Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Laga knäckt spötopp!
Collapse
X
-
Ja om man har förstås... stelopererat kan nog funka beroende på belastning. Gjorde egna pimpelklingor i glasfiber i tonåren till borre, regnbåge å lake som ligger och dammar nånstans och har nog nått gammalt Abumatic 220 spö, grönt och homogent, mitt första spö... Sen kan ju ett nyköpt pimpelspö för 50kr offras om man vill försöka rädda ett kärt spö. Körde du epoxilim?
-
Du har nog en poäng. Det var lite det jag funderade över med spiken. Den blir ju lite som att steloperera en del av spöts ryggrad. Vi hittade dock en spik som passade perfekt första minuten vi letade så den blev det. Får ha lite bättre ordning på gamla glasfibertopparna ifall någon mer spötopp går av.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggBra tips, själv skulle jag nog ta en homogen glasfibertopp från ett gammalt pimpelspö och fila till.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Bra tips, själv skulle jag nog ta en homogen glasfibertopp från ett gammalt pimpelspö och fila till.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag tror verkligen inte heller att det kommer att vara speciellt hållbart, men det har klarat första testerna och jag tänkte först bara sätta dit en ny toppögla och ha spöt till lite abborrpimpel från båt med tyngre balanspirkar. Sen tänkte jag att för 5kr kan man ju prova. Funkar det inte så är det ju bara att sätta dit en toppögla som jag först tänkte.Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggVärt ett försök. Personligen tror jag att det inte kommer hålla extremt länge, men håller det i ett år är det ju värt det. Jag lär testa detta när jag har oturen att bryta ett spö.
Efter att vi gjort lagningen tänkte vi att man även kunde ha skjutit över en gammal bit av ett spö med bra passform utanpå lindningen och limmet. Med en spik inuti och ett ”rör” utanpå borde det ha blivit lite starkare. Samtidigt så kanske det hade påverkat böjningen lite mer.
Lämna en kommentar:
-
Värt ett försök. Personligen tror jag att det inte kommer hålla extremt länge, men håller det i ett år är det ju värt det. Jag lär testa detta när jag har oturen att bryta ett spö.
Lämna en kommentar:
-
Laga knäckt spötopp!
Har någon testat att laga en knäckt spötopp som i filmen?
Vi testade igår på ett abborrspö som knäckts 2-3dm från toppen. Varför laga? Jo, för att jag alltid trott att ett knäckt spö är ett knäckt spö. Sedan hittade sonen filmen och med så enkla och billiga medel var man ju liksom nästan tvungen att testa. Vi hoppade dock över värmesteget då vår björntråd var syntet.
Resultat:
Det var väldigt lätt att utföra lagningen.
Lagningen blev ganska snygg.
Toppen blev nästan perfekt rak.
Det gick att kasta normalt med 20g (spö 7-28).
Fejkade mothugg funkade.
Stötar i linan verkar fortfarande fortplanta sig i klingan.
Återstående prov:
Första skarpa abborrfisket.
Första bifångsten (gädda).
Första sjögräset som man rycker loss draget från.
På bilden kast med 10g.Taggar: Ingen
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 152 visningar