Kräver utredning: "Absurt om renskötande samer ensamma får diktera villkoren" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräver utredning: "Absurt om renskötande samer ensamma får diktera villkoren"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kräver utredning: "Absurt om renskötande samer ensamma får diktera villkoren"

    Det verkar som att det kokar nu bland tornedalingar, kväner, m. fl.
    https://sverigesradio.se/artikel/7492333
    Det ska bli intressant att se var detta slutar.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

  • #2
    Mig förvånar det inte, att ge just renskötande samer tillhörande en sameby, vilka utgör en liten minoritet av alla samer förfaller godtyckligt och kanske absurt. Finns andra samer och minoriteter som har använt mark och vatten sedan många generationer tillbaka men de kan inte hävda urminnes hävd, enbart samebyar? Samebyar har ju inte ens funnits som juridisk konstruktion i urminnes tider, en paradox. Förefaller vara en orimlig ordning.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Mig förvånar det inte, att ge just renskötande samer tillhörande en sameby, vilka utgör en liten minoritet av alla samer förfaller godtyckligt och kanske absurt. Finns andra samer och minoriteter som har använt mark och vatten sedan många generationer tillbaka men de kan inte hävda urminnes hävd, enbart samebyar? Samebyar har ju inte ens funnits som juridisk konstruktion i urminnes tider, en paradox. Förefaller vara en orimlig ordning.
      Inte mig heller! Det var snarare väntat att det skulle komma någon från Tornedalingarna, kvänderna, m. fl.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Från DN idag. Kan inte värdera sanningshalten, men om det stämmer så känns det inte bra...

        https://www.dn.se/insandare/rennarin...gantisk-bluff/

        Jag förmodar att det kommer att komma en replik från någon av samebyarna...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
          Från DN idag. Kan inte värdera sanningshalten, men om det stämmer så känns det inte bra...

          https://www.dn.se/insandare/rennarin...gantisk-bluff/

          Jag förmodar att det kommer att komma en replik från någon av samebyarna...
          Jag läste artikeln på ett annat forum. Du kan ju följa diskussionen där. Här är länken.
          https://www.utsidan.se/forum/showthr...305#post844305

          Jag vet att det finns minst en same på utsidans forum.
          Få se när han svarar.
          Ja, det lär det säkert göra!
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Artikeln är i alla fall trovärdigt skriven, den andas sannerligen inte "Trump" om man säger!
            Är den huvudsakligen sann vilket jag inte direkt betvivlar, så är det mer illa än jag kunde tro. Ska bli intressant att ta del av en trovärdig replik.

            Jag börjar fundera på hur mycket herr Blind och andra i Girjas sameby omsätter på sin renhållning... Är det reellt företagande för huvudsaklig utkomst eller bisyssla, en lukrativ kulturgärning som främst ger exklusiv och godtycklig licens till fjällen? Och om det vore det förra, är det rätt grund för dessa rättigheter? Mycket tveksamt.
            Senast ändrad av anteman; 2020-06-14, 10:55.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • Newborn
              Svar till Värde?
              av Newborn
              Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
              2024-01-13, 20:31
            • Knox88
              Värde på spön ?
              av Knox88
              Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
              2023-08-13, 11:49
            • Backslag
              Svar till Cisco Kid, mindre
              av Backslag
              Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
              2023-09-03, 20:16

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            15 svar
            4 566 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            63 svar
            13 334 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
            16 svar
            1 454 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
            19 svar
            5 318 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
            20 svar
            25 557 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Arbetar...
            X