Pike Fight 2021 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pike Fight 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ok Hew jag tror jag fattar, företag har naturligtvis stort ansvar men även de som representerar dem på olika nivåer och sätt... Människors värderingar, beslut och beteenden ligger bakom alla företag...

    Du summerar bra Niklar om livescope såsom jag ser på det idag. Vore spännande att pröva, kan nog göra en till en bättre fiskare när man inte har den... så därför gärna tävlingar utan, så att den samlade erfarenheten och taktiken ur det får avgöra mer än dyr teknik och begynnande gamnacke...

    Nu är inte orientering min sport men lite konstigt vore det om de gjorde det med en uppkopplad mobil framför karta och kompass..? Fast det kanske kommer snart tillsammans med IR-goggles istället för pannlampa? ;-)

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      så därför gärna tävlingar utan, så att den samlade erfarenheten och taktiken ur det får avgöra mer än dyr teknik och begynnande gamnacke...
      Det där med tävlingar är lurigt, där har man verkligen fördel med en snabb och stor båt och även vis del elektronik. Svårt att få det helt rättvist. Men kan hålla med om att det blir tråkigt att man ska känna sig underlägsen för man inte har en visst lod. Personligen känner jag däremot när det kommer till gädda och abborre är tekniken inte alls lika avgörande. Däremot gös och speciellt stor gös är det jäkla viktigt, speciellt om man inte får prickskjuta. Se bara predatorfight förra året...

      Kommentera


      • #53
        Skulle vara intressant att se hur dessa profiler skulle prestera på tävling med analogt fiske. Ett papperssjökort och inget annat än fiskeutrustningen. Frågan är hur många som skulle våga anta utmaningen.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
          Skulle vara intressant att se hur dessa profiler skulle prestera på tävling med analogt fiske. Ett papperssjökort och inget annat än fiskeutrustningen. Frågan är hur många som skulle våga anta utmaningen.
          Tror inte att någon skulle banga. Grabbarna hade ju inte kommit dit dom är om dom var värdelösa. Som Claes sa för något år sedan. Folk tror ju att vi åker ut och öser upp fisk varje dag. Dom har dåliga dagar som alla andra.

          Kommentera


          • #55
            Ja jag anser nog ändå att tekniken kan vara både indirekt och direkt avgörande. Jag vet med ekolodet mer om grynnor, växtbälten och bottentopografin där jag fiskar att jag fiskar mer rätt nu än annars, min sidescan har jag inte fått till nån bra bildkvalitet på att den använts så mycket i direkt fiske... ännu.

            Läste dock i senaste numret av Fiskejournalen om två holländska abborrar på sammanlagt drygt 4kg och de hade knappast hittats eller fångats utan sök med sidescan (och viss lokalkännedom).

            Fast gärna tävlingar som PF utan livescope och mera öppet tänk och taktiksnack! Jag vill inte imponeras av det förra utan det senare...
            Senast ändrad av anteman; 2021-11-01, 23:10.

            Kommentera


            • #56
              Att de som är med i pike/perch fight är duktiga fiskare behöver man inte diskutera .. Jag hade dock gärna sett dem i en tävling i ett helt okänt vatten helt utan något slags lod.
              Inget provfiske innan, förbud mot alla slags ekolod. Enda hjälpmedlet är en enkel djupvatten karta som de får när tävlingen börjar.
              Helt enkelt, inga förkunskaper, ingen tid till planering och ingen elektronik. Som inte var helt ovanligt för en annan under tonåren när man åkte runt till olika sjöar och hyrde båt av någon markägare. Det hade varit spännande och uppfriskande att följa. Med tanke på att de inte vet något om sjön och den enkla djupvatten kartan ofta är väldigt enkel och odetaljerad så har du heller inte dra på till intressanta ställen om de vill vara säkra på att behålla sitt växelhus.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Att de som är med i pike/perch fight är duktiga fiskare behöver man inte diskutera .. Jag hade dock gärna sett dem i en tävling i ett helt okänt vatten helt utan något slags lod.
                Inget provfiske innan, förbud mot alla slags ekolod. Enda hjälpmedlet är en enkel djupvatten karta som de får när tävlingen börjar.
                Helt enkelt, inga förkunskaper, ingen tid till planering och ingen elektronik. Som inte var helt ovanligt för en annan under tonåren när man åkte runt till olika sjöar och hyrde båt av någon markägare. Det hade varit spännande och uppfriskande att följa. Med tanke på att de inte vet något om sjön och den enkla djupvatten kartan ofta är väldigt enkel och odetaljerad så har du heller inte dra på till intressanta ställen om de vill vara säkra på att behålla sitt växelhus.
                Fiskar man 300 dagar om året under en tioårsperiod borde man snappa upp ett och annat. Men den här tron som många har att de är någon sorts Übermensch blir aningen löjeväckande. Ett spel för galleriet att skrika sig hesa för små snipor. Allt för att sälja prylar som ibland är kraftigt överreklamerade.

