Det " perfekta " spöt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det " perfekta " spöt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Ger mig sällan in i diskussioner om vilket spö som är bäst för havsöring , båge , makrill m.m.
    Ibland får jag känslan av att spöt är lösningen på hur man bäst krokar fisk. Och att det " måste " till ett spö för varje art.
    Det är så lätt att sitta vid mobilen/datorn och beställa hem stången som är svaret på allt. Snabbt , långsamt , djupt , rappt och 53 andra adjektiv som tillverkarna kommit på.
    Min fundering/spaning är följande : hur ofta fiskar du ditt spö? Hur ofta har du napp som liknar varandra? Hur ofta är det olika vindförhållande som du skall koppla till mothugg : snabbt , hårt , fördröjt , långt/sakta..
    Lär er hur era spön fungerar under många turer och olika förutsättningar så måste ni inte köpa ett nytt spö .
    Peter b
    Om jag bara hade en sked skulle det nog vara en matsked. Den är perfekt att äta både gröt, fil och soppa med. Den funkar även ganska bra både till kokt ägg och prinsesstårta. En tesked eller dessertsked vore lite lyxigare då men det funkar ganska bra med matskeden också om den bara har lite spetsigare topp och man inte gräver med hela skeden i varje tag. UL-/LRF-spöt blir lite som småskedarna… lite lyxigare men inte nödvändiga. Ska man sen servera soppa till familjen fungerar också matskeden även om det tar lite längre tid. Ungefär som när en lite kralligare gädda kliver på när man fiskar abborre. Då kunde ju ett lite längre/kraftigare spö kunna förkorta drillningstiden och kanske även hjälpa till att hålla gäddan borta från vegetationen. Man serverar soppan lite snabbare med slev eller rent av soppslev.

    Men jag förstår lite vad du menar med att lära sig sitt spö. En duktig grävmaskinist behandlar ibland sin skopa med en precision som om det vore en lite trädgårdsspade. Kan till och med kasta iväg någon liter jord som landar mitt i prick någon meter bort. Visst kan man på liknande sätt lära sig bättre och bättre teknik med sitt spö om man tränar.

    För mig handlar att fiska med ett spö dock mest om frågan att det ska få plats i bilen på familjesemestern och att det är ganska svårt att hinna rigga mer än ett spö när man fiskar med tre kompisar som är typ 5, 8 och 10 år gamla. Då handlar det mest om att över huvudtaget hinna smyga i väg ett kast emellanåt. Man ska ju också hjälpa till med bottennapp, övervaka säkerheten med alla trekrokar i luften och hjälpa till med håvning, avkrokning och upptrassling. Då har jag kommit att välja ”matskeden”=ett spö på 7,5-8 fot, ca 10-30g kastvikt och en känslig topp. För mig blir det i någon mån det perfekta spöt. Eftersom jag inte fiskar några avancerade tekniker känns det aldrig som att dessa spön kommer mer till korta under fisket än undertecknad som håller i spöt själv gör. Däremot så tar jag ju mitt gäddspö när jag ska fiska gädda på vår/höst själv eller med färre fiskekompisar. Att drilla abborre med LRF-spöt är förövrigt otroligt kul.

    Slutligen Peter vill jag passa på att bolla tillbaka en fråga, eftersom jag inte vet någon kunnigare att fråga, -skulle jag även hjälpligt kunna fånga HÖ med bombarda med mitt 8 fot 10-30g? Eller blir det för kort tafs? Eller för klent spö?

    (frågorna är seriöst menade även om jag svävade ut lite i mitt inlägg)


    Kommentera


    • #12
      Bra inlägg , härlig metafor.
      Ang din fråga : självklart funkar ditt spö till o lura en öring.
      Jag hade nog nöjt mig med en dobb på 15 gram.
      Tafsen upplever jag mest är ett problem när jag tvingas fiska från land. Står jag i vattnet och det är fritt runt om så är det inga problem o hantera långa tafsar även om spöt är ganska kort sett ur bombardaperspektiv. Det borde gå bra med tafslängd på 2.5 -2.8 m och kortare om du så önskar.
      Det jag märkt är : om jag kör med tunnare fluo under 0.28 att jag får vindknutar betydligt oftare , så jag håller mig på 0.30-0.32 i tafstjocklek. Ibland blir det mer trend att ha långt /kort spö än funktion.
      Viktigast är vad trivs du med ? Vad känns bäst för dig o fiska med och hur ser din " kravprofil " ut.
      Hoppas det var nån vettig vägledning annars får du återkomma.
      Peter b

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

        Det går problemfritt att fiska borre i kanlen med samma uppsättning som man har till horngäddan, torsken och HÖ på Ön,
        men varför ska man bara ha en rulle och ett spö när man kan ha över 50.
        Fasen vad tråkigt det måste vara att drilla en kilosborre på den utrustningen och så oerhört okänslig utrustningen måste vara om man fiskar drop shot. Så riktigt problemfritt är det ju inte.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #14
          Skön tråd detta!!

