Facit på hur man fångar en stor fisk ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Facit på hur man fångar en stor fisk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Facit på hur man fångar en stor fisk ?

    Eftersom jag jobbat på högsta nivå inom idrotten ( gymnastik)
    så brukar jag svara med " världsmästareformeln" , kan till viss del appliceras på fiske. Då måste du göra följande :
    2x6x48x10 då finns chansen , om du har de rätta skillsen , att bli OS/Weltmeister.
    Älskar de tillfällen då jag förklarade för mina elever/adepter :
    2 ggr dag , 6 dgr vecka , 48 v om året i 10 år - då skapar du en möjlighet.
    Eller så bara njuter du - ditt val.
    Peter b

  • #2
    Krok i vattnet är viktigaste faktorn alltså?
    Men liksom elitidrott så krävs något mer. Inom elitidrott krävs gener och fiske tur?

    Kommentera


    • #3
      Stort tålamod för det är inte varje gång man får fisk på kroken.
      Fångat gös på 11,26 kg. Tvåa i Sverige med den fisken under några år.
      Petad ner till 6 plats nu tror jag.
      Har ytterligare 16 gösar över 7 kg.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Något facit finns nog inte.

        Att endast förlita sig på turen blir som att vinna högsta vinst på en trisslott.

        I dagens stressade samhälle vill folk se resultat och framgång omedelbart. Visst kan man få en stor fisk helt utan rutin och djupare kunskaper i ämnet men det är nog enklare att köpa en lott.

        Att dom som får många och stora fiskar ägnar mer tid vid fiskevatten än vid datorn torde väl inte vara så förvånande för dom flesta. Jag killgissar lite nu och påstår att killar som Mikko Seppänen, Tobias Fränstam, Niklas Bauer eller Tero Paakki lägger ner lite mer tid vid vattnet än dom flesta av oss här... Dom grabbarna och några till samt ett gäng tjejer förtjänar dock helt klart att även ha lite tur med sig när dom fiskar. Sen finns det även ett stort mörkertal där väldigt många inte ens är intresserade av att visa andra att dom får stora fiskar.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Något facit finns nog inte.

          Att endast förlita sig på turen blir som att vinna högsta vinst på en trisslott.

          I dagens stressade samhälle vill folk se resultat och framgång omedelbart. Visst kan man få en stor fisk helt utan rutin och djupare kunskaper i ämnet men det är nog enklare att köpa en lott.

          Att dom som får många och stora fiskar ägnar mer tid vid fiskevatten än vid datorn torde väl inte vara så förvånande för dom flesta. Jag killgissar lite nu och påstår att killar som Mikko Seppänen, Tobias Fränstam, Niklas Bauer eller Tero Paakki lägger ner lite mer tid vid vattnet än dom flesta av oss här... Dom grabbarna och några till samt ett gäng tjejer förtjänar dock helt klart att även ha lite tur med sig när dom fiskar. Sen finns det även ett stort mörkertal där väldigt många inte ens är intresserade av att visa andra att dom får stora fiskar.
          Under min "storhetstid från -78-89" så hade ingen vanlig människa dator o internet. Då var det många tim ute på sjön/år både själv och med kompisar. Det var från isen gick upp tills sjön frös men det gjorde den inte varje vinter.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Facit på hur man fångar en stor fisk: Fiska på Rätt Plats med Rätt Bete med Rätt Metod och vid Rätt Tid ...
            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #7
              Att vara en duktig fiskare anser jag påverkar resultatet under "dåliga" dagar.
              Många storfångster tas ju dock under rena slumpen. Då betet eller teknik inte spelar nån roll.
              Minns en sjö i Jämtland. En familj var där med morfar. En lilltjej var där på runt 6 år. Hon var väl tjatig så morfadern skickade iväg henne till ett hål så det blev tyst. När hon ropade fisk så fick hon nonchalanta svar om att dra upp den. Hon la pimpelspöet på axeln och formligen bogserade upp en röding på 6 kg. För alla oss andra skulle linan gått av eller kroken blivit rak.
              Där tror jag att en högre makt gick in. För jag kan lova att lilltjejen var poppis på isen efter och ingen lyssnade nonchalant på henne.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Facit på hur man fångar en stor fisk: Fiska på Rätt Plats med Rätt Bete med Rätt Metod och vid Rätt Tid ...
                Old Firehand
                Leif Engström
                Bästa svaret hitintills!

                Jag vill lägga till ett "Stort tålamod" i ditt svar Leif!.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Sen kan man ju inte komma ifrån att ingen världsmästarformel i världen hjälper om man inte fiskar i rätt vatten. Finns det inga 8-kilos gösar eller 1,5-kilos aborrar i sjön du fiskar i så spelar inget annat någon roll.

                  "Fiskekändisarna" har väl en fördel där gissar jag - genom sitt stora nätverk av andra fiskare runt om i landet så kan de koncentrera sina ansträngningar till vatten som håller stor fisk.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                    Sen kan man ju inte komma ifrån att ingen världsmästarformel i världen hjälper om man inte fiskar i rätt vatten. Finns det inga 8-kilos gösar eller 1,5-kilos aborrar i sjön du fiskar i så spelar inget annat någon roll.

                    "Fiskekändisarna" har väl en fördel där gissar jag - genom sitt stora nätverk av andra fiskare runt om i landet så kan de koncentrera sina ansträngningar till vatten som håller stor fisk.
                    Det var väl mer av en tillfällighet att jag började fiska gös i Ralången -78. Tänkte mest för skojs skull prova någon ny sjö och första kvällen som jag var ute så fick jag en bra start med 2 gösar. Den ena vägde ca 4,2 resp. 6,1 kg tror jag det var och då var det på trolling. Då var det ingen som hade viskat i mina öron om att det fanns stor gös i Ralången. Dom 2 gösarna gav mersmak och ännu mer fiske i sjön och flera stora gösar. Vad den största väger vet du väl vid det här laget?
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X