Skonsammare spinnerbait för gädd-C&R? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skonsammare spinnerbait för gädd-C&R?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skonsammare spinnerbait för gädd-C&R?

    Fiskar en del med spinnerbait nu när vattnet närmar sig badbara temperaturer. Främst nyttjar jag Da Bush från Savage Gear och Rad Dog. Två beten med dubbla, stora enkelkrokar som inte känns störtsköna att använda när fisket är catch and release. Hur gör ni andra som fiskar med spinnerbait och bryr er om att återsättningen ska funka så bra som möjligt? Klippa bort ena kroken? Finns det andra spinnerbaits som är mer lämpade? Nypa hullingar tror jag inte fungerar bra när det handlar om enkelkrok.

  • #2
    Tar bort en krok och klämmer ned hullingen och kör så för att underlätta återutsättning och ser till att ha bra tryck på linan... fler tappade men det funkar ok.

    Kommentera


    • #3
      För att göra det ännu skonsammare för fisken har jag börjat helt ta bort krokarna på spinnerbaits och ytbeten. Vid denna typ av fiske är det ju ändå huggen som är häftigast och det är ju sällan man får någon större fisk i dessa grundare vatten. Man får precis samma adrenalinkick som med krok men allt annat är ju otroligt mycket smidigare. Jag kan håva ner en näve beten i byxfickan och behöver inte ha med mig tång, håv, matta och annat. Och framförallt mår ju gäddan så mycket bättre!

      Kommentera


      • #4
        Fiska utan Krok skulle jag aldrig göra, då kan man jaga älg med lösa skott eller köra mc utan motor för att göra mindre åverkan på miljön.

        Tror ett spinnerbait är bland det skonsammare man kan använda, inga övriga stora krokar som kan sätta sig i ögon eller gälar.

        Kommentera


        • #5
          Jag saknar inget från fisket med krok. Tycker snarare att det är roligare och enklare att fiska utan krok. Förstår inte varför man ska kroka fisken för att direkt släppa tillbak den utan att ens ta upp den ur vattnet många gånger . Blir ju bara onödigt krångel och är extremt mycket skadligare för fisken? När man fiskar med denna typ av beten är det ju ofta varmt i vattnet och gäddan är extra känslig, varför riskera livet på en fisk helt i onödan? Nej, våga prova kroklöst, har gett iaf mitt fiske ett rejält uppsving och gäddorna har nog aldrig varit gladare?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
            För att göra det ännu skonsammare för fisken har jag börjat helt ta bort krokarna på spinnerbaits och ytbeten. Vid denna typ av fiske är det ju ändå huggen som är häftigast och det är ju sällan man får någon större fisk i dessa grundare vatten. Man får precis samma adrenalinkick som med krok men allt annat är ju otroligt mycket smidigare. Jag kan håva ner en näve beten i byxfickan och behöver inte ha med mig tång, håv, matta och annat. Och framförallt mår ju gäddan så mycket bättre!
            Ska man hård dra det så är det inte fiske som du håller på med om målet inte är att fånga fisken.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
              Fiska utan Krok skulle jag aldrig göra, då kan man jaga älg med lösa skott
              Jägare säger ju ofta att de inte jagar för dödandets skull. Då kan de använda paintballvapen istället och räkna antalet träffade djur. Spänningen och naturupplevelsen får de ju ändå

              Kommentera


              • #8
                Fiska utan krok låter väl hardcore när det kommer till att fiska snällt, även för mig.

                Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                Tror ett spinnerbait är bland det skonsammare man kan använda, inga övriga stora krokar som kan sätta sig i ögon eller gälar.
                Upplever att den stora kroken river upp avlånga "sår" i munnen på fisken. Ofta utan blödningar att tala om, men så skonsamt ser det inte ut ändå.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
                  Fiska utan krok låter väl hardcore när det kommer till att fiska snällt, även för mig.



                  Upplever att den stora kroken river upp avlånga "sår" i munnen på fisken. Ofta utan blödningar att tala om, men så skonsamt ser det inte ut ändå.
                  Ok min egen erfarenhet är att man får väldigt skonsamma krokningar, oftast längst ut i mungipan.

                  Vilket spö man använder kan säkert ha inverkan, hårda mothugg med en styv gäddpåk är inte optimalt.
                  ett mjukare spö som inte är så toppigt som dagens trendiga spön är nog att föredra vid fiske med spinnerbaits.
                  Alternativt väldigt lätta mothugg, behövs inte mycket kraft för att driva i en enkelkrok.

                  Kommentera


                  • #10
                    I boken "Gäddfeber" av dansken Jens Bursell(? ) så finns det väldigt mycket tips och tricks samt egna teorier kring allt ifrån hur man placerar krokar till att göra s.k release-tackel på både hårda, mjuka och levande(eller döda) beten. Osäker på om spinnerbaits avhandlas men det går säkert att tillämpa på något vis, för jag tvivlar på att det är särskilt många som så djupgående efterforskar sådana smådetaljer på ett sånt ingående vis. Tycker boken är bra och behandlar väldigt mycket om gäddan, även om jag själv också skulle velat haft ännu mer biologi. Den renodlade boken om gäddans biologi som finns är lite väl dyr!

                    Men som sagt, kika in den om du vill få all världens tips på att effektivisera och skonsamma ditt gäddfiske framöver. Alternativt kan jag försöka fota någon sida och skicka.
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X