Casting - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Casting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Casting

    Är det normalt att det spottar vatten ifrån rullen på ett baitcasting spö? Det är första gången jag använder mig utav ett och tyckte det var lite halvt märkligt att man bli så pass blöt på den hand man har över rullen..

  • #2
    Helt normalt, en blöt dvs fiskad lina tar med sig vatten vars överskott lämnas vid rullen och vid kast, ffa om det är en flätlina, fast "blöt" så det stör så här års vete tusan...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Wictorm Visa inlägg
      Är det normalt att det spottar vatten ifrån rullen på ett baitcasting spö? Det är första gången jag använder mig utav ett och tyckte det var lite halvt märkligt att man bli så pass blöt på den hand man har över rullen..
      Beroende på lite olika fabrikat suger linan olika mängd vatten som sedan stänker av när den lindas på spolen.
      Brukar inte vara några bekymmer när det är varmt, men kan vara ett helsike när temperaturen närmar sig nollan.

      Men olika linor suger olika så bara att testa eller fråga sig fram vilken som funkar bättre.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Helt normalt, en blöt dvs fiskad lina tar med sig vatten vars överskott lämnas vid rullen och vid kast, ffa om det är en flätlina, fast "blöt" så det stör så här års vete tusan...
        Okej, då får man vänja sig med att bli lite blöt

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

          Beroende på lite olika fabrikat suger linan olika mängd vatten som sedan stänker av när den lindas på spolen.
          Brukar inte vara några bekymmer när det är varmt, men kan vara ett helsike när temperaturen närmar sig nollan.

          Men olika linor suger olika så bara att testa eller fråga sig fram vilken som funkar bättre.
          Alright,

          är inte att det är besvärligt egentligen, mer en fråga om detta var normalt bara. Kan dock tänka mig att det blir förjävligt då det är lite kallare som du skriver..

          har du något tips på en bra flät lina som inte suger åt sig super mycket?

          Kommentera


          • #6
            I första hand lina ( rekommenderar Berkley Tracer Braid) sen kan en rund rulle bidra till detta,lågprofilare klarar sig betydlig bättre än ambissar etc.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
              I första hand lina ( rekommenderar Berkley Tracer Braid) sen kan en rund rulle bidra till detta,lågprofilare klarar sig betydlig bättre än ambissar etc.
              Får kika på det! Är en lågprofilare ifrån Favorite USA jag har. Välkänt märke i USA men icke existerande på den svenska marknaden

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 563 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 327 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 454 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 317 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 557 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X