Meta betesfisk - trögt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta betesfisk - trögt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
    Köp en säck grundmäsk samt någon tillsats och en mörtstuga el. bara mäsk med tillsats.
    Jag hade mörtstuga i Ralången när jag bodde söder ut. Jag gömde den jämte vassen med ett snöre som jag knöt fast i vasen.
    Jag blev aldrig av med en stuga under den tiden.
    De e klart tänkvärt också, kan till och med köra ned där under lunchen, lägga ut den o komma tillbaka på kvällen för kvällsfisket om man inte lagt ut den dagen innan så här i jobba hemma tiderna.

    Riktigt härligt att man får många bra tips

    Kommentera


    • #12
      Ett enkelt men ofta effektivt sätt att locka både benlöja och mört är att mäska genom att kasta ut några nävar havregryn i vattnet. Det brukar inte dröja länge innan fisken är på plats sedan metar man upp tänkt antal.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg

        De e klart tänkvärt också, kan till och med köra ned där under lunchen, lägga ut den o komma tillbaka på kvällen för kvällsfisket om man inte lagt ut den dagen innan så här i jobba hemma tiderna.

        Riktigt härligt att man får många bra tips
        Min mörtstuga låg i från det jag sjösatte båten i princip fram tills jag drog upp den. För det mesta så hade jag minst 50-100 mört, abborre o löja i stugan.
        Jag la in 2 bollar innan jag åkte hem till min båtplats och kom tillbaka på tidig morgon efter några tim sömn i bilen vid båtplatsen el. på em dagen efter. och hade fullt med lagom stor mört 30-60 g. Abborre o löjan var i samma storlek.

        Förvaring av betesfisk i båten om man inte har någon betessump i båten: Jag hade 2 st 10 l hinkar med lock som jag hade borrat hål i så att det gick snabbt att byta vatten och fylla på nytt vatten genom att trycka ner hink med lock under ytan.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #14
          Havregryn och sänkhåv i vasskanten brukar funka.

          / P.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
            Havregryn och sänkhåv i vasskanten brukar funka.

            / P.
            Det ursprungliga problemet jag har haft är att jag mäskar samt metar med exempelvis majs men vissa dagar är där bara stendött (vi snackar 2h mete..) ett par små löjnapp som inte biter över majskornet annars ingenting, på platser där man en annan dag kan dra 10 feta mörtar på 1h och ett antal mindre. Kanske är så att de leker just nu, är trots allt rätt varmt i vattnet.
            Detta tröga betesfisk fiske hinns inte med om man ska hinna meta gädda på kvällen.

            Jag har nu investerat i kräftmjärdar som ska placeras ut samt beställt hem ett kastnät då det skiljde sig 250:- i butik vs online.....

            De mjärdarna jag har köpt är från wiggler och har ingen fri öppning utan den får man "tvinga" upp så jag funderar lite på att klippa upp så fisken har ett litet hål att simma fritt in igenom.

            https://www.sportfiskegiganten.se/wi...4ftmj%C3%A4rde

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

              Fiskesnack. För oss bakom flötet...
              Nikolai Hammari, svågern från Alta i Norge, med två Mälargäddor, varav en monstergädda på 15,3 kilo och en mindre på 12,7 kilo fångade i maj 1974 på en Husky Cisco Kid Nr 618 (Blue Silver) i Ormsundet utanför Brofjärden i Mälaren.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2020-06-16, 15:40.

              Kommentera


              • #17
                Hehe!

                Har inget emot div konstgjorda beten, tvärtom, men föredrar mete. Bor dessutom några stenkast från Lödde å där statistiken talat sitt tydliga språk ang riktigt grova madamers aptit på mört som företrädesvis presenterats för dom via mete. Tyvärr är fisket numera inte längre som förr i tiden då ån bla omnämndes som ”suggornas residens” etc. Men det var härliga tider att vara bakom flötet....
                Senast ändrad av Piscantur stercore; 2020-06-16, 17:31.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
                  Hehe!

                  Har inget emot div konstgjorda beten, tvärtom, men föredrar mete. Bor dessutom några stenkast från Lödde å där statistiken talat sitt tydliga språk ang riktigt grova madamers aptit på mört som företrädesvis presenterats för dom via mete. Tyvärr är fisket numera inte längre som förr i tiden då ån bla omnämndes som ”suggornas residens” etc. Men det var härliga tider att vara bakom flötet....
                  Kan bara hålla med, bor 6km från en närliggande men mindre Å och min upplevelse är densamma. Jag spinnfiskade som en galning som liten, tog ett par mindre gäddor. Började meta, tog nytt PB direkt på en plats jag aldrig någonsin fått en gädda på.

                  Har lagt ut en mjärde med mäsk i så får vi se resultatet i eftermiddag Är där fisk så blir det ett gött gäddpass. Annars får jag dra fram metspöt igen.
                  Senast ändrad av Pike-Buster; 2020-06-17, 07:51.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg

                    Det ursprungliga problemet jag har haft är att jag mäskar samt metar med exempelvis majs men vissa dagar är där bara stendött (vi snackar 2h mete..) ett par små löjnapp som inte biter över majskornet annars ingenting, på platser där man en annan dag kan dra 10 feta mörtar på 1h och ett antal mindre. Kanske är så att de leker just nu, är trots allt rätt varmt i vattnet.
                    Detta tröga betesfisk fiske hinns inte med om man ska hinna meta gädda på kvällen.

                    Jag har nu investerat i kräftmjärdar som ska placeras ut samt beställt hem ett kastnät då det skiljde sig 250:- i butik vs online.....

                    De mjärdarna jag har köpt är från wiggler och har ingen fri öppning utan den får man "tvinga" upp så jag funderar lite på att klippa upp så fisken har ett litet hål att simma fritt in igenom.

                    https://www.sportfiskegiganten.se/wi...4ftmj%C3%A4rde
                    Vad blev det för kastnät då?
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                      Vad blev det för kastnät då?
                      Det fanns bara wiggler i butiken för ett överpris så jag beställde detta:
                      https://www.kivikangas.fi/ahti-kastn...-garn-2104-vit

                      Ska vara lite större som du tipsade om.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X