Få gäddan att hugga i ån.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få gäddan att hugga i ån....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Få gäddan att hugga i ån....

    Jag och en polare fiskar vanligtvis i sjö eller längs kusten, men nu ville vi testa fisket i en Å nära oss. När vi kom fram såg det hur hett ut som helst med glesvass, näckrosor och allt man kan tänka sig. Ån ligger i Orrefors så det är inte många som fiskar i den, särskillt inte riktat efter gädda då de flesta giskar efter ädelfisken i ån.

    Var 15de minut var gäddor uppe i ytan och small och vissa var inte alls så små. Men de hugger inte på våra beten för fem öre. Vi har testat allt från skrikigt till naturtroget och från jerk till gummi men de nappar inte. Trots att vi vet att dem är där. Skulle ni kunna ge lite råd och tips?
    Vattnet är grumligt.

  • #2
    Tja. Nu fiskar jag inte i åar men något som kan vara riktigt hett under sommarfisket är spinnerbait. Kasta in skiten rätt in i näckroserna (försök att hitta små luckor).

    Är det trögt så kan spinnerbait verkligen få igång dom. Sen är även Popper riktigt hett när dom är uppe och jagar i ytan.

    Kommentera


    • #3
      Jag är åfiskare av rang, majoriteten av mina fiskepass på ett år brukar vara i b.la Svartån. Dels för att det ofta är naturskönt samt att det är enkelt att kunna förflytta sig och fiska av mer ställen när man inte har båt. Det betyder dock inte att det är lätt att fiska på det viset.

      Nu vet ni ju att fisken är på plats så börja med att ta reda på hur djupt det är för det kan vara djupt i åar också. Och också vilken typ av betesfisk som finns och vad gäddan kan tänkas föredra mest eller ha som huvudsaklig föda. Prova att fiska med naturtrogna beten eller ännu bättre, meta med levande eller död mört t.ex. Eller så gör man tvärtom och tar något som sticker ut så mycket som möjligt, en fluorescerande gröngul jigg med spinnarblad och rasselkammare. Jag har själv haft mest lycka, åtminstone med större gädda, att meta med mört eller annan vitfisk. Du kan presentera betet på samma plats en längre stund och således öka chansen att gäddan väljer att ta än om du bara vevar förbi något lite hit och dit.

      Där jag fiskar är det dessutom abnorma mängder betesfisk så att just gäddan ska välja mitt bete känns spontant som att det är något man behöver ge dom tid till. Vill du trots allt bara spinnfiska så är man erfarenhet som ovan skrev att kasta längst in med näckroskanter, i glipor i vassen och så nära växtligheten som möjligt. Ofta står dom där och trycker och väntar på betesfisk och majoriteten av fisken jag får på detta vis är genom reaktionshugg, dvs fisken hugger nästan omgående efter betes nedslag eller efter man har tagit hem betet med något vevtag. Så kasta av fram och tillbaka, små och stora beten. Låt sjunka, pausa. Och är det en mindre å så är det smart att försöka vara tyst utav sig då det är lättare att skrämma fisk än vad man tror.

      Skitfiske!
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Testa ytbete. Har själv en groda från savage gear. Har inte haft ett pet på den i sjöar men vid ett tillfälle i en å när jag lät den springa genom vass och över näckrosor så small det på flera gäddor. Kan väl vara så att dessa gäddor i större utsträckning har grodor, råttor och småfågel på menyn.

        Kommentera


        • #5
          Ni provade aldrig hederliga skeddrag? Många glömmer bort dem men de är extremt fångstvänliga och något jag alltid tar fram när inget annat funkar, för skeddrag det funkar alltid. Något man kan göra som inte genererar hugg men för att finna gäddor och se om de är aktiv är att kasta ut ett spinnerbait eller valfritt reaktionsbete och låta det sjunka till botten. Sen vevar du hem det snabbt, riktigt snabbt alltså för snabbt för att de ska kunna hugga i princip. Får du följare? Då vet man för det första att det finns gädda och för det andra att de kommer hugga bara man knäcker koden.

          Men ytbeten, det kan absolut vara hett och är de tlite halvströmt kan du täcka vatten i bra hastighet och få hjälp med rörlsen på grodor och liknande som har dinglande ben/delar.

          Kommentera


          • #6
            Jag gissar på att det beror på att gäddorna har varit med förr som man säger , de genomskådar era tricks .
            Så ev mete , annan lina , annan tid , annan storlek mm kanske .
            "HalvDan var här"

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • Newborn
              Svar till Värde?
              av Newborn
              Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
              2024-01-13, 20:31
            • Knox88
              Värde på spön ?
              av Knox88
              Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
              2023-08-13, 11:49
            • Backslag
              Svar till Cisco Kid, mindre
              av Backslag
              Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
              2023-09-03, 20:16

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            15 svar
            4 563 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            63 svar
            13 333 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
            16 svar
            1 454 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
            19 svar
            5 318 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
            20 svar
            25 557 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Arbetar...
            X