Meta betesfisk - trögt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta betesfisk - trögt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg

    Det fanns bara wiggler i butiken för ett överpris så jag beställde detta:
    https://www.kivikangas.fi/ahti-kastn...-garn-2104-vit

    Ska vara lite större som du tipsade om.
    Tyvärr är det den lilla storleken med, dvs 5ft i radie dvs diameter på 10ft. Det kommer funka ok säkert. Men är i minsta laget.
    Men jag gick upp till det dubbla nästan, och kastar med 18 fot i diameter, då börjar det hända grejer
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

      Tyvärr är det den lilla storleken med, dvs 5ft i radie dvs diameter på 10ft. Det kommer funka ok säkert. Men är i minsta laget.
      Men jag gick upp till det dubbla nästan, och kastar med 18 fot i diameter, då börjar det hända grejer
      De flesta i svenska butiker verkar vara 1.4-1.5 o detta ska vara 1.8. Det ska nog bli lagom i ån, ett nät stort som ditt hade täckt vasskant till vasskant

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg

        De flesta i svenska butiker verkar vara 1.4-1.5 o detta ska vara 1.8. Det ska nog bli lagom i ån, ett nät stort som ditt hade täckt vasskant till vasskant
        ja ok, ja men det blir säkert bra!



        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg

          Kan bara hålla med, bor 6km från en närliggande men mindre Å och min upplevelse är densamma. Jag spinnfiskade som en galning som liten, tog ett par mindre gäddor. Började meta, tog nytt PB direkt på en plats jag aldrig någonsin fått en gädda på.

          Har lagt ut en mjärde med mäsk i så får vi se resultatet i eftermiddag Är där fisk så blir det ett gött gäddpass. Annars får jag dra fram metspöt igen.

          Förvisso är mitt PB en ”Löddesugga” som blev förförd och gapade över en Westins jätte. Men det hjälper inte, mete trivs jag bättre med och är enligt min mening ett mer rogivande fiske. Dock inte utan rejäla adrenalinpåslag.

          Växte upp vid Saxån, i en by knappt två mil från åns utlopp i Öresund. Där är Saxån rätt smal, och på ett antal ställen står man hyfsat högt upp i förhållande till ån, innebärande att man ofta kan se ända ner till botten. Återvänder dit varje år, anledningen är enkel, gäddmete med mört!

          Det coola är att man ofta kan se hela huggförloppet, oftast ser man gäddan redan när den är 3-4 meter från mörten, spänningen stiger.... Den kommer närmare och närmare mörten, pulshöjning..... Gäddan är nu närma mörten och kröker oftast kroppen i den klassiska ”s formationen”, situationen är nu närmast hypnotisk... Och så, pang på rödbetan! Instinktivt vill man direkt göra mothugg, stopp för fan vrålar som tur är en klok inre röst, den måste vända mörten rätt först och få in den en bit i käften! Hypnosen släpper på bråkdelar av en sekund och rutin och sunt förnuft tar över...

          Oftast är gäddorna inte mkt att skryta om ang storlek och vikt, 2-5kg är mest förekommande. Men med klen utrustning har man ändå hur kul som helst. Den största på 8,6kg tog jag som tolvåring på utrustning som man idag skulle skämmas över, men upp kom hon trots att skitspöet knäcktes. Fascinationen och adrenalinpåslaget när man som grabb såg hela förloppet var nåt i hästväg! Tror det var då som ”giftet” på allvar spred sig i ådrorna, och det är kvar mer än 40 år senare....

          Har genom åren upplevt betydligt mer krävande och exotiskt fiske än vid lilla Saxån.
          Men faktum är att jag fortfarande blir lika löjligt begeistrad när man åter anlänt och ser att vattnet är klart och botten är synlig. Har tappat räkningen på hur många dylika förlopp jag upplevt genom åren, och ändå kan jag inte låta bli att fortsätta åka dit. Vanebildande är ordet.