          Matskedsvarianten är talande…

          Har också oftast två set med mig oavsett till vilket fiske det handlar om.
          Att man sen har en smärre skog med spön som sällan kommer till användning är en annan sak.
          Dock är det en skön känsla att kvällen innan ett pass kunna gå lite på magkänslan vid valet av utrustning.

          Till syvende och sist handlar väl det hela slutligen om ett klassiskt dagens i landsproblem. Vi behöver inte längre fisken för att hålla svälten stången, därför handlar fisket numera för flertalet om ren avkoppling och njutning, med klar hobbystatus.
          Vare sig vi vill det eller inte har vi nog med åren ovetande(?) gått och blivit nån form av veritabla fiske Connoisseurer…..

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
            Bra inlägg , härlig metafor.
            Ang din fråga : självklart funkar ditt spö till o lura en öring.
            Jag hade nog nöjt mig med en dobb på 15 gram.
            Tafsen upplever jag mest är ett problem när jag tvingas fiska från land. Står jag i vattnet och det är fritt runt om så är det inga problem o hantera långa tafsar även om spöt är ganska kort sett ur bombardaperspektiv. Det borde gå bra med tafslängd på 2.5 -2.8 m och kortare om du så önskar.
            Det jag märkt är : om jag kör med tunnare fluo under 0.28 att jag får vindknutar betydligt oftare , så jag håller mig på 0.30-0.32 i tafstjocklek. Ibland blir det mer trend att ha långt /kort spö än funktion.
            Viktigast är vad trivs du med ? Vad känns bäst för dig o fiska med och hur ser din " kravprofil " ut.
            Hoppas det var nån vettig vägledning annars får du återkomma.
            Peter b
            Tack för vägledningen. Vi har ett par dobbar som jag ska kolla vikten på. Sen tänker jag att vi lämpligen testar dem på abborre mm först för att kolla tekniken. Vi har inte ens en HÖ-dag om året just nu och åker vi ut på HÖ-fiske så vill vi ju inte öva kastteknik utan fiska.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

              Fasen vad tråkigt det måste vara att drilla en kilosborre på den utrustningen och så oerhört okänslig utrustningen måste vara om man fiskar drop shot. Så riktigt problemfritt är det ju inte.
              Tänkte exakt samma som du.
              Men nog har man sett folk i kanalen som fiskar små reflexspinnare med ett 50gr 9ft spö... jodåsåatt... går gör det.
              Men jag vill heller inte spela fotboll i för stora skor eller med sumpig boll.

              Kommentera


              • #17
                Hur många klubbor har golf spelaren i sin bag?
                och varför?

                Jo för att försöka hitta den bäst lämpade för de olika situationer som denna kan hamna i.
                Visst går de att putta med en driver men knappast de mest optimala.

                Bara en jämförelse!!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                  Hur många klubbor har golf spelaren i sin bag?
                  och varför?

                  Jo för att försöka hitta den bäst lämpade för de olika situationer som denna kan hamna i.
                  Visst går de att putta med en driver men knappast de mest optimala.

                  Bara en jämförelse!!
                  Spelar också golf. Går alldeles utmärkt att gå en runda med någon enstaka klubba.
                  Putta med drivern gör man oftast när puttern har råkat ut för en "olycka"...
                  Går också tävlingar där man bara får ha ett urval av några få klubbor som brukar vara väldans populära.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

                    Spelar också golf. Går alldeles utmärkt att gå en runda med någon enstaka klubba.
                    Putta med drivern gör man oftast när puttern har råkat ut för en "olycka"...
                    Går också tävlingar där man bara får ha ett urval av några få klubbor som brukar vara väldans populära.
                    Precis, bra poäng där!
                    Det funkar men knappast helt optimalt, likväl som de går att dra abborrar på tvåhandsflugspöt men inte lika roligt o smidigt som ett jiggspö..

                    Angående golfen!
                    Har själv jobbat på golfbana länge, vi hade en sommararbetare från Nya Zeeland början av -00 tal.
                    Han plocka ihop just några gamla klubbor i verkstaden och la i en barnbag och spelade med.. klubborna var typ hitte-klubbor.
                    I stil med Lasse Åbergs golffilm så var killen grymt bra på golf och spöade måånga med betydligt lyxigare utrustning.

                    Kommentera


                    • #20
                      Allt går men blir inte kul förstår poängen men inte vitsen ?
                      kan liksom golfliknelsen jämföra hojar då min xr650r som helst ska gå bara grus gått både crossbana endurospår skoterled och värre så allt går visserligen men är inte kul
                      Prylhysterin följer intresset ofta och jag känner lite att mitt gäddfiske inte är lika kul därför längre heller utan jiggandet efter borre/gös tagit över mer tyvärr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 302 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 314 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X