Hur många (olika) drag behöver man? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många (olika) drag behöver man?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur många (olika) drag behöver man?

    Möjligen avslöjar jag mig redan i rubriken, men om så inte är fallet så kan jag understryka hur pass mossig jag är som fiskare: Senast det begav sig så fanns det (i mitt medvetande åtminstone) två sorters spön, metspön och kastspön. De senare fiskade man med just drag. Antingen spinner eller sked. Wobbler hade jag hört talas om användes till gädda, men aldrig sett i bruk.

    Både världen och jag själv har förändrats mycket sedan dess, men till min stora glädje har jag upptäckt att det är precis lika kul att fiska nu som förr. Även om jag nu får ännu mindre fisk, dvs ingen alls.

    Jag har också konstaterat att fiske är en utrustningssport. Vilket är ok, jag gillar utrustningssporter och jag överlever dem oftast utan att drunkna i berg av prylar. Oftast.Så jag har nu ett spö (Berkley Ripple exd, 13-33g medium) och en rulle på väg (Abu Garcia Revo EXD) som jag inser betyder att det är fiskaren som är svaga länken i mitt fall. Lina tror jag löser sig, moderna linor verkar väldigt bra faktiskt.

    Hursomhelst. Det hade varit trevligt att fånga en fisk då och då, vilket jag idag inte gör. Dels tror jag för att det varit för varma fina dagar vi fiskat, dels för att jag är tidigt i inlärningskurvan. Men också kanske för att jag ännu bara kastat Toby och ett par skeddrag, alla i spannet 10-20 g. Samt bara fiskat efter regnbåge.

    Jag vill fiska just regnbåge, men också aborre och ibland havsöring. Oftast kommer vi garanterat att fiska i sjöar eller (mindre ofta) på blekingekusten. Eventuellt också i öresund. Ingen båt, bara från land.

    Hur ska man tänka runt det där med bete/drag? Jag vill bara spinnfiska och som sagt från land, så inget metande är tack och lov med och komplicerar, men det verkar ändå komplicerat. Hur tänker ni andra?

  • #2
    Köp flera exemplar av några enstaka drag du tror på och lär dig fiska ordentligt med dessa, det ger bättre resultat än att ha 100 olika och fiska på chans.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Köp flera exemplar av några enstaka drag du tror på och lär dig fiska ordentligt med dessa, det ger bättre resultat än att ha 100 olika och fiska på chans.
      Tack! Ja, det låter vettigt i mina öron -- jag börjar få ordning på kasten, men det är mycket övning kvar innan jag har koll på vad dragen gör under vattnet på väg tillbaka. Det är också mycket kvar att lära om fiskars beteenden och dåligt med böcker. Jag jobbar vidare med mina skedar och tar det en dag i sänder.

      Kommentera


      • #4
        Är ingen regnbågsfiskare av rang men varken den eller H-öring är ngt jag skulle lägga tid på under sommaren, i så fall morgon/kväll.
        Satsa på abborre, gädda och sök lite djup i anslutning till fiskeplatsen, en långrund vik är sällan bra på dagen, kan funka på andra tider.

        Fiske gärna i lovart och i nära anslutning till vegetation ovan/under vatten eller andra strukturer i vattnet. Skeddragen bör kompletteras med några wobblers, spinnare och jiggar anpassade till spöt för fiske på olika djup.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Är ingen regnbågsfiskare av rang men varken den eller H-öring är ngt jag skulle lägga tid på under sommaren, i så fall morgon/kväll.
          Jag har börjat inse det. Om man ser det från den ljusa sidan så får man åtminstone öva på sina kast utan distraktion från en massa fisk, regnbågarna verkar sova på dagen och kalasa på insekter i gryning och skymning. Åtminstone där vi har varit.

          Satsa på abborre, gädda och sök lite djup i anslutning till fiskeplatsen, en långrund vik är sällan bra på dagen, kan funka på andra tider. Fiske gärna i lovart och i nära anslutning till vegetation ovan/under vatten eller andra strukturer i vattnet. Skeddragen bör kompletteras med några wobblers, spinnare och jiggar anpassade till spöt för fiske på olika djup.
          Tack! Flera bra tips där att ta till sig. Ska kolla upp hur man fiskar respektive kategori drag, och öva med ett eller ett par drag i sänder. Det är kanske inte raketvetenskap att veva hem ett drag, men det är helt klart inte så enkelt att få rätt på som man tror.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Frågvis Visa inlägg
            Möjligen avslöjar jag mig redan i rubriken, men om så inte är fallet så kan jag understryka hur pass mossig jag är som fiskare: Senast det begav sig så fanns det (i mitt medvetande åtminstone) två sorters spön, metspön och kastspön. De senare fiskade man med just drag. Antingen spinner eller sked. Wobbler hade jag hört talas om användes till gädda, men aldrig sett i bruk.

            Både världen och jag själv har förändrats mycket sedan dess, men till min stora glädje har jag upptäckt att det är precis lika kul att fiska nu som förr. Även om jag nu får ännu mindre fisk, dvs ingen alls.

            Jag har också konstaterat att fiske är en utrustningssport. Vilket är ok, jag gillar utrustningssporter och jag överlever dem oftast utan att drunkna i berg av prylar. Oftast.Så jag har nu ett spö (Berkley Ripple exd, 13-33g medium) och en rulle på väg (Abu Garcia Revo EXD) som jag inser betyder att det är fiskaren som är svaga länken i mitt fall. Lina tror jag löser sig, moderna linor verkar väldigt bra faktiskt.