          Hur gick ditt gäddpass?

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg


            Förvisso är mitt PB en ”Löddesugga” som blev förförd och gapade över en Westins jätte. Men det hjälper inte, mete trivs jag bättre med och är enligt min mening ett mer rogivande fiske. Dock inte utan rejäla adrenalinpåslag.

            Växte upp vid Saxån, i en by knappt två mil från åns utlopp i Öresund. Där är Saxån rätt smal, och på ett antal ställen står man hyfsat högt upp i förhållande till ån, innebärande att man ofta kan se ända ner till botten. Återvänder dit varje år, anledningen är enkel, gäddmete med mört!

            Det coola är att man ofta kan se hela huggförloppet, oftast ser man gäddan redan när den är 3-4 meter från mörten, spänningen stiger.... Den kommer närmare och närmare mörten, pulshöjning..... Gäddan är nu närma mörten och kröker oftast kroppen i den klassiska ”s formationen”, situationen är nu närmast hypnotisk... Och så, pang på rödbetan! Instinktivt vill man direkt göra mothugg, stopp för fan vrålar som tur är en klok inre röst, den måste vända mörten rätt först och få in den en bit i käften! Hypnosen släpper på bråkdelar av en sekund och rutin och sunt förnuft tar över...

            Oftast är gäddorna inte mkt att skryta om ang storlek och vikt, 2-5kg är mest förekommande. Men med klen utrustning har man ändå hur kul som helst. Den största på 8,6kg tog jag som tolvåring på utrustning som man idag skulle skämmas över, men upp kom hon trots att skitspöet knäcktes. Fascinationen och adrenalinpåslaget när man som grabb såg hela förloppet var nåt i hästväg! Tror det var då som ”giftet” på allvar spred sig i ådrorna, och det är kvar mer än 40 år senare....

            Har genom åren upplevt betydligt mer krävande och exotiskt fiske än vid lilla Saxån.
            Men faktum är att jag fortfarande blir lika löjligt begeistrad när man åter anlänt och ser att vattnet är klart och botten är synlig. Har tappat räkningen på hur många dylika förlopp jag upplevt genom åren, och ändå kan jag inte låta bli att fortsätta åka dit. Vanebildande är ordet.

            Hur gick ditt gäddpass?

            Det låter riktigt kul!

            Mörten har nu kommit igång o börjat leka o hoppa som galningar, detta verkar ha gjort att de nappar nu igen och jag tog två snabba igår på deg o sen ut med båten.

            Min framgång kring gäddan har dock stagnerat, misstänker att det har varit pga värmen och vattnet har stått relativt stilla de senaste turerna.
            Har provat ett par olika ställen även ett par kortare pass på en djuphåla men inget verkar huggvilligt (från ca 18-22.30) Antagligen står dem o sover bara.

            Frågan är bara var man ska lägga tiden ikväll, djupt i hopp om att de står i kallare vatten eller där man plockat fisk tidigare och lite bättre flöde?

            Ska försöka dra upp ett tio tal mörtar idag och sedan mäska lite med ett par fiskbitar o se om det hjälper kanske.

            Kommentera


            • #26
              Det blev ett kortare pass, monterade ett lod jag köpt begagnat här på FS, under minnkota motorn så jag körde runt o tittade en hel del, där är en av få djuphålor i bild. Aldrig haft ett lod förr så man har ju en hel del att lära..

              Jag drog upp ett par snabba betesfiskar men hade ingen lycka, tänker ställa in siktet på ett kvällspass nästa vecka om vädret blir lite kallare, just nu har det varit så jäkla dött, inte ens några gäddor som plockar i ytan vilket är vanligt annars..
              Click image for larger version

Name:	IMG_0677.md.png
Views:	85
Size:	600,6 KB
ID:	2552818


              Click image for larger version

Name:	IMG_0664.jpg
Views:	73
Size:	2,03 MB
ID:	2552819

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 563 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 327 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 454 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 317 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 557 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X