Det " perfekta " spöt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det " perfekta " spöt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det " perfekta " spöt.

    Ger mig sällan in i diskussioner om vilket spö som är bäst för havsöring , båge , makrill m.m.
    Ibland får jag känslan av att spöt är lösningen på hur man bäst krokar fisk. Och att det " måste " till ett spö för varje art.
    Det är så lätt att sitta vid mobilen/datorn och beställa hem stången som är svaret på allt. Snabbt , långsamt , djupt , rappt och 53 andra adjektiv som tillverkarna kommit på.
    Min fundering/spaning är följande : hur ofta fiskar du ditt spö? Hur ofta har du napp som liknar varandra? Hur ofta är det olika vindförhållande som du skall koppla till mothugg : snabbt , hårt , fördröjt , långt/sakta..
    Lär er hur era spön fungerar under många turer och olika förutsättningar så måste ni inte köpa ett nytt spö .
    Peter b

  • #2
    Det perfekta spöt som kan allt finns inte i min värld. Jag har två abborrcombos, ett snabbt spö för jiggfiske och ett långsammare till hårdbeten för att inte riva sönder munnen fullständigt på fiskarna med små trekrokar. De används ungefär 50/50 under tiden jag provar vad som funkar för dagen.

    Till gäddfisket har jag spöcombo nr.2 på väg hem i skrivande stund för att kunna täcka in ett större spann av betesstorlekar.

    Att jigga abborre eller kasta småwobbler på ett spö klassat -170 gram med 0,38 flätlina blir inte särskilt effektivt och att kasta beten som väger som en genomsnittlig abborre blir inte jättelätt med ett 20-gramsspö. Med ett allroundspö skulle jag inte kunna bedriva mitt fiske som jag vill, så det är inte ett alternativ.

    Gillar man däremot att hålla sig till en 12g. reflex, ett 35g. atom och en 11cm Rapala original eller inte håller på med så många olika tekniker så kan jag absolut hålla med om att spö räcker väldigt långt.

    Kommentera


    • #3
      Peter B, visst har du en poäng när det kommer till folk som byter alla sina kombos varje år i jakten på ”rätt spö”.

      Samtidigt vill jag ogärna flötmeta och fiska feeder med samma spö. Allt beror alltså inte på fisken utan snarare metoden.

      Pratar du spön till spinnfiske så behövs ofta långt färre kombos än man äger. Samtidigt förstår jag att det är lite jobbigt att fiska med en 13-fotare från båt.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        Har själv ett shimano beastmaster som jag haft i säkert 15 år. Det kastar jag allt med. Har 2 andra beastmaster som jag köpte nåt år efter. Dom använder jag till dragrodd på större sjöar, ett av dom tjänstgör även som bombardaspö till P&T.
        Köpte ett nytt spö i år. Ett 4 fot till båtpimpel. Yes jag kallar det båtpimpel. Varför ändra ett namn som funnits i över 100 år?

        Dock till vinterfiske så blir det nog en 10 inköp varje vinter i jakt på bra spön. Svårt där att finna långa styva spön. Dom flesta som görs böjs som en hästsko. Pimpelspön går också ofta sönder när man slänger dom i isen.

        Kommentera


        • #5
          Den perfekta kombon är egentligen inte optimal för någon specifik fiskemetod utan tillräckligt bra för att klara ”alla”. Jag tycker mig ha hittat en sådan kombo för allt abborre- och gösfiske, där jag allt mer sällan använder någon av de 7-8 andra kombos jag har för varje enskild specifik metod. Gädda och havsöring kräver dock helt andra spön som jag därför har andra kombos för, även om jag ofta får bonusgäddor och ibland även havsöring på den ”perfekta” som består av ett Poision Adrena 1610M odelat och en Metanium DC 101 HG.

          Kommentera


          • #6
            Har 7 Abborre kombos, dom 2 spöna som får följa med till 80% är Gunki shigeki 3-12g (haspel) Daiwa Certate och Gunki Shigeki 5-18g multi Metanium DC, det täcker allt egentligen, kan jerka med multispöt jättebra då det är 6,2fot och jigga med det funkar även jättebra, haspelspöt jigga och dropshota.. har köpt på mig så mycket spön efter dessa men har inte hittat något som annat som känns lika ”crisp”, man har en förmåga att köpa på sig grejjer men slutar alltid med att jag kör dessa då dom är rätt för mig!

            Kommentera


            • #7
              Oh detta är intressant.

              Spenderar mycket tid i Malmö Kanal och där kan man se folk som kommer med 2, 3 och ibland 4 spön. Tycker att det måste bli ett herrans asande på grejer.

              Har 2 spön till gädda och 2 till borre.

              Till båda har jag 2 spö av den enkla anledningen att skulle något gå sönder behöver jag inte rusa till nätet/butik för att köpa nytt.

