Vet du av nåt fiskslakteri? HJÄLP! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vet du av nåt fiskslakteri? HJÄLP!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vet du av nåt fiskslakteri? HJÄLP!

    Min lokala källa hade fått mest hanar att slakta så ingen rom över för mig troligtvis.

    Söker förslag om andra fiskslakterier med regnbåge. Bör ju finnas fler!

    Är ute efter rom. 6-10 kg. Helst slaktdag så jag kan åka och hämta färsk, inom säg 4 timmar enkel från Hudiksvall/Ljusdal.

    Nödlösning är få ett fruset packet hemskickat.

  • #2
    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
    Min lokala källa hade fått mest hanar att slakta så ingen rom över för mig troligtvis.

    Söker förslag om andra fiskslakterier med regnbåge. Bör ju finnas fler!

    Är ute efter rom. 6-10 kg. Helst slaktdag så jag kan åka och hämta färsk, inom säg 4 timmar enkel från Hudiksvall/Ljusdal.

    Nödlösning är få ett fruset packet hemskickat.
    Hej Husbehovsfiskarn;
    Testa här...https://slakthuset.nu/ ...

    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      Hej Husbehovsfiskarn;
      Testa här...https://slakthuset.nu/ ...

      Old Firehand
      Leif Engström
      Dumheter bara

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

        Dumheter bara
        Hej Husbehovsfiskarn,,,

        Ursäkta att jag försökte hjälpa dig...
        Fungerade det inte där kan du söka söka vidare här..https://hushallningssallskapet.se/fo...och-styckning/ ...
        Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-09-27, 19:24.

        Kommentera


        • #5
          Leif första länken är till nåt skumt partyställe. Den andra till kurser. Ingen är dock till en fiskodling som kan leverera. Så dumheter.

          I 10 års tid har jag fixat betet för vintern till 3 pensionärer och mig själv. Men i år går jag bet. Därför frågar jag om hjälp. För min del är det saksamma. Jag kan hoppa över en vinter. Men dom har inte lika många vintrar kvar på isen.

          Kommentera


          • #6

            -----------------------------------------------
            Vet du av nåt fiskslakteri? HJÄLP!


            Hej Husbehovsfiskarn;

            Även om du vill ha det till att jag bara skriver en massa dumheter är min avsikt att försöka hjälpa dig hitta ett fiskslakteri där du kan lämna in dina fångster för att få dem både slaktade och sålda...
            Med vänlig fiskehälsning,
            Old Firehand
            Leif Engström

            Ps, Eftersom jag själv är sportfiskare och skrev om begreppet "Catch and Release" i svenska sportfisketidningar redan på 1960-talet har jag inte någon avsikt att varken slakta eller sälja fångade fiskar i mängder. Det får du ägna dig åt själv...Ds.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              -----------------------------------------------
              Vet du av nåt fiskslakteri? HJÄLP!


              Hej Husbehovsfiskarn;

              Även om du vill ha det till att jag bara skriver en massa dumheter är min avsikt att försöka hjälpa dig hitta ett fiskslakteri där du kan lämna in dina fångster för att få dem både slaktade och sålda...
              Med vänlig fiskehälsning,
              Old Firehand
              Leif Engström

              Ps, Eftersom jag själv är sportfiskare och skrev om begreppet "Catch and Release" i svenska sportfisketidningar redan på 1960-talet har jag inte någon avsikt att varken slakta eller sälja fångade fiskar i mängder. Det får du ägna dig åt själv...Ds.
              Du länkar till dumheter är det jag skriver. Inte att du skriver dumheter.

              Jag har ingen önskan att lämna in nån fångst. Vart du fått det ifrån vet jag icke. Jag letar bete.

              P&T fisket framkom för att lätta på trycket på vild fisk. Bättre folk åker till en P&T sjö för att fylla frysen än andra vatten i sin jakt efter ädelfisk.
              Om du är emot att folk äter fisk. Ja där kan jag inte hjälpa dig.

              Kommentera


              • #8
                Hej, helt orelevant svar men jag önskar att jag kunde hjälpa dig.
                min spontana tanke är att höra av sig till någon odling i norge och fråga runt men det har du väl redan gjort.
                Googlade runt och såg att "martin & servera" säljer i halvkilospaket frysta.
                Hör av dig till dina lokala restauranger o kika om du kan få hem via deras matgrossister, om du har tur så kan du få det för inköpspris mot att dom drar momsen.

                Min egentliga fråga är vad du använder det till? hur agnar man med rom?

                Ps. man kan inte äta för mycket abborre!!!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Aqabryn Visa inlägg
                  Hej, helt orelevant svar men jag önskar att jag kunde hjälpa dig.
                  min spontana tanke är att höra av sig till någon odling i norge och fråga runt men det har du väl redan gjort.
                  Googlade runt och såg att "martin & servera" säljer i halvkilospaket frysta.
                  Hör av dig till dina lokala restauranger o kika om du kan få hem via deras matgrossister, om du har tur så kan du få det för inköpspris mot att dom drar momsen.

                  Min egentliga fråga är vad du använder det till? hur agnar man med rom?

                  Ps. man kan inte äta för mycket abborre!!!
                  Tack.
                  Den är dock saltad. Och mest trolig färdigutvecklad. Är för stora romkorn då, mycket svårare att fästa på kroken.
                  Norge är väl mest Laxrom i så fall är jag rädd. Förbjuden på många sjöar här. Smittorisken etc

                  Rommen bör komma från knappt halvfärdiga romsäckar från höstslaktad fisk.

                  Jag fryser ner dom efter jag sorterat. Säckar med för stora eller för småa korn blir mäsk. Dom med bra storlek på korna fryser jag ner hela i små en liters påsar. Rom får man byta ofta så en fiskedag går det åt en påse.
                  Tar upp den ur frysen kvällen innan fisket. Klipper den i småa bitar hemma, har dock med en sax för bättre frisering vid hålet. Har flera saxar med då saxarna blir kladdiga och fryser fast.

                  Här kan du se i början hur jag agnar. I början. Är det kallt så vill man ha dom färdig klippta.
                  Har man fiskat en dag med rom, så nästa dag börjar rommen bli sladdrig. Då fäster man rommen, en maggot, viker över rommen och en maggot till. Maggoten är endast för att hålla rommen på kroken.
                  Till P&T fisk, öring. röding och regnbåge är rom och bläckfisk bete nr 1.
                  https://www.youtube.com/watch?v=t3md8wf5yzg

                  Kommentera


                  • #10
                    Har nu hittat en som kan leverera bete.
                    Vintern är räddad!
                    Är mest att haggla över pris nu.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 314 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X