Vilken industri är störst: Europeiska gäddfisket eller Amerikanska muskyfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken industri är störst: Europeiska gäddfisket eller Amerikanska muskyfisket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag upplever Muskyfisket som ett mer nischat fiske, både geografiskt men ffa andelen utövare, ngt för de redan ganska insatta, ett tufft pannbensfiske.

    När jag var i USA 10 år sedan och besökte några Cabelas/Bassprobutiker så hade de inte några gädd/myskybeten ... och då var jag bara några timmar från Lake St Clair... men lite mer laxprylar med Lake Michigan en knapp timme bort... men mest var det av grejer till panfish, crappie, blugill och ffa bass...

    Svenskt gädd- och abborrefiske är ett slags basfiske som många semesterfiskare ägnar sig åt här OCH nischat med Amerikabåtar och all elektronik därtill.

    Men USA är stort och kommersiellt så Muskyfisket omsätter möjligen mer därborta?

    Bassfisket är ju en annan femma... förefaller ha en fenomenal, ja iaf fascinerade bredd och djup därborta med allt från barnsommarfiske med inkapslad Zebcorulle till flera kommersiella lokala, regionala och kanske nationella tourer på olika nivåer och allt däremellan.

    Tror jag. Fast nu blev jag mer svensk än Europé vad säger Calle om det?
    Senast ändrad av anteman; 2021-06-09, 19:47.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Frågan är ju hur stort är gäddfisket egentligen? I Sverige och Finland är det stort. Men i övriga Europa? Har faktiskt ingen aning, men misstänker att det är rätt litet nere i Europa..
      Gädda är populärt i europa. Speciellt Tyskland och Holland är gäddfisket stort men även populärt bland italienare, fransmän och spanjorer. Baserar det på mängden utländska youtube filmer och även läst en hel del utländska fisketidningar.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

        Gädda är populärt i europa. Speciellt Tyskland och Holland är gäddfisket stort men även populärt bland italienare, fransmän och spanjorer. Baserar det på mängden utländska youtube filmer och även läst en hel del utländska fisketidningar.
        Något man kan ta som en fingervisning är att kolla tillverkarna spöutbud i olika länder. Vad finns med i ex shimano och daiwas kataloger i de olika europeiska länderna. Gäddfisket nere på kontinenten är nog ytterst marginellt om man basererar det på vad de säljer. Dock mete och havsfiske är ENORMT. Sen finns det ju självklart gäddfiskare. Men bara genom att söka på Youtube blir nog rätt snedvridet. Du söker ju på det som intresserar dig.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • Newborn
          Svar till Värde?
          av Newborn
          Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
          2024-01-13, 20:31
        • Knox88
          Värde på spön ?
          av Knox88
          Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
          2023-08-13, 11:49
        • Backslag
          Svar till Cisco Kid, mindre
          av Backslag
          Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
          2023-09-03, 20:16

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
        15 svar
        4 563 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        63 svar
        13 320 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RUSTY HOOK  
        Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
        16 svar
        1 454 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg mrfisker  
        Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
        19 svar
        5 317 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
        20 svar
        25 556 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X