Hur stark ska en lina vara? (Spiderwire stealth smooth x8) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stark ska en lina vara? (Spiderwire stealth smooth x8)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur stark ska en lina vara? (Spiderwire stealth smooth x8)

    Jag skulle skarva ihop 2st flätlinor från spiderwire till mitt abborrfiske. Tjockleken ligger på 0.09 och 0.11. Jag knöt en en "back to back grinner" ( enligt denna guide, https://www.youtube.com/watch?v=-lU2...=MylesGascoyne ) När jag slutligen skulle dra åt ordentligt varvade jag linorna runt mina händer och drog så hårt jag kunde, då gick min 0.09 lina av, ska detta kunna hända? Eller bör jag gå tillbaka till butik?

    Har inte mitt ordentliga gäddspö tillgängligt just nu så tänkte fiska lite gädda utöver abborr fisket så gott det går med denna lina nu i helgen, men efter detta tror jag inte att detta kommer hålla... Använt denna 0.11 i ett år nu + en 0.29 till gäddfiske och varit toknöjd.

  • #2
    Skarvar sällan flätlina så om din knut är den bästa vet jag inte (googla) men att ta i allt man orkar med 0,09/0,11 flätlina ger nog linbrott men det beror också på din styrka... eller smärttröskel om linan börjar skär in i handen... vet inte ur minnet men en 0,09 flätlina med bra knut lär inte hålla mer än säg 5-6 kilo (bra nog) oavsett vad det står på spolen.

    Har enbart bra erfarenheter av den lina du kör. Denna knut känns lite mer anpassad till flätlinor https://youtu.be/e6-aCEf3hsY
    Senast ändrad av anteman; 2021-06-22, 18:07.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg
      Jag skulle skarva ihop 2st flätlinor från spiderwire till mitt abborrfiske. Tjockleken ligger på 0.09 och 0.11. Jag knöt en en "back to back grinner" ( enligt denna guide, https://www.youtube.com/watch?v=-lU2...=MylesGascoyne ) När jag slutligen skulle dra åt ordentligt varvade jag linorna runt mina händer och drog så hårt jag kunde, då gick min 0.09 lina av, ska detta kunna hända? Eller bör jag gå tillbaka till butik?

      Har inte mitt ordentliga gäddspö tillgängligt just nu så tänkte fiska lite gädda utöver abborr fisket så gott det går med denna lina nu i helgen, men efter detta tror jag inte att detta kommer hålla... Använt denna 0.11 i ett år nu + en 0.29 till gäddfiske och varit toknöjd.
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Hej Sajmen;

      Uni Knot to Uni Knot är en av de bästa skarvknutarna jag lärt mig sedan slutet av 1970-talet..
      Några bilder på bra fiskeknutar som du kan träna på hittar du om du läser texten här..https://www.google.com/search?rlz=1C...w=1348&bih=694 ...

      Old Firehand
      Leif Engström

      Kommentera


      • #4
        Runt 9 kilo har jag för mig 0.09 ska ha som brottsgräns i sig och sen är en Knut en försvagning så är du inte extremt klen ska du inte dra så mycket du orkar , nä linan är nog inget fel på

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg
          Jag skulle skarva ihop 2st flätlinor från spiderwire till mitt abborrfiske. Tjockleken ligger på 0.09 och 0.11. Jag knöt en en "back to back grinner" ( enligt denna guide, https://www.youtube.com/watch?v=-lU2...=MylesGascoyne ) När jag slutligen skulle dra åt ordentligt varvade jag linorna runt mina händer och drog så hårt jag kunde, då gick min 0.09 lina av, ska detta kunna hända? Eller bör jag gå tillbaka till butik?

          Har inte mitt ordentliga gäddspö tillgängligt just nu så tänkte fiska lite gädda utöver abborr fisket så gott det går med denna lina nu i helgen, men efter detta tror jag inte att detta kommer hålla... Använt denna 0.11 i ett år nu + en 0.29 till gäddfiske och varit toknöjd.
          Hur tror du att den inte ska hålla?

          Om du tror att den inte klarar av att drilla en fisk så fäst linan i en våg och be någon hålla vågen. Dra sedan åt bromsen och dra i spöt tills du tror spöt ska gå av. Läs av vågen då så ser du hur mycket marginal du har.

          Om det är när du kastar så kan du skarva påsen bit tjockare flätlina eller låta nylon/FC tafsen vara så lång att den räcker något varv runt spolen.


          Kommentera


          • #6
            Inte konstigt att det gick av om du drog så mkt du orkade, du behöver inte dra hårdare än som visas i videon.

            Har märkt att flätlinor är känsliga om dom är torra & går av mkt enklare än en blöt lina, gör alltid några kortare lättare kast så linan blir blöt.
            Har förlorat några beten när linan har varit torr & man får ett overrun på första kastet

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • Newborn
              Svar till Värde?
              av Newborn
              Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
              2024-01-13, 20:31
            • Knox88
              Värde på spön ?
              av Knox88
              Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
              2023-08-13, 11:49
            • Backslag
              Svar till Cisco Kid, mindre
              av Backslag
              Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
              2023-09-03, 20:16

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            15 svar
            4 587 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            63 svar
            13 613 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
            16 svar
            1 467 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
            19 svar
            5 336 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
            20 svar
            25 577 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Arbetar...
            X