Pike Fight 2021 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pike Fight 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja Hew precis som jag skrev, är ekobomull så bra som påstås? Om t ex SF som sagt redovisar vad, var, hur mm så blir det lättare för konsumenter att välja men det lär kosta dig och så sjunker nog vinsten för SF...

    För övrigt så är ju flertalet industriella kemikalier ohälsosamma om de hamnar på fel ställe, gäller inte enbart rester från trycktning av t-shirts i halvful eller helful bomull.
    Eko är samma som vanligt. Möjligen när det såldes i 20 tons parti så fanns 0.001% bomull som infaller som eko.. Kostnaden är inte alls stor från att beställa från krav märkt framställda från vettiga förhållanden. Sen att det trycks med mer gift får så vara.,,
    Men problemet är att vissa företag kan stå och dela ut plagg som merch. Slit å släng samhälle..
    Som westin,cwc,rapala osv inte ställer krav på sina produkter är illa. Patagonia har länge sett detta och tycker prismässigt är dom flesta lika för plaggen..

    Sen självklart tycker jag att alla 2-taksbåt motorer ska förbjudas alt drivas med e-tec ,därför kanske det sticker mer i mina ögon med 300hk motor för vara först på plats istället för vilket ekolod man använder

    Kommentera


    • #42
      Det där om 20 ton och % var svårbegripligt... Eko är väl Eko annars ngt annat, t ex lögn? Förbud bör man nog vara försiktig med... om 2-t har det skrivits om förr här på FS... är det bättre för miljön att köpa en nytillverkad 4-t än att köra "färdigt" en liten 2-t? Kanske går den några distans (2-15 hk går sällan längre sträckor) 10-30 gånger per säsong och och drar nån deciliter per distans medan ägaren till en renare stor båtmotor dessutom pendlar långt till jobbet i en bensin-SUV och eldar med ved... Lätt att sila mygg och svälja kameler...

      Kommentera


      • #43
        En pytteliten fråga.....

        Va fan har T-shirts med Pike fight att göra ???
        Och 2-takts motorer ???

        Detta spårade ut lite efter att någon ifrågasätter "fiskegudarna" på youtube !!
        Får man inte ifrågasätta dom ??

        Jag gör det, kommer göra det lch ångrar inget :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #44
          För att återgå till ämnet livescope så kommer det troligen vara framtiden vare sig vi vill eller inte.
          För dom som växer upp med det kommer det vara ett helt naturligt redskap, precis som vi anser ett vanligt ekolod är.

          Att man är en sämre fiskare bara för man kör med livescope tror jag inte ett dugg på, tvärtom kan man säkert lära sig hur fisken beter sig istället.

          Själv vill jag inte ha en framtid med vare sig livescope, tvspelsfiske eller självkörande bilar men dit är vi på väg och vill man glo i en skärm en hel dag och missa den riktiga upplevelsen på sjön så varsågoda.

          ​​​​​Angående gap och skrik på sjön så finns det nog bättre saker o reta upp sig på ;-)

          ​​​​​​

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Det där om 20 ton och % var svårbegripligt... Eko är väl Eko annars ngt annat, t ex lögn? Förbud bör man nog vara försiktig med... om 2-t har det skrivits om förr här på FS... är det bättre för miljön att köpa en nytillverkad 4-t än att köra "färdigt" en liten 2-t? Kanske går den några distans (2-15 hk går sällan längre sträckor) 10-30 gånger per säsong och och drar nån deciliter per distans medan ägaren till en renare stor båtmotor dessutom pendlar långt till jobbet i en bensin-SUV och eldar med ved... Lätt att sila mygg och svälja kameler...
            Företag har 2-3 stora aktioner, köper stor mängd som sedan delas upp till andra mindre tillverkar(i detta fall NIKE som får köpa en viss del) som sedan fritt kan märka kläder eko,för dom är eko men sen att det inte är till 100% är en annan femma. Eko och organiskt är vanliga märkningar och just organiskt är väl bomull från början?

            Min poäng var att som sportfiske profil spelar inte ekoloden roll, och ser ner på dom som väljer hata på dom för det. Men att ge kritik för man väljer kina före sverige,och 250hk före 100hk mm tycker jag i min värld mer relevant eller just dom faktiskt säljer kläder som förstör våra vatten.. Där ser jag skillnad mellan privatpersoner och företag.. Företag har råd att ta ansvar och det har inte alla privata som faktiskt inte gör jätte skillnad..

            Kommentera


            • #46
              Hew, aktioner? Vem hatar? Dina skrivningar far hit och dit... man kan fråga om andelen organiskt innan köp. Verkar finnas mkt av ngt mellan raderna... men visst företag har andra muskler...

              Till er andra, ja det svävade ut, organiskt som jag brukar säga och inte har ngt emot i mina få trådar... kör några PF -21 relaterade inlägg så är vi hemma igen!

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Hew, aktioner? Vem hatar? Dina skrivningar far hit och dit... man kan fråga om andelen organiskt innan köp. Verkar finnas mkt av ngt mellan raderna... men visst företag har andra muskler...

