Mina tankegångar kring linval till abborrfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina tankegångar kring linval till abborrfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ziggystardust
    replied
    Roligt att du listade känslan av att vara en redneck under fördelar
    Har fiskat länge med flätlina och älskar känslan. Den skulle nog vara tuff att ersätta.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Flätlinans fördelar:

    * Man ser en pippigul flätlina mycket bättre om man tittar på linan som huggindikator
    * Flätlina är oerhört mycket starkare om man behöver dra loss betet vilket sparar en bra slant över tid
    * Flätlina har inget linminne
    * Flätlina är mycket mer nötningståligt så att man inte riskerar linbrott när väl drömborren biter på
    * Man behöver inte byta en flätlina närmelsevis lika ofta pga ovanstående punkt, perfekt om man är lat
    * Flätlina är helt stum så man istället kan använda ett något mjukare spö vilket kastar bättre, vill man ha lite stretch mot betet räcker det med 1-2 meter FC som tafs

    FCs fördelar:

    * Förmedlar hugg direkt mot spöt bättre vid spinnstopp med lätt slack
    * Tyst vid kast
    * Man känner sig som en äkta redneck
    Senast ändrad av holden; 2021-06-08, 21:17.

    Lämna en kommentar:


  • Ziggystardust
    replied
    Finns det nån nylon som sjunker? För då hade det varit en smidig lösning. Har du några tips så tar jag tacksamt emot...
    googlade och hittade...
    Ska beställa och testa sjunkande nylonlina bara för skoja skull

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

    Fast nylon sjunker inte som FC och då tappar jag den fördelen. Dessutom är det för mycket stretch i nylon gentemot FC även om FC har viss stretch. Tycker även att det finns visst linminne på nylon, men det kanske finns bättre nylon än de jag provat.
    Billigare ja, miljövänligare ja, men bättre njaa kanske till cranks men inte till Jerk/Twitch.
    Det är snarare tvärt om, en bra nylon töjer sig mindre än FC, sen tycker jag att linminnet förstör riktigt mycket också.

    Lämna en kommentar:


  • Ziggystardust
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Köp en bra nylon så slipper du linminnet. Tycker nylon är överlägset FC. Bättre ,billigare och miljövänligare.
    Fast nylon sjunker inte som FC och då tappar jag den fördelen. Dessutom är det för mycket stretch i nylon gentemot FC även om FC har viss stretch. Tycker även att det finns visst linminne på nylon, men det kanske finns bättre nylon än de jag provat.
    Billigare ja, miljövänligare ja, men bättre njaa kanske till cranks men inte till Jerk/Twitch.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
    Kikar man på bassfiskare i staterna är fc närmast religion så det har givetvis klara fördelar över flätlina. Det jag saknar eller rättare sagt det som fc har men som flätlina saknar är linminne. Jag har sökt med ljus och lykta efter FC som inte har så mycket linminne, men det är ta mig tusan omöjligt att hitta. Till twitchbait i synnerhet suspending är FC kalas för att hålla betet stilla. Dessutom kan man lättare rippa betet på slacklina utan massa trassel (oftast)
    Köp en bra nylon så slipper du linminnet. Tycker nylon är överlägset FC. Bättre ,billigare och miljövänligare.

    Lämna en kommentar:


  • Ziggystardust
    replied
    Kikar man på bassfiskare i staterna är fc närmast religion så det har givetvis klara fördelar över flätlina. Det jag saknar eller rättare sagt det som fc har men som flätlina saknar är linminne. Jag har sökt med ljus och lykta efter FC som inte har så mycket linminne, men det är ta mig tusan omöjligt att hitta. Till twitchbait i synnerhet suspending är FC kalas för att hålla betet stilla. Dessutom kan man lättare rippa betet på slacklina utan massa trassel (oftast)

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Kul att läsa att folk äntligen fått upp ögonen för annat än flät här. Använder flätlina till gädda och gös där de är att föredra enligt mig. Och jiggfiske efter borre. Till allt annat fiske kör jag nylon. Abborre, regnbåge, öring är just lite töj att föredra. Sen är ju dagens nylon linor inte alls samma gummiband som gårdagens. Just lite "töj" skonar fiskarnas munnar och hindrar även dem från att slå sig loss från betet.

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    https://www.tajtlajn.se/sv/fiskelino...nylonlina.html

    Denna har jag testat och inte haft några trassel med. Kör dock bombarda fiske efter hö men ändå...
    Senast ändrad av harlequine; 2021-02-05, 19:55.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av woxna Visa inlägg
    Härlig läsning , några särskilda linor som du gillar lite mer? Har tänkt att ladda upp en rulle med Nylon, och många verkar gilla stroft?
    Stroft är en bra nylonlina, men jag fiskar mycket med Tubertinis nylonlinor. Tubertini Honor Neutral t.ex. Sedan har du mycket bra mono linor på japans marknad. Berkleys Trilene är klart godkänd också. En bortglömd väldigt stretchig nylonlina är Stren. Den är väldigt resistant mot skav. Den håller till och med bättre än vissa tafsmaterial mot nötning.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

  • Newborn
    Svar till Värde?
    av Newborn
    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
    2024-01-13, 20:31
  • Knox88
    Värde på spön ?
    av Knox88
    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
    2023-08-13, 11:49
  • Backslag
    Svar till Cisco Kid, mindre
    av Backslag
    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
    2023-09-03, 20:16

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
15 svar
4 563 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
63 svar
13 312 visningar
0 gillar
Senaste inlägg RUSTY HOOK  
Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
16 svar
1 453 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mrfisker  
Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
19 svar
5 315 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
20 svar
25 553 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Arbetar...
X