Vilken industri är störst: Europeiska gäddfisket eller Amerikanska muskyfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken industri är störst: Europeiska gäddfisket eller Amerikanska muskyfisket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken industri är störst: Europeiska gäddfisket eller Amerikanska muskyfisket?

    Satt och funta på det här på holken. Vad tror ni? Killgissning i all ära, men om ni kan stötta åsikterna vore det intressant. Bassfisket slår ju ut allt annat i hela världen, men tror det här skulle kunna va rätt jämnt....

  • #2
    Ursprungligen postat av Rosåraseri Visa inlägg
    Satt och funta på det här på holken. Vad tror ni? Killgissning i all ära, men om ni kan stötta åsikterna vore det intressant. Bassfisket slår ju ut allt annat i hela världen, men tror det här skulle kunna va rätt jämnt....
    ------------------------------------------
    Hej Rosåraseri;

    Jag tror att Muskyfisket i USA är betydligt större än Europeiska Gäddfisket...

    Själv har jag lyckats fånga en och annan godkänd Gädda i Europa samt både Gädda och Muskie vid tävlingar i USA...

    Legendaren Babe Winkelman (in memoriam) har jag tävlat mot för massor av år sedan... https://www.google.com/search?q=Babe...NMdcv75_lyhALM ....

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #3
      Intressant! Hur motiverar du detta?

      Kommentera


      • #4
        Jag håller med Old Firehand i detta - jag TROR att Muskyfisket är större rent kommersiellt än vad gäddfisket är i EU.

        Anledning, som jag ser det, fisket verkar vara större i USA eller mer kommersialliserat än vad det är här. Båtarna, elmotorerna, prylarna etc kommer därifrån.
        Man har byggt upp en industri vi nog inte skulle kunna bygga upp med hur EU ser ut.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
          Jag håller med Old Firehand i detta - jag TROR att Muskyfisket är större rent kommersiellt än vad gäddfisket är i EU.

          Anledning, som jag ser det, fisket verkar vara större i USA eller mer kommersialliserat än vad det är här. Båtarna, elmotorerna, prylarna etc kommer därifrån.
          Man har byggt upp en industri vi nog inte skulle kunna bygga upp med hur EU ser ut.
          Nåå men båtarna, elmotorerna och prylarna kommer väl mest från bassfisket? Allt förutom drag/spön eller? Kommer inte på mycket sådant som kommer från renodlade muskyfokuserade företag.

          Kommentera


          • #6
            Tror gäddfisket är större i Europa än muskie
            Har varit till Canada & fiskat muskie får inte känslan av att det är så utbrett, det är få ställen som håller naturlig muskie, alla kända ställen i USA är nog odlad fisk vad jag vet. Sen verkar jänkare föredra kvantitet än kvalite, på campen vi åker till då är vi typ dom ända som fiskar muskie medans dom andra är där för walley, bass eller gädda.


            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Rosåraseri Visa inlägg

              Nåå men båtarna, elmotorerna och prylarna kommer väl mest från bassfisket? Allt förutom drag/spön eller? Kommer inte på mycket sådant som kommer från renodlade muskyfokuserade företag.
              Tittar du på Ranger, Tracker, Nitro osv så har man ju flera stora båtar som inte är Bass-båtar utan mer som SuperGuide, ZV21 m.m.
              Ofta den typen man ser används vid muskyfiske. Om man följer PMTT osv.
              Självklart går det att fiska musky från Bass-båtar men ofta är det inte de modellerna. Iallafall inte vad man kan se på YT.
              Elmotorerna som är anpassade för dessa båtar, spöna, rullarna i större stolerkar kommer ju direkt från det fisket.
              Jag följer bl.a Todays Angler och där fiskar man ju mycket med Tranx 400-rullar (vilket jag anser är oerhörd overkill för gäddfiske)
              Men jag fiskar ju inte heller direkt stora beten som kräver rullar som kan dra Finlandsfärjan i hamn över ett stormigt Ålandshav...
              Så anpassade prylar till marknaden.

              Sen har du ju många företag som livnär sig på muskyfiske. Dels guiderna, butiker, tillverkare av beten m.m.

              Kommentera


              • #8
                Vad jag har hört från folk som besökt mässor och dylikt är gäddfisket större. I usa är muskie fisket ganska litet då det är för svårt för de flesta. Bass, flugfiske och till och med walley är mycket större. Men har absolut ingen statistik på det.

                Kommentera


                • #9
                  I och med att Muskie bara finns i ett ganska litet område jämfört med gäddan så tror jag faktiskt att gäddfisket är större. En stor anledning till bassfiskets populäritet är att fiskarten finns så utbrett. Hade muskellunge funnits mer geografiskt utbrett hade det fisket troligen varit större.

                  Kommentera


                  • #10
                    Frågan är ju hur stort är gäddfisket egentligen? I Sverige och Finland är det stort. Men i övriga Europa? Har faktiskt ingen aning, men misstänker att det är rätt litet nere i Europa..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X