                Kommentera


                • #58
                  Har man förstånd nog att förstå att hela PikeFight och liknande produktioner är ett enda stort reklamjippo där största fokus ligger på försäljning av produkterna som används, då har man kommit en bit på väg.
                  Jag har inga som helst problem att suga i mig samtliga produktioner utan att vare sig behöva köpa alla "måste" beten, spön med den perfekta aktionen eller dyr elektronik.
                  Jag ser det hela som ren underhållning, det egna fiskesuget höjs alltid några snäpp och i vissa fall kan man snappa upp nåt nytt och lärorikt.
                  Att samtliga deltagare är duktiga fiskare kan det väl ändå knappast råda nån tvekan om - kan det månne vara den berömda svenska avundsjukan som lyser igenom?
                  Med handen på hjärtat, flera av dessa deltagare har vår hobby som jobb - nåt som säkert många av oss drömmer om.
                  Vad gäller modern teknologi i form av Live givare osv så är det nog bara att gilla läget, tekniken gör framsteg på alla plan, fisket är inget undantag.
                  Alla tycker vi olika om detta, jag hör dock till skaran som inte gillar det och kommer högst oannolikt skaffa detta själv.

                  My 2 cents

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg
                    Har man förstånd nog att förstå att hela PikeFight och liknande produktioner är ett enda stort reklamjippo där största fokus ligger på försäljning av produkterna som används, då har man kommit en bit på väg.
                    Jag har inga som helst problem att suga i mig samtliga produktioner utan att vare sig behöva köpa alla "måste" beten, spön med den perfekta aktionen eller dyr elektronik.
                    Jag ser det hela som ren underhållning, det egna fiskesuget höjs alltid några snäpp och i vissa fall kan man snappa upp nåt nytt och lärorikt.
                    Att samtliga deltagare är duktiga fiskare kan det väl ändå knappast råda nån tvekan om - kan det månne vara den berömda svenska avundsjukan som lyser igenom?
                    Med handen på hjärtat, flera av dessa deltagare har vår hobby som jobb - nåt som säkert många av oss drömmer om.
                    Vad gäller modern teknologi i form av Live givare osv så är det nog bara att gilla läget, tekniken gör framsteg på alla plan, fisket är inget undantag.
                    Alla tycker vi olika om detta, jag hör dock till skaran som inte gillar det och kommer högst oannolikt skaffa detta själv.

                    My 2 cents
                    Så för att man ifrågasätter en profilerad fiskares förmåga att prestera utan båt, ekolod och elmotor för >500k så skulle det vara tecken på avundsjuka?

                    Det är med samma logik vänstern skriker sig hesa att någon är rasist som ifrågasätter migrationen...

                    Det är ganska tröttsamt att ha diskussioner som alltid mynnar ut i samma slutsats, att man skulle vara avundsjuk....Zzz....

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg
                      Har man förstånd nog att förstå att hela PikeFight och liknande produktioner är ett enda stort reklamjippo där största fokus ligger på försäljning av produkterna som används, då har man kommit en bit på väg.
                      Jag har inga som helst problem att suga i mig samtliga produktioner utan att vare sig behöva köpa alla "måste" beten, spön med den perfekta aktionen eller dyr elektronik.
                      Jag ser det hela som ren underhållning, det egna fiskesuget höjs alltid några snäpp och i vissa fall kan man snappa upp nåt nytt och lärorikt.
                      Att samtliga deltagare är duktiga fiskare kan det väl ändå knappast råda nån tvekan om - kan det månne vara den berömda svenska avundsjukan som lyser igenom?
                      Med handen på hjärtat, flera av dessa deltagare har vår hobby som jobb - nåt som säkert många av oss drömmer om.
                      Vad gäller modern teknologi i form av Live givare osv så är det nog bara att gilla läget, tekniken gör framsteg på alla plan, fisket är inget undantag.
                      Alla tycker vi olika om detta, jag hör dock till skaran som inte gillar det och kommer högst oannolikt skaffa detta själv.

                      My 2 cents
                      Just avundsjuka i detta läge vet jag faktiskt inte. Skulle faktiskt aldrig vilja jobba med min hobby. Rädd att den förstörs av det. Och självklart fattar jag att det är en enda lång reklam film. Men just därför tycker jag min idé är intressant. Hur många fiskar inte utan hjälpmedel. Ni fanboys lockas av blänkande båtar och gap och skrik. Men många av oss andra hade skulle tycka det vore kul och lärande att se dessa professionella fiskare fiska som jag beskrev.
                      Ge tips på hur du läser ett vatten och hittar fisk genom ex landstrukturer. Tror att om en deltävling hade varit så hade det kunnat locka en helt ny målgrupp där de kan sälja på grejer sen.
                      Alla är inte stöpta i en form och imponeras inte av samma saker.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X