Fiske i växtlös och stenig sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i växtlös och stenig sjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i växtlös och stenig sjö

    Jag kommer nu under sommaren fiska i en sjö i Småland som vad jag antar är väldigt näringsfattig. Förra sommaren fiskade jag denna sjö en vecka i ett streck utan att få någonting. Då var jag förvisso komplett nybörjare. Jag tänkte att jag i år skulle besitta lite mer kunskap och därmed öka antal hugg en aning. Dock har fallet inte riktigt blivit så Spenderade 5 dagar kring midsommar vid denna sjö, med endast en fångad abborre som resultat. På popper en sen kväll. Därefter drog vi vidare och jag har nu varit ett par dagar vid en annan sjö med en helt annan karaktär, mer växtlighet osv, och har upplevt ett riktigt kul och bra abborrfiske. Hittade ett grundflak med en del växter och där är det i princip bara att kasta i och håva upp abborrar. Idag hade jag 5 st som hängde efter min wobbler samtidigt, som exempel. I denna sjö är det livat överallt just nu känns det som, iaf ur abborrsynvinkel.

    Om några dagar är jag tyvärr ”tvungen” att åka tillbaka till den förstnämnda, svårfiskade sjön. Min fråga är då hur fan jag skall gå tillväga för att öka antalet hugg. Sjön är inte jättestor, ytan enligt Wikipedia 0,7 kvadratkilometer. Den är rätt varierad i djup, det finns en djupfåra med maxdjup 25 meter, det finns ett par öar och några grynnor. Botten är väldigt stenig, och i princip ingen växtlighet alls för borrar/gäddor att gömma sig i. Att jigga på botten går inte, har tappat rätt många redan. Kräftor finns i sjön, men pga stenigheten går det helt enkelt inte att jigga med kräftjiggar. Till och med en spinnerbait har jag tappat då den kilade fast sig mellan stenar. Att kasta spinnare över grundområdena är riskabelt, blivit av med några sådana också. Popper har jag kört med en del men som sagt bara resulterat i en fisk, vid en grynna. Jag har åkt runt och kollat på ekolodet och ser fisk lite överallt, så det finns, men ingen vill nappa. Störst betesstim driver runt vid den djupaste delen av sjön. Har såklart prövat fiska där men vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga när man fiskar på djupt vatten.

    Har ni några tips som kan göra mina dagar vid denna sjö lite roligare?

  • #2
    Min första tanke är att gå upp i betesstorlek. Låter som en grov abborrsjö för mig.

    Hur misstänker du den är näringsfattig?

    Angående jigg så finns det ett avlångt sänke med plast som är mer gjort för strömmande vatten fiske. Den kan dock funka där så sätter du jiggen ovanför istället för vid botten.

    Mask och flöte är annars skoj

    Kommentera


    • #3
      Har du testat dropshot-fiske? Det kan resultera i fina abborrar:
      https://www.youtube.com/watch?v=NzLPBfVUGJI

      Annars kan du ju testa med offset-krokar. Antingen utan vikter eller med lägre vikt än vad du kanske brukar använda. Jag brukar gå ned några gram på jiggskallen när jag fiskar på steniga områden och försöka hålla jiggen lite ovanför botten.
      https://www.youtube.com/watch?v=HmFEkdYFRyI

      Vertikalfiske efter gädda kan vara otroligt givande också. Här har du ett klipp med lite tips:
      https://www.youtube.com/watch?v=8korwmPv9ms

      Kommentera


      • #4
        Kan också vara värt att prova att fiska i mellanvattnet över eller i närheten av djuphålorna, djupgående cranks eller vibrationsbeten om det är borre du söker. Kvällstid så här års kan du fiska grunt även över djupen.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
          Min första tanke är att gå upp i betesstorlek. Låter som en grov abborrsjö för mig.

          Hur misstänker du den är näringsfattig?

          Angående jigg så finns det ett avlångt sänke med plast som är mer gjort för strömmande vatten fiske. Den kan dock funka där så sätter du jiggen ovanför istället för vid botten.

          Mask och flöte är annars skoj
          Jag antar att den är näringsfattig iom att det inte finns någon växtlighet. Det finns, men väldigt väldigt lite jämfört med många andra sjöar. Jag tror det kan vara en storabborre-sjö, då jag hört äldre lokala förmågor prata om det. Innebär det möjligen att det finns mindre antal, men större borrar kanske? Det pratas om stora gäddor också, förvisso förr i tiden. Kan du specificera att gå upp i betesstorlek? T.ex så kör jag inte mycket wobblers då jag sällan lyckas få borrar på dem. Däremot kanske testa lite större spinnare? I den andra sjön jag är i nu har reflex spinnaren 18g orsakat ramaskri bland borrarna, har aldrig fått så mycket borrar som på denna. Så kanske Mörrum 28g skulle funka?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
            Har du testat dropshot-fiske? Det kan resultera i fina abborrar:
            https://www.youtube.com/watch?v=NzLPBfVUGJI

            Annars kan du ju testa med offset-krokar. Antingen utan vikter eller med lägre vikt än vad du kanske brukar använda. Jag brukar gå ned några gram på jiggskallen när jag fiskar på steniga områden och försöka hålla jiggen lite ovanför botten.
            https://www.youtube.com/watch?v=HmFEkdYFRyI

            Vertikalfiske efter gädda kan vara otroligt givande också. Här har du ett klipp med lite tips:
            https://www.youtube.com/watch?v=8korwmPv9ms
            Dropshot vågar jag inte testa, sänket kommer garanterat kila fast sig mellan stenar. Annars har jag testat dropshot på andra ställen, inte riktigt min melodi då det känns lite som att meta = för långsamt och för tråkigt Jag pallar några kast, sen blir det frustrerande

            Vertikala efter gädda låter ju intressant, men nu när det har varit så varmt, är gäddorna på hugget? Jag har ett enkelt ekolod, en deeper chirp, så inga avancerade grejer men kanske funkar med det också?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

              Jag antar att den är näringsfattig iom att det inte finns någon växtlighet. Det finns, men väldigt väldigt lite jämfört med många andra sjöar. Jag tror det kan vara en storabborre-sjö, då jag hört äldre lokala förmågor prata om det. Innebär det möjligen att det finns mindre antal, men större borrar kanske? Det pratas om stora gäddor också, förvisso förr i tiden. Kan du specificera att gå upp i betesstorlek? T.ex så kör jag inte mycket wobblers då jag sällan lyckas få borrar på dem. Däremot kanske testa lite större spinnare? I den andra sjön jag är i nu har reflex spinnaren 18g orsakat ramaskri bland borrarna, har aldrig fått så mycket borrar som på denna. Så kanske Mörrum 28g skulle funka?
              Näringshalten bedömer du med hjälp av sikt djupet enklast.

              För abborren spelar det lilla roll. Kör du med en storlek 2 spinnare så testa en 3 t.ex Kan vara tvärtom också. Fisk finns det ju där.
              Jag inbillar mig ofta att man fiskar för snabbt för abborren. När den inte jagar är det en slö och långsam stofil.

              Kommentera


              • #8
                Håller med de tidigare inläggen om att prova att gå upp i storlek på betena. Är det en kräftsjö som du skriver så skulle jag satsat på djupgående crankbaits i kräftfärger och fått dem dyka ner i bottnen och studsa mot stenarna. Annars är ju kräftjiggar det jag främst hade satsat på. Testat jigg med sk fotballhuvud? Bukar fungera riktigt bra på steniga bottnar och har en mindre tendens att kila fast sig.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 563 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 331 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 454 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 318 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 557 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X