min del inte var någon besvikelse, jag blir glad för all fisk jag får!

    Dock såg jag direkt när jag lyfte upp den att det här kommer inte gå bra. Kroken var försvunnen djupt ner i svalget.
    Jag lirkade och grejade, och fick till sist upp den, men skadorna var stora, näbben knäckt och jag insåg nog innerst inne att den här fisken borde nog avlivas, men så övertygar man sig själv att "åh, det är nog en fighter, han kan klara sig med lite kortare näbb och skadorna i svalget läker", så i vattnet åkte den.
    Efter ett tag så ser jag den dock i ytan, upp och ned och i dödsryckningar. Tappade all lust att fiska vidare, plockade ihop sakerna att bestämde mig för att makrill-mete-setet inte får komma fram igen förrän näbbgäddesäsongen definitivt är slut om en månad eller så.
    Det är sådana här stunder man funderar på vad man egentligen håller på med - är det etiskt försvarbart att plåga och till och med döda djur för sitt eget nöje?

  • #2
    Se det från en lite ljusare sida. Något eller några djur lär få sig ett skrovmål. Och du var ju reko nog att skita i det när du insåg att det inte var din grej.
    Annars är näbbgädda jäkligt gott och lättlagat.
    Tycker tyvär att var horngäddesäsong ser man massvis av de näbbiga ligga ihjälslagna på pirar helt i onödan..

    Kommentera


    • #3
      Förstår precis vad du menar, men man får tyvärr räkna med att det händer, om vi ska hålla på som vi gör... ibland ryker ett öga, gälbågar osv, alternativet är att sluta fiska om man inte vill skada någon fisk.
      Räknar kallt med att 95% av de fiskar jag kör cr på överlever, resten blir mat till andra djur. Är det riktigt illa så bonkas den..
      Hellre det en 100% dödlighet som de flesta Svenssonfiskare utövar så fort de fått en fisk, stor eller liten... ätas eller inte spelar ingen roll... den ska bara upp och dö...
      Senast ändrad av Matte77; 2020-06-01, 22:52.

      Kommentera


      • #4
        Frugan har väldigt svårt att begripa vad det är för mening med att åka och fiska stup i kvarten men aldrig komma hem med någon fisk. Personligen så älskar jag att släppa tillbaka en pigg och glad abborre eller gädda, få se den sprätta iväg.
        Om fisken skadas blir det som en våt filt över iaf den dagen på sjön.
        Inte utan att jag känner mig löjlig för det är ju en risk jag tar med varje fångad fisk och det vet jag ju.

        Nä nu får det bli lite catch and cook, det här är nog Disneys fel.

        Kommentera


        • #5
          Har upplevt liknande scenarion där man känner sig jävligt dum. Tycker det faktum att man tänker så som du beskriver, Sdw, är väldigt sunt. Det är sådant som händer. Den kommer bli mat åt någon annan och således inte slösas bort. Så länge man har ambitionen att skada så lite som möjligt vid C&R så är man rätt ute.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera


          • #6
            Det är ju aldrig kul när en fisk får plocka ner skylten pga kroken hamnat lite fel. Men sånt händer tyvärr. Men som någon sa innan, om en fisk skulle vika hädan så får något annat djur något fint att kalasa på.
            Tror det va Mufasa som snacka något om kretslopp i Lejonkungen?

            Se det dock positivt. I jakt är det en utmaning att köra C&R på en stor fin älg men precis skjutit. (Inget fel med jakt, men där gör man det ju dels för själva jakten och att man får något gott med sig hem om det gått bra)

            Vi, läs sportfiskare, har ju möjlighten att om det går att skicka tillbaka fisken för att fortsätta simma runt och leva vidare

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg

              Tappade all lust att fiska vidare, plockade ihop sakerna att bestämde mig för att makrill-mete-setet inte får komma fram igen förrän näbbgäddesäsongen definitivt är slut om en månad eller så.
              Det är sådana här stunder man funderar på vad man egentligen håller på med - är det etiskt försvarbart att plåga och till och med döda djur för sitt eget nöje?
              Det skal du se på som noe positivt. Dette var din etiske ryggrad som fortalte deg at det du gjorde ikke var helt bra, og slik ryggrad er en positiv ting. Gi deg selv et klapp på skulderen.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Tack för supporten alla! Bra poäng att i naturens värld är det inget som går till spillo, den enes död är den andres bröd...

                Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                Tycker tyvär att var horngäddesäsong ser man massvis av de näbbiga ligga ihjälslagna på pirar helt i onödan..
                Tråkigt sånt, det finns väl dessvärre folk som anser att vissa fiskarter är "skräpfisk" som inte är värd något. Näbbgäddan kan råka ut för det, och i sötvatten har jag även hört vissa gubbar som tycker gäddan inte är värd något, de ska bara avlivas för de äter ju den "fina" fisken.


                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                  Tack för supporten alla! Bra poäng att i naturens värld är det inget som går till spillo, den enes död är den andres bröd...



                  Tråkigt sånt, det finns väl dessvärre folk som anser att vissa fiskarter är "skräpfisk" som inte är värd något. Näbbgäddan kan råka ut för det, och i sötvatten har jag även hört vissa gubbar som tycker gäddan inte är värd något, de ska bara avlivas för de äter ju den "fina" fisken.

                  Ja tyvär verkar de va så.. Tråkigt men sant. Rätt tillagad är ju tex horngädda / näbbgädda riktigt jäkla gott! Ja gädda med. Inte för att de e mer än en eller 2 max om året blir middag men ändå.

                  Kommentera


                  • #10
                    Själv tycker jag det liknar lite av dubbelmoral.... Klarar man inte av att bonka en fisk man gjort så illa så den inte kommer klara sig vid återutsättning skall man nog skaffa sig nån annan hobby än sportfiske... Lite dåligt samvete mår man nog dock bara bra av ibland då det får en att tänka efter lite grand..
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X