Fiske i Vättern runt Vadstena? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Vättern runt Vadstena?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i Vättern runt Vadstena?

    Hej,
    Ska på semester i slutet av oktober och planerar att passa på och fiska i Vättern i närheten av Vadstena där jag ska bo. Helt ny miljö för mig. Så tacksam för tips på fiskeställen från land - kast och mete. Alt om någon vet att man kan hyra enkel båt och ro ut med.

  • #2
    Ursprungligen postat av HNils Visa inlägg
    Hej,
    Ska på semester i slutet av oktober och planerar att passa på och fiska i Vättern i närheten av Vadstena där jag ska bo. Helt ny miljö för mig. Så tacksam för tips på fiskeställen från land - kast och mete. Alt om någon vet att man kan hyra enkel båt och ro ut med.
    --------------------------------------------------------------------------


    "2001-12-26 18:21:58
    VÄTTERNLAXEN VÄGDE 14 KG RENSAD!!
    Söndagen den 9 december gjorde undertecknad tillsammans med son Harald Blomqvist en dubbelfångst av vätternlax tyngre än 10 kg. Fiskarna vägde 10,1 kg och 11,7 kg och trollingfångades norr om Granvik. Vattnen utanför Karlsborg, Axstål och Granvik är platserna där de allra flesta stora vätternlaxarna har fångats under årens lopp.
    1990 är det år då de allra tyngsta trollinglaxarna bärgades ur Vättern. Det började med att karlskogabon Krister Westin gjorde en trollingtur till Vättern, Granvik i mitten av november 1990. Det var för övrigt hans första tur till Vättern. Resultat; lax 17,18 kg, längd 105 cm med omkrets 72 cm. Laxen fångades nordost om Karlsborg via en ytgående vobbler. Först efter en timmas fajt kunde fisken håvas. I samma veva och i samma område drog Team Fredriksson, Motala en lax på 14,8 kg. Vid ett annat tillfälle bärgade fredriksönerna lax på 13,9 kg plus ytterligare lax över tio kg på samma dag. På den tiden duggade laxarna tyngre än tio kg tätt.
    Den 8 december vid Vitskär norr om Granvik bärgade Berry Spaak en 17,65-kilos som är tidernas hittills tyngsta insjölax fångad på trolling. Dock har det fångats (21 dec 1997) en än tyngre vätternlax (20,4 kg) från land. I slutet av december 1990 besökte ett gäng danskar Granvik. Det var Flemming Madsen, Rene Letvad och Björn Thomsen plus en fjärde man som jag glömt namnet på. Björn hivade upp en 17,2-kilos på en Bomber 15A och 0,26 mm lina. Fångsten gjordes från Moby Dick med Peter Prag vid rodret. Jan ”Mr Trolling” Olsson narrade en +14-kilos ett par veckor efter danskarnas jättefångst. Även han fiskade från Moby Dick.
    På den tiden var det ytterst få trollingbåtar på sjön. November 1991 var det så dags för sjösättningen av Laxcup Vättern, Granvik. Hösten 91 fångades det få jättelaxar. Dock kommer jag väl ihåg karlsborgsbon Leif Spetz två laxar tyngre än 14 kg styck som fångades 24 november 1991 utanför Karlsborg. Det var en blanklax och en färgad hanlax. Hanlaxen vägde 14 kg rensad! I samma novembervecka som Leif gjorde sin tunga laxfångst tuffade skövdebon Kent ”gösnacke” Persson rakt igenom ett måsdyk vid Huvön nära Granvik. Två laxar med vikt 10+ blev hans resultat. Bilder på Leif Spetz och Kent Persson med laxar kan beskådas på Picture A Day Calendar. Sedan dess har det varit tunt med dubbellaxar tyngre än tio kilo fångade på en och samma dag i samma båt.
    Sportfishing News Björn Blomqvist"

    Citerat av
    Old Firehand
    Leif Engström



    Kommentera


    • #3
      Landfisket efter lax vid Hästholmen ligger ju inte så långt från Vadstena.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av HNils Visa inlägg
        Hej,
        Ska på semester i slutet av oktober och planerar att passa på och fiska i Vättern i närheten av Vadstena där jag ska bo. Helt ny miljö för mig. Så tacksam för tips på fiskeställen från land - kast och mete. Alt om någon vet att man kan hyra enkel båt och ro ut med.
        https://www.youtube.com/watch?v=pXRocLuClKs

        Här ovan får du bra tips gällande landfiske i Vättern.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • Newborn
          Svar till Värde?
          av Newborn
          Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
          2024-01-13, 20:31
        • Knox88
          Värde på spön ?
          av Knox88
          Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
          2023-08-13, 11:49
        • Backslag
          Svar till Cisco Kid, mindre
          av Backslag
          Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
          2023-09-03, 20:16

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
        15 svar
        4 565 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        63 svar
        13 334 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RUSTY HOOK  
        Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
        16 svar
        1 454 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg mrfisker  
        Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
        19 svar
        5 318 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
        20 svar
        25 557 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X