                Till er andra, ja det svävade ut, organiskt som jag brukar säga och inte har ngt emot i mina få trådar... kör några PF -21 relaterade inlägg så är vi hemma igen!
                När jag var insatt såldes dom stora delarna av all bomull under några stora aktioner för sedan portioneras ut till företag typ Nike,adiddas och tex new wave.

                Är komplicerat men svaret är att klädproducenter skiter i ursprung före priset..

                det sker en förbättring men våra fiske märken ligger extremt långt efter med detta.men om några år kanske det händer nått..
                därför jag tycker det är konstigt hur man störa sig på andras framgång än vad deras företag faktiskt förmedlar..

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                  För att återgå till ämnet livescope så kommer det troligen vara framtiden vare sig vi vill eller inte.
                  För dom som växer upp med det kommer det vara ett helt naturligt redskap, precis som vi anser ett vanligt ekolod är.

                  Att man är en sämre fiskare bara för man kör med livescope tror jag inte ett dugg på, tvärtom kan man säkert lära sig hur fisken beter sig istället.

                  Själv vill jag inte ha en framtid med vare sig livescope, tvspelsfiske eller självkörande bilar men dit är vi på väg och vill man glo i en skärm en hel dag och missa den riktiga upplevelsen på sjön så varsågoda.

                  ​​​​​Angående gap och skrik på sjön så finns det nog bättre saker o reta upp sig på ;-)

                  ​​​​​​
                  Det är vi sportfiskare som definierar vad sportfiske är. Precis som du gillar jag inte den utvecklingen som sker och branschen kommer alltid trycka på det som innebär att vi spenderar mer pengar. Jag tycker inte livescopeteknik platsar inom sportfiske av flera skäl och hoppas att framtidens rekord och tävlingar hålls utanför livescope.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg

                    Det är vi sportfiskare som definierar vad sportfiske är. Precis som du gillar jag inte den utvecklingen som sker och branschen kommer alltid trycka på det som innebär att vi spenderar mer pengar. Jag tycker inte livescopeteknik platsar inom sportfiske av flera skäl och hoppas att framtidens rekord och tävlingar hålls utanför livescope.
                    Tycker själv att skillnaden mellan pelagiskt vertikalfiske och pelagisk prickkastning är hårfin. Att det inte är sportfiske håller jag inte med om, du ska ju fortfarande lura fisken att hugga. Är ju lite som digitalt sightfiske, polaroid glasögon är ju ingen som gnäller på att det är fusk.. Så allt kommer det nog att räknas som sportfiske av den stora skaran i framtiden.

                    Men med det sagt är det inget som direkt lockar mig. Jag förnekar inte att det skulle det vara skoj att prova, precis som jag provade prickskjutet när det kom. Det var superspännande och även skitsvårt! Men jag har svårt att se mig själv stå och stirra i ett ekolod hela dagarna. För mig är naturuppleveslen en viktig del och jag tycker man missar den om man kör "tv-spels fiske". Tekniken är ett bra hjälpmedel för hitta fiskeplatser, vart finns grynnor, växter, bytesfisk men sen förlitar jag mig på vad som förmedlas via spö och lina. Men jag tror inte de som väljer att "tv-spels" fiska är sämre fiskar för det, snarare lär de sig massor som gör de ännu vassare även utan hjälpmedlet. Än viktigare, jag dömer inte de som tycker denna typ av fiske är skoj. Visa gillar trolling andra flugfiske, varför ska den ena vara bättre än den andra? Kan tillägga att flugfisket är nog det fisket jag lagt mest tid på i mitt liv hittills.

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

                      Tycker själv att skillnaden mellan pelagiskt vertikalfiske och pelagisk prickkastning är hårfin. Att det inte är sportfiske håller jag inte med om, du ska ju fortfarande lura fisken att hugga. Är ju lite som digitalt sightfiske, polaroid glasögon är ju ingen som gnäller på att det är fusk.. Så allt kommer det nog att räknas som sportfiske av den stora skaran i framtiden.

                      Men med det sagt är det inget som direkt lockar mig. Jag förnekar inte att det skulle det vara skoj att prova, precis som jag provade prickskjutet när det kom. Det var superspännande och även skitsvårt! Men jag har svårt att se mig själv stå och stirra i ett ekolod hela dagarna. För mig är naturuppleveslen en viktig del och jag tycker man missar den om man kör "tv-spels fiske". Tekniken är ett bra hjälpmedel för hitta fiskeplatser, vart finns grynnor, växter, bytesfisk men sen förlitar jag mig på vad som förmedlas via spö och lina. Men jag tror inte de som väljer att "tv-spels" fiska är sämre fiskar för det, snarare lär de sig massor som gör de ännu vassare även utan hjälpmedlet. Än viktigare, jag dömer inte de som tycker denna typ av fiske är skoj. Visa gillar trolling andra flugfiske, varför ska den ena vara bättre än den andra? Kan tillägga att flugfisket är nog det fisket jag lagt mest tid på i mitt liv hittills.
                      Kunde inte sagt det bättre själv.
                      Låt dom som vill hålla på med det göra det, det är deras förlust för det är just dom som kommer missa en viktig upplevelse när dom är ute.
                      Dom tycker säkert samma om oss men så är det, vi är alla olika.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 604 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X