Varför är flugfiskare så bortskämda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är flugfiskare så bortskämda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varför är flugfiskare så bortskämda?

    Jag tänker då på att dom i regel har mer genomtänkt utrustning att köpa.
    Visst deras fina och genomtänkta väskor kan jag köpa och utformningen utav dessa passar mig rätt bra också.

    Men framför allt när det gäller spön. Deras spön är ju i regel flerdelade och smidiga att transportera. Vill jag ha ett flerdelat haspel/spinnspö så finns det inte så mycket att välja på tillgängligt i Sverige. Om jag importerar ifrån Japan så finns det ju ett mer vettigt utbud av bra spön i fler delar.
    Varför ska det vara så? Det är ju knappast så att trenden med odelade abborrspön är speciellt vettig.

    Kanske att spöt skulle kunna transportera vibrationer lite bättre ner till handen. Men dom flesta är väl överens om att när man känner något så har abborren för det mesta redan spottat?
    Jag har ett lite grövre flerdelat spö som läpar sig för bra mycket större fiskar än abborre. Där känner jag ner i handtaget vad som händer med betet i vattnet.

    En odelad klinga blir ju starkare. Men inte heller det borde vara något problem. Kan man göra flerdelade spön för GT så borde det funka för det mesta att ha delningar.

    Visst ska spöt bara leva livet i en båt så funkar det ju fint med odelat.
    Ett flerdelat tar lite längre tid att sätta ihop. Men det vägs ju upp av hur smidigt det är att transportera, mindre risk att hamna i kläm i någon dörr, att kunna ha med sitt riktiga spö på resan.

  • #2
    Förstår inte riktigt frågeställningen. Undrar du varför det finns fler flerdelade flugspön än spinn/haspelspön i svenska butiker?

    Kommentera


    • #3
      Efterfrågan på spön i många delar är nog rätt låg. Ett odelat abborrspö på 6-7 fot går in i vilken bil som helst och åker man kollektivt är det ju inget problem med tvådelat. Nackdelarna med många delar är uppenbara, delar som vrider sig eller lossnar under belastning och fler skarvar som kan gå sönder eller slitas ut. Den berömda känslan i spöt vinner inte heller på så många skarvningar, tvådelat funkar men odelat ger mest känsla i kast och drill av fisk.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
        Förstår inte riktigt frågeställningen. Undrar du varför det finns fler flerdelade flugspön än spinn/haspelspön i svenska butiker?
        Ja, det är mest det jag undrar.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Efterfrågan på spön i många delar är nog rätt låg. Ett odelat abborrspö på 6-7 fot går in i vilken bil som helst och åker man kollektivt är det ju inget problem med tvådelat. Nackdelarna med många delar är uppenbara, delar som vrider sig eller lossnar under belastning och fler skarvar som kan gå sönder eller slitas ut. Den berömda känslan i spöt vinner inte heller på så många skarvningar, tvådelat funkar men odelat ger mest känsla i kast och drill av fisk.
          Jag har provat odelat (delning 1+1 så kanske inte räknas), tvådelat och fyrdelat. Och kan inte påstå att jag upplevt någon direkt skillnad i den subjektiva känslan.
          Men jag har ju heller inte haft två helt lika spön med olika mängd delningar. Det närmaste jag har kommit är att jämföra Fladen Warbird 4-delad 2-12 gram 7 fot och Westin W6 Streetstick 2-10 gram 7 fot. Visst Westin-spöet är ju ett trevligare spö. Men det kostar 5 gånger mer och är ju lite annorlunda och tillsammans med sämre komponenter så kan jag märka viss skillnad i kastlängd med samma bete. Men det går ju fortfarande att känna bra vad som händer under ytan osv.

          Men problemen du nämner, dom verkar ju inte riktigt gälla på flugspön? Eller är det andra regler där?
          Och om skarvarna vore ett så stort problem så vore det ju en rätt dålig idé att bygga ett tungt popperspö som är delat?

          Kommentera


          • #6
            Det är jobbigare med odelade/tvådelade spön om man vandrar i fjällen, därav är flugspön i många delar vanligare än spinnspön i många delar. Det är min teori i vart fall. Vad gäller tunga popperspön är det väl oftast influgna fiskare som använder dessa i tropiska vatten, därav behovet att kunna dela spöt under flygresan. Att dela ett spö som ska ta tung belastning i fyra delar känns inte optimalt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Det är jobbigare med odelade/tvådelade spön om man vandrar i fjällen, därav är flugspön i många delar vanligare än spinnspön i många delar. Det är min teori i vart fall.
              Det är en helt klart rimlig teori.
              Synd att det inte verkar finnas efter frågan för finare spinnspön för detta fisket.

              Kommentera


              • #8
                Lite off topic, men vad gör det när forumet är halvdött..

                "Men dom flesta är väl överens om att när man känner något så har abborren för det mesta redan spottat?"

                Nej, när man känner "något" så gör man ju mothugg. Ju mer man känner desto större chans att kroka och där kommer ju spöets känslighet in (jag håller långfingret på klingan vid abborrfiske med haspelrulle så jag känner napp). Men det finns de som hellre tittar på toppen för nappindikation.

                Som en av pillemetarna på en av turbåtarna i Öresund sa:
                "Om jag tittar på toppen för nappindikation så tar det tid från att ögat registerar nappet tills hjärnan säger till handen att reagera. Känner jag nappet direkt i handen så reagerar jag ju mycket snabbare".
                Ligger ju något i det vid spinnfiske, tycker jag. Det är ju därför som vissa predikar multirullens förträfflighet för direktkontakt med bete och fisk.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-06-24, 14:43.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Lite off topic, men vad gör det när forumet är halvdött..

                  "Men dom flesta är väl överens om att när man känner något så har abborren för det mesta redan spottat?"

                  Nej, när man känner "något" så gör man ju mothugg. Ju mer man känner desto större chans att kroka och där kommer ju spöets känslighet in (jag håller långfingret på klingan vid abborrfiske med haspelrulle så jag känner napp). Men det finns de som hellre tittar på toppen för nappindikation.

                  Som en av pillemetarna på en av turbåtarna i Öresund sa:
                  "Om jag tittar på toppen för nappindikation så tar det tid från att ögat registerar nappet tills hjärnan säger till handen att reagera. Känner jag nappet direkt i handen så reagerar jag ju mycket snabbare".
                  Ligger ju något i det vid spinnfiske, tycker jag. Det är ju därför som vissa predikar multirullens förträfflighet för direktkontakt med bete och fisk.
                  Jo det var ju inte hela sanningen.
                  Man hinner både känna och kroka abborren dom flesta dagar. Men vissa dagar så är det ju bara att linan beter sig lite konstigt eller en darrning i toppen. Sätter man inget mothugg då så blir det ingen fisk. Och det har jag upplevt på ett lite dyrare "odelat" spö.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tittar enbart på linan när jag jiggar, med linan så spänd i droppet att du känner hugget hämmas gången på betet. Fiskar jag t.ex cranks vill jag däremot känna minsta pill.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X