Pris fiskekort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pris fiskekort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    140kr/d låter som ett överpris för en normal gädda/abborresjö om du frågar mig. Sen beror det väl på hur pass bra vattnet är, en sjö med erkänt gott bestånd av t ex fin abborre är värt mer än en "anonym sjö". Kan man lägga i en båt så är det värt en del för mig, 140kr/d för landfiske i en långgrund eller svårtillgänglig sjö med primärt naturbestånd (ej fettfenor) är ju inget som lockar direkt. (Nu menar jag inte just Bunn, den vet jag inget om)

    Upplever i bland att FVO med ett stort vatten tycker sig kunna ta mer betalt, som om man hinner fiska av mer på en dag om sjön är stor... Norrland ibland ett undantag.

    Fiskade nyligen en liten sjö några mil utanför Ullared, 60kr/d och mer var det inte värt för det gav ingen fisk.. :-). Byälven, Säffle zon 2 100kr/d gav tre hugg två mindre fiskar upp (C&R), ingen gös... fast fiskade bara ett par timmar medan gumman väntade i bilen.

    Förvånas ibland över att dygnspriset är så pass högt i förhållande till årskort men de vill väl värna lokalfiskare och plockar in kulorna från gäster... fast jag är ingen rik turistfiskare som skräpar ner och tar hem en massa fisk... låter fördomsfullt nästan, lokalkännedom är väl det som vanligen ger mest fisk så det borde kosta mer om man verkligen vill värna bestånden.

    Sjöar med mer eller mindre okontrollerat eller omfattande nätfiske givet yta skulle jag undvika om jag hade förhandsinfo om saken. Galet att stugägare kan lägga nät till höger och vänster i mindre sjö å ta 50-100kr/d från en gäst med ett spö.
    Senast ändrad av anteman; 2021-08-10, 16:42.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Sjöar med mer eller mindre okontrollerat eller omfattande nätfiske givet yta skulle jag undvika om jag hade förhandsinfo om saken. Galet att stugägare kan lägga nät till höger och vänster i mindre sjö å ta 50-100kr/d från en gäst med ett spö.
      Verkligen. Dessutom är endast sportfiske med handhållet spö tillåtet, vilket jag troligen är det enda fiskaren i sjön som efterlever då alla båtar man ser hanterar nät eller bonntrollar.

      Kommentera


      • #13
        Är otrolig skillnad på kort priserna! Finns några sjöar hemmavid där det kostar 120kr för 12 timmar. Alltså 240 kronor per dygn om man vill typ tälta där och fiska hela tiden. Var i fjällen med farsgubben och fiskade förra veckan och där kostade fiskekortet 200 kr för en vecka! Så det skiljer rejält på priserna....

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av målaren63 Visa inlägg
          Var och fiskade i Bunn igår, dom tog 100:-/dygnet förra gången jag var där. Var nog förra hösten.
          Nu har dom höjt till 140:-/ dygnet.
          Vad tycker ni är ett rimligt pris för fiske kort?
          Fiskar i andra sjöar runt Jönköping och runt 60:- brukar det kosta.
          Är ju ingen ädelfisk utan bara Abborre och Gädda.
          Mailade till dom och dom tror att alla kommer att höja kraftigt till nästa säsong.
          Ha ett skitfiske.
          ----------------------------------------------------

          Hej Målaren 63;

          I Vättern öster och nordost om Jönköping finns det gott om både Abborre och Gädda.. I Vättern finns det frivatten där du inte behöver betala en krona för att få fiska...
          När jag själv varit i Vättern och fiskat har det mest handlat om trolling efter Lax, Röding, Öring och Abborre..
          Den som en gång i tiden introducerade Lax- och Rödingfisket i Vättern för mig hette Sven Olov Edholm i Vadstena...
          Med vänlig fiskehälsning,
          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #15
            Småsjöarna med abborre och gädda häromkring brukar ligga på mellan 50 och 100kr för ett dygnskort, och ungefär lika mycket för att hyra en roddbåt.
            50+50 tycker jag känns väldigt överkomligt, de ställen där det är 100+100 börjar närma sig gränsen för vad jag vill betala för några timmars fiske.

            Kommentera


            • #16
              När den dagen kommer då fiskekortspriserna har förlorat all vett och sans, varför inte flytta till Finland ? Pimpelfiske och toppknutet mete ingår i allemansrätten och kast- och trollingfiske med ett spö är tillåtet i hela landet utom Åland för 45€/år. Gäller ej P&T och strömmande vatten med Laxfiskar och Sik och vatten som är fredade eller undantagna av andra skäl.
              https://www.fishinginfinland.fi/fisketillstand

              Kommentera


              • #17
                Fick se nu när årskortet förnyades att det går under friskvårdsbidrag om man är
                anställd

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  ----------------------------------------------------

                  Hej Målaren 63;

                  I Vättern öster och nordost om Jönköping finns det gott om både Abborre och Gädda.. I Vättern finns det frivatten där du inte behöver betala en krona för att få fiska...
                  När jag själv varit i Vättern och fiskat har det mest handlat om trolling efter Lax, Röding, Öring och Abborre..
                  Den som en gång i tiden introducerade Lax- och Rödingfisket i Vättern för mig hette Sven Olov Edholm i Vadstena...
                  Med vänlig fiskehälsning,
                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Vättern är ju lite lynnig ang vädret, har faktiskt inte kommit ut på sjön än.
                  Det finns väldigt fina ramper i Huskvarna så får nog ta en tur dit snart.
                  Senast ändrad av målaren63; 2021-08-13, 05:52.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ja, som tidigare talare skrev så får man ju idag ta fiskekort på friskvårdsbidraget om man är anställd och har en sån förmån. Annars om det är en sjö som du tycker om att fiska i så borde du väl som fiskeintresserad passera de 6,4 turer per år som krävs för att köpa ett årskort för 900kr istället? Också det går att få på friskvårdsbidraget så att det blir "Gratis" för dig som individ...

                    Kommentera


                    • #20
                      50kr dygn.
                      300kr året.
                      Gäller på i princip alla ”träsk” här på Gotland.
                      Stiger det över den summan blir det enbart kusten framöver.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X