Tips på lithium-batteri till elmotor för takräckesbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på lithium-batteri till elmotor för takräckesbåt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på lithium-batteri till elmotor för takräckesbåt?

    Postat nedanstående på Facebook men testar här också för ännu fler tips:

    Fiskar från min Alumacraft 1236 och har en aktermonterad elmotor (MinnKota Endura C2 30 lbs). Driver den med ett Tudor 115 AH-batteri som uppenbart börjar sjunga på sista versen. Det orkar inte med en hel fisketur längre trots full laddning. Dessutom väger det som en kalv.

    Funderar nu på att köpa ett lättare batteri och antar att det är ett Lithium-batteri jag söker. Kan någon rekommendera ett specifikt? Vilken prisklass bör man lägga sig i?

  • #2
    Finns några LiFePO4-trådar med tips om batterier. Fundera främst på hur mycket Ah behöver.
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210422-181906_Chrome.jpg
Views:	239
Size:	223,4 KB
ID:	2576886


    115 Ah vått blybatteri låter lite om det batteriet varit din enda källa till långa(?) transporter och fiske en hel dag, räckte det alltid förr? Hur mycket hade du tömt då, fanns marginaler?

    Ett vått kombinationsblybatteri bör ej köras mer 50% DOD, gel klarar mer men inte alls i paritet med LiFePO4. Ett 60-70Ah LiFePO4 räcka om du kör lite men det kan vara så att långa dagar med transporter och ankring i motvind kan kräva klart mer än så, köp med marginal så du slipper ro hem... :-) Bra för hälsan i och för sig men inte heller LiFePO4 mår bra av att tömmas helt och hållet.

    Kommentera


    • #3
      Jag använder ett Rebelcell 50 till min elmotor på min kajak.
      Det väger bara 5kg och motsvarar ett 100amp batteri.
      Jag klarar mej en dags fiske på de men då använder jag bara elmotorn ”längre” transporter.
      När jag kommit till platsen jag ska fiska på så använder jag paddeln.

      Det är svårt att säga hur långt man kommer på de batteriet, har mycket med vilken hastighet man ligger på (jag brukar köra på läge 3 av 5) och om man har motvind eller medvind.

      Men skulle jag köpa ett nytt idag så hade jag valt Rebelcell 100 , om man ska jaga vikt så hade jag valt 70.

      Mitt 50 funkar och räcker till mitt nuvarande fiske men hade varit skönt med ett 100 och slippa oron över om batteriet tar slut hehe.

      Jag köpte mitt på Kayakstore.se med laddare.
      Gå in där och kolla, dom har en del att välja på.

      ​​​​​​​mvh Zagrag

      Kommentera


      • #4
        Hvis du bare kjører kortere strekninger klarer du deg helt fint med et 50Ah. Skal du trolle hadde jeg kjøpt et 100Ah. (Jeg bruker selv et 100Ah på min 10 fots Jon, har aldri kjørt det tomt.)
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Ett exempel som i vart fall liknar dina förhållanden: Använder en gammal aktermonterad Endura 40 på min minsta (plast) båt som är ca 4 meter, körde heldagsfiske med total tid på fullgas i tung motvind på elmotorn ca 1,5 timme plus diverse kortare förflyttningar och då var mitt 70Ah Rebelcell nere på 18%. Tillägg: glömde att jag också kör ekolodet på samma batteri, ett Helix 5 SI.
          Senast ändrad av holden; 2021-04-22, 21:36.

          Kommentera


          • #6
            Lånar tråden lite. jag har en Haswing frontmotor och jag hade mest tänkt ankra med den. har ekolod som kommer drivas seperat med ett 7 ah rebelcell batteri samt båtmotorn kommer köras på seperat batteri. Klarar jag mig då på ett 50ah lithium batteri? just det jag har råd med och vill ej köra agm eller gelbatteri för viktens skull eftersom man går en sträcka till båten varje gång

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
              Lånar tråden lite. jag har en Haswing frontmotor och jag hade mest tänkt ankra med den. har ekolod som kommer drivas seperat med ett 7 ah rebelcell batteri samt båtmotorn kommer köras på seperat batteri. Klarar jag mig då på ett 50ah lithium batteri? just det jag har råd med och vill ej köra agm eller gelbatteri för viktens skull eftersom man går en sträcka till båten varje gång
              Med all sannsynlighet ja. Jeg fisker mye på store innsjøer, og har aldri brukt mer enn 35Ah ved ankring/ kortere forflytninger. Det er kun ved slowtrolling jeg har opplevd å bruke mer.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

                Med all sannsynlighet ja. Jeg fisker mye på store innsjøer, og har aldri brukt mer enn 35Ah ved ankring/ kortere forflytninger. Det er kun ved slowtrolling jeg har opplevd å bruke mer.
                ok tack. visst kanske trollar någon gång o söka fisken men det blir ej ofta och jag fiskar sällan mer än 4 timmar per gång pga har vissa problem med kroppen

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 587 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 624 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 337 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 577 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X