Fiskedjup - En definitionsfråga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskedjup - En definitionsfråga?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskedjup - En definitionsfråga?

    Hej Fiskesnack,
    En fundering jag länge haft och som jag aldrig riktigt lyckats få ett definitivt svar på:
    Var går gränsen för djupt respektive grunt när det kommer till fiskedjup? Är det något som är hugget i sten?

    Åtskilliga tips, guider, böcker och artiklar talar om att söka fisken på platser som ”grunda vikar”, ”djupkanter”, ”friliggande grynnor” och ”djuphålor”. Beroende på art, årstid, tid på dygnet o.s.v.
    Även beten definieras allt som oftast efter fiskedjup.

    Men vart går gränsen för djupt respektive grunt? Önskar lite klarhet kring detta.
    Jag kan tycka att 10m är djupt. Men i jämförelse med sjöar med djup på över 30m kanske 10m snarare räknas som grunt?
    Åtminstone när man talar i termer som ”djupkant från 30-10 meter”?

    Hur kan man tänka när man ska lägga upp sitt fiske? Är det ens en idé att fiska på 2m över ett djup på 10m? Eller bör man trycka sig neråt?

    (PS. Första posten, således nybörjare och här för att lära. Väl mött!)



  • #2
    Enligt mig är grunt fiske under 5m, och djupt.. ja, mer än 5meter.
    Jag vet en 11+gädda som är tagen där det var ca 30cm djupt, så visst är det värt att fiska riktigt grunt.
    Bara ett kast till..

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Sikkfisk Visa inlägg
      Enligt mig är grunt fiske under 5m, och djupt.. ja, mer än 5meter.
      Jag vet en 11+gädda som är tagen där det var ca 30cm djupt, så visst är det värt att fiska riktigt grunt.
      5 meter är på gränsen till djupt

      Grunt fiske för mig är ofta kring växter så max 3-4 meter. Men beror lite på vad man fiskar. Kör man havsöring kan grunt vara 0.5 meter och djupt fiske vara 3 meter eftersom man alltid fiskar grunt och kommer man till höstborre och de står djupt är det plötsligt 10 meter eller mer. Å grunt blir då 4-5 meter så inget lätt (eller rätt) svar..

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sikkfisk Visa inlägg
        Enligt mig är grunt fiske under 5m, och djupt.. ja, mer än 5meter.
        Jag vet en 11+gädda som är tagen där det var ca 30cm djupt, så visst är det värt att fiska riktigt grunt.
        Vad gäller spinnfiske tycker jag lika, om det nu är det tråden avser. Fiskar aldrig djupare än 10 meter om jag inte tänker behålla fisken, knappt ens då.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svar!

          Sikkfisk; Jo, jag har gått i de tankarna med. Om inte annat känns 5m som en rimlig ”gräns”. Sen finns ju ytbeten för som du nämner, cm-djup.

          Niklar; håller med beträffande abborren. Brukar hitta dem i stora stim över 9m hålan i mitt hemmavatten så här års. Märkligt, då botten är ytterst ointressant. Men att sänka ner en DropShot rig är nästan garanterat hugg.

          Holden; Också värt att tänka på, håller med. Vill givetvis undvika onödiga skador på fisken då jag kör konsekvent C&R.
          Senast ändrad av Gussy; 2021-10-04, 18:41.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

            5 meter är på gränsen till djupt

            Grunt fiske för mig är ofta kring växter så max 3-4 meter. Men beror lite på vad man fiskar. Kör man havsöring kan grunt vara 0.5 meter och djupt fiske vara 3 meter eftersom man alltid fiskar grunt och kommer man till höstborre och de står djupt är det plötsligt 10 meter eller mer. Å grunt blir då 4-5 meter så inget lätt (eller rätt) svar..
            Så klart, min text handlar om mitt insjöfiske efter predatorerna där. Det framgick dock inte i min text. Men nu vet ni ;-)
            Bara ett kast till..

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sikkfisk Visa inlägg

              Så klart, min text handlar om mitt insjöfiske efter predatorerna där. Det framgick dock inte i min text. Men nu vet ni ;-)
              Då skulle jag säga grunt 1-3 meter kring växter. Djupt 5-10 meter. Djupkanter, uddar och grynnor.

              Kommentera


              • #8
                En grund vik för mig är inte över 3 meter djup. Fiska djupt kan dock vara nere vid 30 meter. Beror helt på sjön.

                Nåt du kan tänka på med all info är att majoriteten av äldre fskeböcker handlar om att finna matfisken. 1-2 kg abborre eller 10 kg gäddan anser jag följer andra regler.

                Har suttit på höstisar på halv meters djup och sett storabborrarna jaga mört under fötterna. Läser du dock en fiskebok så ska man ut till djuphålan för där står dom samlad.

                Vi har en angelvik, mer ett sund. Sätter man don efter land så får man matgädda, sätter man dom i mitten på viken så får man bara gäddor över 5 kg. I en annan sjö så ska don för större gäddor sättas så grunt att man vet inte om betet är i hålet eller under isen, sätter man sen don i kanten där enligt alla visa den större gäddan går så får vi bara matfiskar.

                I grund och botten så behöver nästan alla sjöar sen egen bok.


                Och sen bör man också tänka på om det är avlopp i sjön. Dricker husägarna light saft så ska ju t.ex abborren bli modigare, sluta simma i stim t.ex. Även tappa reproduktions förmåga. Och då gäller inga regler.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 576 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 590 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 331 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 573 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X