              2 spön med på turerna med båten om något skulle hända och aldrig mer än 1 spö vid borrefisket i kanalen.

              Och ska då säga att dessa spön klarar jiggfiske, jerkbaits och andra hårdbeten uuuutan problem. Tror tyvärr det är prylhetsen som gör att folk måste ha massa olika kombos för "varje situation".
              Enligt mig galimatias - tror folk har det som ursäkt för att man inte kan fiska alla beten med samma spön - "för det ska passa mitt fiske"...

              Självklart förstår jag att man behöver ett annorlunda spö till HÖ för att komma långt om man vadar.
              Borrespö klarar inte vikterna med dagens gäddbeten osv etc m.m... och det är fine.

              Men att ha 1 spö för dina gummibeten och ett för att kasta swimbaits... näääää...

              Men ett perfekt spö finns inte. Man får helt enkelt bara lära sig att fiska. (Nu ska vi se hur många som blev kränkta av den kommentaren)
              Senast ändrad av Mijni; 2021-09-01, 13:55.

              Kommentera


              • #8
                Jag tillhör de som inte riktigt fastnat för hysterin med ett spö per bete. För mig har alltid "spötänket" varit att med så få spön som möjligt täcka alla situationer just jag fiskar och jag tror på gott och ont att om man väl börjat köpa en drös olika spön och rullar så kommer man börja störa sig på att spö X kändes bättre att kasta bete A och spö Y kändes bättre att drilla fiskart B med, kastar inte 10-fotsspöt lite längre än 9-fotarn etc. Det blir ett evigt sökande istället för att bara anpassa sig eller gilla läget och uppskatta det man har.

                Har själv fiskat med varierande intensitet i över 30 år och nedan är hela min "arsenal" och har så varit i över 15 år. Ett spö och en rulle är bytt i modern tid på grund av slitage och den prylmedvetne kan nog snabbt syna vilket.
                • 9-fots Berkeley Skeletor 7-28g med en Shimano 2500 GT (duger till abborre, gös och HÖ)
                • ​​​6-fots kvastskaft (BFT Buster Jerk stiff) med Amba 5601JB (riktat spö för jerkbait eller om jag mot förmodan kastar blyade gummibeten på 30+ cm eller skulle köra livebait med gäddor <4 kg....).
                • 8-fots Daiwa Prorex 50-100g med Okuma 4000-rulle (allround gäddspö som får slunga allt ifrån 90-tals Zalt till piggar, spinnerbaits och miuramöss)
                Jag har vänner som står med sitt Westin W10 med Shimano Calcutta-rulle och inte förstår hur jag står ut med att kasta blyade 24 cm BullTeez eller 21 cm McRubber med haspel och <100g spö, i synnerhet då fiske är ett stort intresse och det inte är en ekonomisk fråga för mig. Men sanningen är att betet kommer iväg, prylarna håller och jag får (minst) samma tillfredsställelse av hugg och drill samt att jag lägger min begränsade tid på att studera sjökort och väder istället för senaste pryltrenden.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har alltid två spön med mig, på det ena har jag ett drag för lite grundare fiskeplatser, på det andra för lite djupare. Då behöver jag inte byta drag lika ofta så fort platserna varierar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                    Oh detta är intressant.

                    Spenderar mycket tid i Malmö Kanal och där kan man se folk som kommer med 2, 3 och ibland 4 spön. Tycker att det måste bli ett herrans asande på grejer.

                    Har 2 spön till gädda och 2 till borre.

                    Till båda har jag 2 spö av den enkla anledningen att skulle något gå sönder behöver jag inte rusa till nätet/butik för att köpa nytt.

                    2 spön med på turerna med båten om något skulle hända och aldrig mer än 1 spö vid borrefisket i kanalen.

                    Och ska då säga att dessa spön klarar jiggfiske, jerkbaits och andra hårdbeten uuuutan problem. Tror tyvärr det är prylhetsen som gör att folk måste ha massa olika kombos för "varje situation".
                    Enligt mig galimatias - tror folk har det som ursäkt för att man inte kan fiska alla beten med samma spön - "för det ska passa mitt fiske"...

                    Självklart förstår jag att man behöver ett annorlunda spö till HÖ för att komma långt om man vadar.
                    Borrespö klarar inte vikterna med dagens gäddbeten osv etc m.m... och det är fine.

                    Men att ha 1 spö för dina gummibeten och ett för att kasta swimbaits... näääää...

                    Men ett perfekt spö finns inte. Man får helt enkelt bara lära sig att fiska. (Nu ska vi se hur många som blev kränkta av den kommentaren)
                    Det går problemfritt att fiska borre i kanlen med samma uppsättning som man har till horngäddan, torsken och HÖ på Ön,
                    men varför ska man bara ha en rulle och ett spö när man kan ha över 50.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X