Slå ihop era kloka huvuden med mig (Nylonlina + nylontafs) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slå ihop era kloka huvuden med mig (Nylonlina + nylontafs)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Slå ihop era kloka huvuden med mig (Nylonlina + nylontafs)

    HEJ!

    Drömmer mig bort till kommande laxfiske i sommar.
    Har några funderingar kring lina + tafs, och vill höra hur era tankar går.

    Tidigare har jag kört flätlina, men det är stor risk att den går av mot sten i älven. Eller att man fastnar i nylonlinor med hulkens brottstyrka.

    Jag går i tankarna om att köra nylonlina som lokalborna i år istället.
    Tänker att min huvudlina ska ha en diameter på ca 0,40-0,45 MAX. På detta vill jag knyta på en tafs med stryktåligare nylonlina men något lägre brottstyrka än huvudlinan.
    Tafsen kommer ta mest stryk, och skulle jag nu hopplöst fastna så vill jag att tafsen går av istället för att huvudlinan går av.

    Huvudlina: https://www.happyangler.se/sv/linor/...ina/p/3420131/
    Diameter: 0,40
    Brottstyrka: 20kg

    Tafs: https://fladenfishing.se/produkt/vantage-pro-1-8lbs/
    Diameter: 0,55
    Brottstyrka: 16kg


    Tänker jag helt tokigt?
    Hur hade ni gjort det? Rekommendationer? Förslag?

  • #2
    Brukar själv inte notera brottsstyrkorna på nylon längre då det sällan stämmer utan går enbart på dimension.
    Nylon är nylon!

    Tycker därmed INTE du skall använda klenare huvudlina än Tafslina dimensionsmässigt.


    Vid mitt laxfiske som mestadels sker i Älvkarleby kör jag med huvudlina 0,60 el 0,56mm.
    Tafslinan till flugan kör jag 0,45mm & till sänket samma som till flugan.

    Köper mina nylonlinor på storspole/bulk på eBay eller Wish numera.
    Spolar om ca 500-1000m räcker ju till o skifta huvudlinan på rullen ett par gånger vilket sker under en säsong om man fiskar en del.
    Tafslinan brukar jag köpa på typ 100m spolar som är lättare att ha med i väskan.

    Tips är att köra en färgad huvudlina, har själv kört både grön o gul för att lättare se den i luften o ha koll på var grejerna befinner sig i älven.
    Har provat svart Lina också men den är svår att se.

    Vars fiskar du nånstans?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
      Brukar själv inte notera brottsstyrkorna på nylon längre då det sällan stämmer utan går enbart på dimension.
      Nylon är nylon!

      Tycker därmed INTE du skall använda klenare huvudlina än Tafslina dimensionsmässigt.


      Vid mitt laxfiske som mestadels sker i Älvkarleby kör jag med huvudlina 0,60 el 0,56mm.
      Tafslinan till flugan kör jag 0,45mm & till sänket samma som till flugan.

      Köper mina nylonlinor på storspole/bulk på eBay eller Wish numera.
      Spolar om ca 500-1000m räcker ju till o skifta huvudlinan på rullen ett par gånger vilket sker under en säsong om man fiskar en del.
      Tafslinan brukar jag köpa på typ 100m spolar som är lättare att ha med i väskan.

      Tips är att köra en färgad huvudlina, har själv kört både grön o gul för att lättare se den i luften o ha koll på var grejerna befinner sig i älven.
      Har provat svart Lina också men den är svår att se.

      Vars fiskar du nånstans?
      Jag fiskar i stort sett endast med flätlina så jag vet som sagt inte hur jag ska tänka kring nylon, så tack för givande info.
      En annan anledning till varför jag vill ha lägre dimension på huvudlinan är för att kunna maxa antal meter på spolen.

      Jag fiskar mest i Kalixälven, fokus på Jockfall.

      En annan tanke jag har är att köra flätlina som huvudlina (för att få på fler meter) + ca 5m stark nylon 0.60 + nylontafs 0.45.
      Vad tror du om en sån kombo?

      Bra tips med färgad huvudlina!

      Kommentera


      • #4
        Hej! Då är det inte spinnfluga du ska köra med? För det är väll förbjudet där sedan länge? Har fiskat där en gång men det var över 20år sedan! Då var det spinnfluga som gällde. Laxen var extremt stark där vill jag minnas? I det hårda vatten flödet som det var då i Juni månad.

        Vad kör du för rulle å spö till fisket i Jockfall? Lite nyfiken bara



        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mörrum Visa inlägg
          Hej! Då är det inte spinnfluga du ska köra med? För det är väll förbjudet där sedan länge? Har fiskat där en gång men det var över 20år sedan! Då var det spinnfluga som gällde. Laxen var extremt stark där vill jag minnas? I det hårda vatten flödet som det var då i Juni månad.

          Vad kör du för rulle å spö till fisket i Jockfall? Lite nyfiken bara


          Fiske med bombarda är tillåtet, däremot får man inte använda sänken. Väldigt pigga laxar, och ganska vilt i vattnet som du säger. Man måste verkligen vara beredd när den sticker nedströms då sträckan är kort.

          Kör ett BFT Sakura 12ft 30-150g med en Ambassadeur 7001c compact, eller en Tranx 401.
          Har även ett haspelset som reserv eller att varva med, Sjösländan 12fot

          Har du några tips på hur jag ska tänka kring lina och tafs?

          Kommentera


          • #6
            Med de förutsättningarna tycker jag du har ett bra resonemang med rejäl flätlina som huvudlina, grov nylon som stryktafs och en aning klenare nylon till betestafs.

            Klockrent!

            Kommentera


            • #7
              Har aldrig fiskat med bombarda! Men till spinnfluga kör jag med tjock flätlina 0.45-0.50 eller nylonlina 0.60-0.70 som huvudlina på rullen!

              som tafs till flugan kör jag alltid 0.50 klar nylon, många kör tunnare oxå! Det är vad man gillar!


              Kommentera


              • #8
                Jag har bestämt mig för att köra flätlina som huvudlina, nylontafs i samma styrka som flätlinan, och en klenare nylon som betestafs.
                Tack för er input!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 587 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 604 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 336 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 577 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X