Nytt ekolod, vilket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt ekolod, vilket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nytt ekolod, vilket?

    Hej,

    Då var det dags att uppgradera till ett nytt ekolod. Använder idag en portabel lösning (verktygslåda med ett mc-batteri) då jag behöver flytta lodet mellan olika båtar. Lodet som jag har idag är ett Humminbird Piranhamax som är väldigt basic och jag tycket att det fungerar sådär då det är svårt att tyda etc.

    Nu har jagt lagt ett par dagar på research men känner att jag behöver lite input från er. Vad jag tycker är mest viktigt är att jag vill kunna se bottenstruktur och betesstim klart och tydligt samt att det ska vara enkelt att flytta. Jag ser att det finns lod som även har downscan, side image samt plotter. Vad jag har hört så blir ett 5 tums lod för litet för att kunna nyttja dessa funktioner till max och man behöver gå upp till minst ett 7-9 tums? Jag använder just nu Navionics sjökort i mobilen men tänker att det kanske kan vara ett plus att ha en plotter på skärmen.

    Jag har en budget på max 6000kr och har kollat på alternativen nedan.

    Hook Reveal 7 Tripleshot. Jag har läst att detta lod inte fungerar på djupare vatten än 10-15 meter, stämmer det?

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...eshot-row.html

    Helix 7 Chirp DS GPS G3. 2d lod och plotter

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ds-gps-g3.html

    Helix 5 G2 SI Chirp GPS. Fullsmetat med funktioner men skärmen är liten.

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...l-givare-.html

    Vad tycker ni att jag borde satsa på? Är något av alternativen ovan att föredra eller borde jag kolla på något annat med min budget?

  • #2
    Spara lite till och köp Elite 7 eller 9.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Spara lite till och köp Elite 7 eller 9.
      Okej, är det Elite TI2 du tycker att jag ska köpa? Har du ett själv?

      Elite HDI är den äldre modellen antar jag som inte har touchskärm?
      Senast ändrad av VonLaxNacke; 2021-05-06, 17:10.

      Kommentera


      • #4
        Jag har några av gen1 Elite TI, de säljs inte längre så TI2 eller FS då. Touchskärm vill man ha.

        Kommentera


        • #5
          5 er for lite, gå heller ned på funksjonalitet enn å gå fra 5 til 7.

          Tripleshot er dessverre elendig.

          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            5 er for lite, gå heller ned på funksjonalitet enn å gå fra 5 til 7.

            Tripleshot er dessverre elendig.
            Så tripleshot är helt värdelöst om jag bara fiskar på 10-15 meters djup?

            Har du någon erfarenhet av Garmin Striker Vivid 7sv?

            Kommentera


            • #7
              jag kör garmin striker plus 7sv i min kajak, tycker det funkar utmärkt, lätt och användarvänlig meny osv. du kan dock inte sätta i ett minneskort med sjökort, utan du får göra dina egna sjökort allt eftersom du scannar av.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av VonLaxNacke Visa inlägg

                Så tripleshot är helt värdelöst om jag bara fiskar på 10-15 meters djup?

                Har du någon erfarenhet av Garmin Striker Vivid 7sv?
                Problemet med Tripleshot er kombinasjonen av dårlig kvalitet på 2D-elementet og ekstremt stor konevinkel på 40+ grader. Den ekstreme konevinkelen er sannsynligvis der så "alle" skal få buer på ekkoloddet sitt, uansett hvor dårlig de har montert ekkoloddgiveren, et rent PR-stunt. Men så vid konevinkel når man har sidescan er bare dumt, siden du uansett ser hva som er til siden for båten med nettopp sidescan. Vid konevinkel gjør det vanskeligere å se om fisken er rett under båten eller ut til en av sidene, samtidig som den fanger opp mye plankton og annet i vannet som igjen gir deg støy på ekkoloddebildet ditt. Den gjør også at det er nesten umulig å få gode resultater i plan med Tripleshot, siden det enorme signaltapet gjør at du mister bunn-lås med kun litt turbulens mot ekkoloddgiveren. Oppsummert: Jeg vil ikke anbefale Tripleshot uansett bruk i Skandinavia. Til bass-fiske på 2-3-4 meters dyp kan den ha noe for seg, men selv der ville jeg valgt en annen ekkoloddgiver.

                Nei, jeg har ikke brukt Vivid men jeg har brukt forgjengeren med GT52. GT52 har ikke de samme problemene som Tripleshot, det er en mye bedre ekkoloddgiver.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av VonLaxNacke Visa inlägg
                  Hej,

                  Då var det dags att uppgradera till ett nytt ekolod. Använder idag en portabel lösning (verktygslåda med ett mc-batteri) då jag behöver flytta lodet mellan olika båtar. Lodet som jag har idag är ett Humminbird Piranhamax som är väldigt basic och jag tycket att det fungerar sådär då det är svårt att tyda etc.

                  Nu har jagt lagt ett par dagar på research men känner att jag behöver lite input från er. Vad jag tycker är mest viktigt är att jag vill kunna se bottenstruktur och betesstim klart och tydligt samt att det ska vara enkelt att flytta. Jag ser att det finns lod som även har downscan, side image samt plotter. Vad jag har hört så blir ett 5 tums lod för litet för att kunna nyttja dessa funktioner till max och man behöver gå upp till minst ett 7-9 tums? Jag använder just nu Navionics sjökort i mobilen men tänker att det kanske kan vara ett plus att ha en plotter på skärmen.

                  Jag har en budget på max 6000kr och har kollat på alternativen nedan.

                  Hook Reveal 7 Tripleshot. Jag har läst att detta lod inte fungerar på djupare vatten än 10-15 meter, stämmer det?

                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...eshot-row.html

                  Helix 7 Chirp DS GPS G3. 2d lod och plotter

                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ds-gps-g3.html

                  Helix 5 G2 SI Chirp GPS. Fullsmetat med funktioner men skärmen är liten.

                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...l-givare-.html

                  Vad tycker ni att jag borde satsa på? Är något av alternativen ovan att föredra eller borde jag kolla på något annat med min budget?
                  --------------------------------------------------------

                  Ju mer du vet om ekolod - därfor LOWRANCE ombord!

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm



                  Kommentera


                  • #10
                    kolla efter en begagnad Garmin Echomap så du kan ha möjlighet om du vill skaffa livescoop i framtiden!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 585 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X