            Hursomhelst. Det hade varit trevligt att fånga en fisk då och då, vilket jag idag inte gör. Dels tror jag för att det varit för varma fina dagar vi fiskat, dels för att jag är tidigt i inlärningskurvan. Men också kanske för att jag ännu bara kastat Toby och ett par skeddrag, alla i spannet 10-20 g. Samt bara fiskat efter regnbåge.

            Jag vill fiska just regnbåge, men också aborre och ibland havsöring. Oftast kommer vi garanterat att fiska i sjöar eller (mindre ofta) på blekingekusten. Eventuellt också i öresund. Ingen båt, bara från land.

            Hur ska man tänka runt det där med bete/drag? Jag vill bara spinnfiska och som sagt från land, så inget metande är tack och lov med och komplicerar, men det verkar ändå komplicerat. Hur tänker ni andra?
            --------------------------------------------------------------------------

            Hej Frågvis;

            I Blekinge har jag fiskat efter Abborre och Gädda i sjön Halen nära Olofström där min älskade hustru Ulla-Britt (in memoriam) växte upp på 1940-talet...
            Utanför Karlshamn har jag också fiskat Lax och Havsöring och deltagit i trollingtävlingar med blandade resultat...

            Det kommer ju nya beten hela tiden och man får svårt att hänga med på vilka beten som fångar bäst idag...
            Själv har jag lyckats bäst med små maraboujiggar och spinnare vid fiske efter Regnbåge...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Ps. Eftersom du ska fiska utefter Blekingekusten rekommenderar jag dig att läsa artikeln här ...http://www.sportfiskarnakarlskrona.se/empty_50.html .. Dsl
            Senast ändrad av Old Firehand; 2020-07-14, 16:16.

            Kommentera


            • #7
              Jag har en ask som jag skulle kunna kalla mitt första förband. De är betena i den asken som först kommer ut i vattnet när det gäller spinnfiske efter gädda eller abborre i okända vatten.
              För gädda innebär det Utödraget, Atomdraget och Mörrumspinnare samt en HI-LO wobbler och något av skeddragen bör ha en vasskyddad krokuppsättning.
              För abborre och regnbåge har jag gärna en spinnare där fästöglan sitter ovanpå kroppen. Detta innebär att spinnaren inte tvinnar linan och det är en stor fördel! Någon liten wobbler eller ett litet skeddrag finns ibland med som reserv för reserverna i kalle-bakom-kedjan. Beträffande vikt brukar abborre spinnarna vara ca 12g.
              Skeddragen till gädda är de så tunga som spöet orkar med att hiva ut, så i ditt fall skulle väl max vikt hamna vid ca 35g.
              Jag är av den åsikten att betena ska göra reklam för sig. Följaktligen förser jag några med spectratejp i glittriga kulörer. Det funkar bra i humusfärgat vatten men kan bli väl mycket för fiskarna i kristallklart vatten. Om mina döttrar får något överblivet nagellack i någon spektakulär kulör så är risken stor att de sista dropparna i flaskan hamnar på något av mina beten.
              Så summan av kardemumman blir: Ha gärna med något vassdrag och ett par vanliga blanka skeddrag och spinnare och eventuellt några modifierade efter tycke och smak. Sen har fisken allt att frukta!
              Senast ändrad av BeBest; 2020-07-14, 20:27.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #8
                Kan inte säga nåt om havsöring. Lite för långt att åka för mig till kusten (kostar för mycket bensinpengar). Ett fiske jag kommer uppta när jag kör runt i en hög fyrhjulsdriven elbil.

                För regnbågen säger jag knosas dynamit alla dagar i veckan. Funkar säkert på havsöring också. Men vi har en mästerfiskare på forumet av den arten. Och då är det bombarda och flugor som gäller.

                Beten till abborre beror ju mer på sjö vill jag säga. Grunda skogssjöar duger en mepps och en vibrax spinnare långt. Mepps fiskar grunt och vibrax lite djupare. Dessa 2 är mina nr 1 för abborre.
                Är sjön djupare så blir det ju enklare att komma ner till dom med jiggar som nämnts.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                  Kan inte säga nåt om havsöring. Lite för långt att åka för mig till kusten (kostar för mycket bensinpengar). Ett fiske jag kommer uppta när jag kör runt i en hög fyrhjulsdriven elbil.

                  För regnbågen säger jag knosas dynamit alla dagar i veckan. Funkar säkert på havsöring också. Men vi har en mästerfiskare på forumet av den arten. Och då är det bombarda och flugor som gäller.

                  Beten till abborre beror ju mer på sjö vill jag säga. Grunda skogssjöar duger en mepps och en vibrax spinnare långt. Mepps fiskar grunt och vibrax lite djupare. Dessa 2 är mina nr 1 för abborre.
                  Är sjön djupare så blir det ju enklare att komma ner till dom med jiggar som nämnts.
                  Knosas dynamiten och samma drag med annat namn funkar väldigt fint på regnbåge, har fått havsöring på den också, samt abborre.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Frågvis Visa inlägg

                    Jag vill fiska just regnbåge, men också aborre och ibland havsöring. Oftast kommer vi garanterat att fiska i sjöar eller (mindre ofta) på blekingekusten. Eventuellt också i öresund. Ingen båt, bara från land.

                    Hur ska man tänka runt det där med bete/drag? Jag vill bara spinnfiska och som sagt från land, så inget metande är tack och lov med och komplicerar, men det verkar ändå komplicerat. Hur tänker ni andra?
                    --------------------------------------------------------------------------------------
                    Havsöring är en av mina favoritfiskar att fånga...
                    Fiskeguiden Johan Abelsson... https://www.abelfishing.com/ ... var min läromästare vid Havsöringsfiske och han hjälpte mig att introducera mitt eget Havsöringsbete LEF Candy en gång i tiden...http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X