Hur många (olika) drag behöver man? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många (olika) drag behöver man?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag tror jag gillar det här forumet. Stort tack allesamman! Har mycket att fundera kring och inte minst prova, det här ska bli riktigt kul.

    Kommentera


    • #12
      Såg på Fejan ( Svenska Gäddfiskare) att man bara behöver en jiggskalle och en plastpåse!
      Non é pericoloso sporgersi

      Kommentera


      • #13
        Man "behöver" inte så många drag egentligen. När jag fiskar regnbåge så brukar jag väl oftast hålla mig till 4-5 olika modeller och sedan några olika färger. Jag har inget större behov av mina 100+ andra skeddrag för det fisket, men det är ju en materialsport så det kan vara kul att testa runt lite. Det brukar dock nästan alltid sluta med att jag går tillbaka till mina säkra kort.

        Några av dragen som jag använder till regnbåge är Toby (10-20 gram), Kuusamo Räsänen (11 gram), Stor-Zigge (18 gram), Gomoku Spoon Jig Slim (18 - 25 gram). Jag har väldigt dålig koll på havsöringsfisket, men efter en snabb googling så verkar många av dessa drag fungera fint även till havsöringen. Spinnare som Vibrax, Reflex, Mepps och Myran funkar även utmärkt till både abborre och regnbåge.

        Så hur många drag behöver man för att komma igång? Det är en smaksak helt enkelt. Håll det enkelt i början. Holden kom med ett bra råd om att lära sig att fiska ordentligt med några enstaka drag först. Om du köper något "populärt" drag så hittar du ofta massa klipp på youtube där du kan se hur draget rör sig, hur man kan fiska draget osv. Sedan är det bara att testa ute vid vattnet för att hitta en metod som passar dig och ger fisk, till exempel hur snabbt du ska veva in draget, om spinnstopp är effektivt osv.

        Kommentera


        • #14
          Jag har sisådär 15 drag jag använder till allt. Mycket funkar på flera saker.

          Spinnare:
          Reflex
          vibrax

          Skedar
          Toby
          Herring
          Lillöringen
          Atom
          Utö

          Wobler
          Hi-lo
          Tormentor
          Vicke

          Jiggar
          Curly tail/twin tail
          Berkley Pulse shad
          Lunker city dropshotjigg.

          Och så någon torskblänk man köper i järnaffären och byter krok på.

          Har massa annat krafs också men detta är vad som faktiskt används. Olika storlekar och färger.

          Det händer givetvis att andra grejer letar sig in i väskan, men detta är vad som används återkommande. Om man bortser från mete och vift-viftfiske (senaste flugan här hemma) så täcker det allt mitt fiske, både i sött och salt vatten. Och man lär sig dragen perfekt
          Senast ändrad av buffertmannen; 2020-07-15, 17:36.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 563 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 327 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 454 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 317 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 557 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X